رایزن فرهنگی ایران در لبنان: سردار سلیمانی از تجزیه کشورهای اسلامی پیش‌گیری کرد

رایزن فرهنگی ایران در لبنان: سردار سلیمانی از تجزیه کشورهای اسلامی پیش‌گیری کرد
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 19:47

رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و همراهان او توانستند از تجزیه کشورهای عربی و اسلامی پیشگیری کردند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«عباس خامه یار» این مطلب را شامگاه پنجشنبه در آیین ویژه‌ای در مرکز امام خمینی در شهر صور در جنوب لبنان بیان کرد. این آیین به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و دینی و نمایندگان برخی گروه‌های فلسطینی و علاقه‌مندان به ایران برگزار شد.

رایزن فرهنگی ایران افزود: سردار سلیمانی جلوی تحقق توافق نامه سایکس – پیکو دوم را که هدفش تقسیم ملت‌های خاورمیانه است گرفت.

یک صدوپنج سال پیش و در بحبوحه جنگ اول جهانی وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه توافق نامه امضا کردند که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی کشورهای عربی و اسلامی مانند عراق، اردن، سوریه، لبنان و فلسطین را که جزو آن امپراتوری بودند میان خود تقسیم کنند.

این توافق‌نامه، نامش را از مارک سایکس وزیر امورخارجه انگلیس و فرانسوا ژرژ پیکو وزیرامور خارجه فرانسه گرفته ‌است. مذاکرات سری و اولیه آن ها از نوامبر ۱۹۱۵ تا ژانویه ۱۹۱۶ میلادی انجام شد و پس از شکست امپراتوری عثمانی، کشورهای یاد شده تجزیه و تقسیم شدند.

خامه یار تاکید کرد: شهید قاسم سلیمانی توانست در برابر طرح تقسیم منطقه‌ی خاومیانه از سوی آمریکایی ها و صهیونیست ها مقاومت کند و یک دلیل تحریم های ظالمانه مقام های کاخ سفید علیه ایران همین مقاومت فرمانده شهید نیروی قدس بود که مانع عمده ی توسعه طلبی صهیونیسیت ها در این منطقه بود.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه (سیزدهم دی ماه ۹۸) در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ترور و شهید شدند.

به گزارش ایرنا، وی خاطر نشان کرد: اگر ملتی اراده کند در برابر دشمنانش بایستد، نتیجه ی آن همان چیزی می شود که در زمان حاضر شاهد آن هستیم. مقاومت ملت ایران در برابر آمریکا طرح های این کشور را ناکام گذاشته و پیروزی را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

رایزن فرهنگی ایران با تأکید بر حق مسلم ملت های مستضعف در دفاع از هویت و سرزمین خود گفت: این ملت ها در هر کجای گیتی به ویژه ملت های محور مقاومت در فلسطین، یمن، عراق، سوریه و لبنان حق دارند به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی جشن بگیرند زیرا ایران تنها کشوری است که در کنار آنان در رویارویی شان با آمریکا و صهیونیست ها ایستاده است.

در پایان این مراسم «عبدالکریم الراعی» مدیر مرکز فرهنگی امام خمینی در صور هدیه‌ای به رسم یادبود به رایزن فرهنگی ایران اهدا کرد.

پربیننده ترین خبرها