طرحی محرمانه در کنار «طرح ترامپ» برای خاورمیانه‎ای جدید آماده می‎شود؟

طرحی محرمانه در کنار «طرح ترامپ» برای خاورمیانه‎ای جدید آماده می‎شود؟
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 20:19

پدرخوانده‎های طرح سازش تحمیلی آمریکا با تکیه بر توافقنامه‎های «کمپ دیوید»، «وادی عربه»، تلاش می‎کنند طرحی برگرفته از آنها تدوین کنند که به موجب آن، قطعا اردن مجبور خواهد شد با رژیم اشغالگر توافقنامه‎های امنیتی و اقتصادی به امضا برساند.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، برخی ناظران هشدار می‎دهند که در کنار طرح سازش ترامپ، موسوم به «معامله قرن»، یک طرح سرّی و محرمانه تدوین می‎شود که مبتنی بر مراحل اجرایی طرح اصلی است. به گونه‎ای که این طرح محرمانه، که خیالپردازانه است، همراستا با مراحل اجرایی پروژه آمریکایی خاورمیانه جدید است که مرزهای منطقه را به نفع رژیم اشغالگر اسرائیل ترسیم می‎کند.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن مانند دیگر رهبران عرب مذاکرات رسمی بیشتری با دولت ترامپ انجام داده و قبل از نشست اقتصادی منامه، که ویترین اقتصادی یا نقشه راه اقتصادی برای تدوین طرح قرن محسوب می‎شود، سفرهایی به ایالات متحده ترتیب داد.

کارشناسان تأکید می‎کنند که به موجب این طرح، در نقشه کشورهای منطقه ارزیابی می‎شود که خروجی احتمالی آن، گسترش رژیم اشغالگر در سایه الحاق کامل دره اردن ( غور اردن) به آن است و همچنین مساحت جغرافیایی دیگر کشورهای عربی از جمله در حوزه خلیج‎فارس گسترش می‎یابد.

از این‎رو، کارشناسان تأکید می‎کنند که اردن در سایه معامله قرن با تهدید موجودیتی مواجه می‎شود، چرا که این طرح مقدمه‎چینی برای تشکیل کنفدراسیون اردن- فلسطین است که متعاقب آن، اردنی‎ها و فلسطینی‎ها ساکنان آن منطقه محسوب میشوند و نه شهروندان. از سوی دیگر، ماموریت تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اردن مدیریت ساکنان خواهد بود و رژیم صهیونیستی نیز کنترل‎کننده اصلی امور این دولت خواهد بود.

دیدگاه شما چیست؟

طرح ترامپ چه چیزی را برای اردن مهندسی کرده است تا نقش نگهبان را برای مرزهای خود ایفا کند؟

چه چیزی جایگزین نه‎های سه‎گانه درباره قدس، وطن جایگزین و اسکان آوارگان خواهد شد؟

نحوه تعامل با پرونده امنیتی، گذرگاه‎ها و بنادر چگونه خواهد بود؟

آیا طرح مذکور در راستای تثبیت توافقنامه «وادی عربه» و عادیسازی با رژیم اسرائیل تدوین شده است؟

پربیننده ترین خبرها