در سایه کاهش زرادخانه جنگی سعودی و امارات؛ جنگ یمن در مرحله پایانی قرار دارد

در سایه کاهش زرادخانه جنگی سعودی و امارات؛ جنگ یمن در مرحله پایانی قرار دارد
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 19:09

عربستان سعودی و امارات از کمبود جدی مهمات نظامی برای تداوم جنگ علیه یمن رنج می‎برند و همین امر کاهش حملات هوایی و عقب‎نشینی امارات از این جنگ و همچنین متوسل شدن ریاض به یونان برای گرفتن پاتریوت را تفسیر می‎کند.

العالم- یمن

به گزارش العالم به نقل از القدس العربی، معمولا کشورهایی، که سازنده تجهیزات جنگی برای خود نیستند، در صورت ورود به جنگی طولانی‎مدت، به‎ویژه در تامین تجهیزات پیشرفته مورد استفاده در جنگنده‎ها و یا سامانه ضد هوایی با مشکل تامین مهمات مواجه می‎شوند. جنگ یمن به پایان پنجمین سال خود نزدیک شده در حالی‎که بانیان آن هیچ‎یک از اهداف ترسیم‎ شده‎شان از عملیات «طوفان قاطعیت»، از جمله سرکوب جنبش انصارالله و بر روی کار آوردن رژیم طرفدار ریاض و ابوظبی در صنعا، را محقق نساخته‎اند.

کشورهای عضو ائتلاف جنگی همچنین به هیچ‎یک از اهداف ژئوپلتیکی خود دست نیافته‎اند و اینک خودشان را در موقعیتی دشوار می‎بینند؛ چرا که زرادخانه مهمات جنگی آنها به شکل چشمگیری کاهش یافته است. ریاض و ابوظبی به دو دلیل در دستیابی به مهمات دچار بحران شده‎اند؛ نخست این‎که کشورهای غربی از جمله آلمان، اسپانیا و کانادا تحت فشار افکار عمومی غرب و نهادهایی مانند پارلمان‎ها و نهادهای حقوق بشری، محدودیت‎هایی را در فروش مهمات به عربستان سعودی و امارات اعمال کرده‎اند، دلیل دوم این است که خرید مهماتی از جمله گلوله و بمب‎هایی از بازارهای اروپای شرقی به دلیل ناکافی بودن آنها در زرادخانه نظامی غربی‎ها دشوار شده است.

در سایه چنین وضعیتی، حملات هوایی عربستان سعودی و امارات علیه مراکز و اهداف جنش انصارالله در یمن کاهش یافته است طوری‎که امارات به صورت تدریجی عقب‎نشینی می‎کند و عربستان سعودی نیز فقط در پاسخ به عملیات نیروهای انصارالله در مرزهای مشترک، دست به حملات هوایی می‎زند. نتیجه آن شده است که عربستان سعودی، در توافق با کشورهای غربی، به اجاره پاتریوت از یونان و مستقر کردن آن در ریاض، پایتخت و تاسیسات نفتی‎اش متوسل شده است. به ویژه بعد از آنکه ناکارآمدی سامانه موشکی «پاتریوت» آمریکا در رهگیری و منهدم کردن موشک‎های انصارالله به مناطقی در عربستان سعودی ثابت شده است.

عربستان سعودی تلاش می‎کند کشورهای غربی را به پایان دادن به این محاصره نظامی مجاب کند. در همین راستا، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی از آلمان خواسته در سیاست خود درخصوص منع صادرات سلاح به این کشور پادشاهی تجدیدنظر کند.

در همین حال، در سایه کمبود جدی در زرادخانه عربستان سعودی و عدم دستیابی آن به هدف استراتژی‎اش و همچنین در معرض خطر قرار گرفتن امنیت ملی این کشور و امارات، جنگ یمن به شرط رجوع به گزینه مذاکره، در مرحله پایانی‎اش قرار دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها