پس از حمله سوریه به ترکها؛

ماهیت رویارویی بین دمشق و آنکارا چگونه خواهد بود؟  

ماهیت رویارویی بین دمشق و آنکارا چگونه خواهد بود؟  
جمعه 25 بهمن 1398 - 15:20

تهدیدهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علیه دمشق پس از عملیات نظامی سوریه در ادلب، با واکنش تند روسیه مواجه شده است. این در حالی است که وزارت خارجه سوریه هم اظهارات اردوغان را توخالی و عاری از هر گونه واقعیت دانسته است. در این بین ارتش سوریه بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده همچنان به پیشروی خود ادامه داده و خسارت ها و تلفات سنگینی به گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه وارد می کند. پیش بینی می شود که گروه های تروریستی آخرین پایگاه خود در خاک سوریه را هم از دست داده اند.

العالم - نظرکده

کارشناسان امور ترکیه بر این عقیده اند که واکنش شدید روسیه علیه اردوغان که با اتهاماتی علیه ترکیه همراه بوده است، با توجه به عدم پایبندی ترکیه به تعهدات خود در توافق سوچی، امری کاملا طبیعی است. این توافق نامه می بایست در سال 2018 اجرایی می شد. این در حالی است که اردوغان ادعاهای ضد و نقیضی را مطرح می کند و مدعی است که روسیه به تعهدات خود در قبال سوریه پایبند نبوده است.

کارشناسان معتقدند که ادعاهای اردوغان – آنهم پس از شکست گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه در مقابل حمله های ارتش سوریه – ادعاهایی پوچ و توخالی است که فقط لایق شخصیتی است که از واقعیت هیچ نمی داند؛ این اظهارات صرفا مصرف داخلی دارند چون واقعیت های سیاسی و نظامی در عالم واقع به کلی فرق می کنند. از این گذشته ارتش سوریه وظایف ملی و قانونی خود را در مبارزه با گروه های تروریستی در سراسر خاک سوریه تکمیل خواهد کرد.

پس از تحولات اخیر سوریه به خصوص در ادلب، ترکیه تلاش می کند با طرف روسی وارد گفتگو شود. ناظران هدف ترکیه از این تلاش ها، تضمین امنیت مراکز دیده بانی این کشور در عملیات ادلب به خصوص در عملیات های بعدی یعنی "سپر فرات"، "چشمه صلح" و "شاخه زیتون" می دانند.

روزنامه نگاران روس علت عدم پایبندی ترکیه به توافق سوچی را تأکید این توافق نامه بر ضرورت بازگشایی جاده های بین المللی دمشق – حلب (M5) و حلب – لاذقیه (M4) دانسته اند. چون با بازگشایی این دو جاده، اوضاع در ادلب رو به وخامت گذاشته و سناریوی مسالمت آمیز جای خود را به سناریوی جنگ می داد. آنها معتقدند که آنکارا آماده است درباره اوضاع سوریه، تا جایی که می توانند با طرف روس مذاکره کنند.

این روزنامه نگاران معتقدند یکی از سناریوهای مورد نظر آنکارا در روزهای آینده، آغاز عملیات نظامی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی جبهه النصره در ادلب است؛ در حالی که هدف ترکیه از این عملیات، در واقع اشغال این مناطق است. اما در مقابل، مواضع روسیه کاملا روشن است، این کشور سیاست های اردوغان در داخل خاک سوریه را رد و تأکید می کند که همه وجب به وجب خاک سوریه باید به حاکیمت دولت این کشور برگردانده شود و در این بین، این ارتش سوریه است که تصمیم گیرنده و صاحب اختیار است.

پربیننده ترین خبرها