رسانه های سعودی و رسوایی های پی در پی

رسانه های سعودی و رسوایی های پی در پی
دوشنبه 5 اسفند 1398 - 18:09

هر بار که رسانه های سعودی سعی می کنند خود را در بررسی و تحلیل حوادث مخصوصا در کشورهایی که – از نظر این رسانه ها مخالف سیاست های عربستان هستند - منطقی و واقع بین نشان دهند، چندی نمی گذرد که به سرشت اولیه خود برمی گردند. آنها در تحلیل این دست از حوادث نه تنها از مسیر منطق و واقع نگری خارج می شوند بلکه کلا داستان دیگری می سازند که هیچ ربطی به واقعیت و اصل ماجرا ندارد.

العالم - درگوشی

نکته قابل توجه این است که رسانه های سعودی که به خاطر دروغ های پنهان و آشکار و خبرهای جعلی، پرچمدار حماقت و نادانی در جهان هستند، هزینه های عجیب و سرسام آوری بر خزانه سعودی تحمیل می کنند به طوری که می گویند هر کدام از این رسانه ها بیشتر دروغ بگویند، پول بیشتری می گیرند.

این رسانه طی روزهای گذشته رسوایی ها را به بار آورده اند که خنده و تمسخر هر انسانی را برمی انگیزند. یکی از این رسوایی ها، مربوط به شبکه العربیه است. این شبکه، عکسی جعلی را به عنوان "سند افشاشده" از میزان پاداش هایی که تعدادی از مجریان شبكه الجزیره از دیوان امیر قطر خواسته اند، منتشر کرده است.

این شبکه سعودی در توییتی با انتشار این عکس جعلی نوشت: "این عکس، سند افشا شده از تقاضای پاداش صدها هزار دلاری از سوی تعدادی از مجریان شبکه الجزیره از دیوان امیر قطر است"

ىر اين سند ساختگی آمده است که میزان پاداش یک میلیون و 850 هزار دلار است و این در حالی است که جمع ارقام مذکور در تصویر به یک میلیون 750 هزار دلار می رسد به علاوه این نکته که اسامی تمامی مجریان شبکه و محل خدمت آنها نیز ساختگی است و حتی در جعل لوگو و شعار شبکه الجزیره در این تصویر نیز ناموفق عمل شده است و این توئیت و تصویر آن ساعاتی پس از انتشار از صفحه توئیتر العربیه پاک شد.

رسوایی دیگر شبکه العربیه به دو روز پیش باز می گردد که "محمد العرب" خبرنگار این شبکه در یمن در حال تهیه گزارشی از ساخت فرودگاه مارب بود و در حالی که تصویر پشت سر وی مربوط به صحرای قاحله بود و در پایان گزارش گفت: محم عرب شبکه العربیه و الحدث از فرودگاه مارب..."منحی الرمحی" مجری شبکه العربیه در واکنش به سخنان محمد العرب شروع به خندیدن کرد و کنترل خود را از دست داد و حتی نمی توانست کلمه ای صحبت کند و پایان برنامه را اعلام کند.

رسوایی دیگری که اخیرا در شبکه سعودی الحدث شاهد آن بودیم، گزارش تصویری از ایران بود و در آن ادعا می شد که ایران در ترس و وحشتی فراگیر از بیماری کرونا فرورفته و همه ماسک به صورت دارند، اما در تصویری که در این خصوص منتشر می شد تنها عده کمی ماسک داشتند و یک صحنه عادی از زندگی روزمره بود.

شبکه الحدث بلاهت را تا بدانجا رسانده است، کلام یک شهروند ایرانی را بسیار آشکار تحریف می کند، یک شهروند خانم ایرانی در مصاحبه با این شبکه در توصیف استقبال گسترده از انتخابات مجلس می گوید که مردم پیش از هشت صبح در صفوف رای گیری حضور داشتند، اما شبکه الحدث در ترجمه اظهارات این شهروند ایرانی می نویسد: همه خانواده ها ترسیده اند، کودکانمان را در خانه نگه داشته ایم و نمی توانیم آنها را به مراکز تفریح و بازی ببریم.

درست است که رسانه های سعودی مالامال از دروغپردازی و رسوایی های ابلهانه شده اند، اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مسئولان این رسانه ها خود مجری سیاست های ماقبل تاریخی و عصر حجری رژیم آل سعود هستند و همه امکانات سعودی ها بسیج شده است تا برنامه های آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه عملی کنند و همین امر موجب آن شده که تمام هم غم خود را به کار بسته اند که حقایق را وارونه و در راستای منافع این همپیمانان خود جلوه دهند.

سعيد محمد

پربیننده ترین خبرها