چمبره افعی اسرائیلی دور مسجد ابراهیمی در سالروز کشتار در این مسجد

چمبره افعی اسرائیلی دور مسجد ابراهیمی در سالروز کشتار در این مسجد
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 13:45

در بیست و ششمین سالروز به شهادت رسیدن 29 فلسطینی در مسجد ابراهیمی، رژیم صهیونیستی دنبال اعلام حاکمیت کامل بر این مکان مقدس است.

العالم - فلسطین اشغالی

امروز ۲۵ فوریه برابر با بیست و ششمین سالروز جنایت صهیونیست‌ها در مسجد ابراهیمی در الخلیل است و فلسطینی‌ها در برخی شهرهای کرانه باختری از جمله الخلیل یاد شهدای این روز را زنده نگاه داشتند.

این قتل عام، در ماه رمضان سال ۱۹۹۴ توسط «باروخ گلدشتاین» که یک یهودی آمریکایی الاصل ساکن فلسطین اشغالی بود در مسجد الخلیل روی داد.

گلدشتاین هنگامی‌ که نمازگزاران در حال سجود بودند با مسلسل از کنار یکی از ستونهای مسجد به روی آنان آتش گشود و در نتیجه ۲۹ تن را به شهادت رساند و ۱۲۵ تن را زخمی کرد، وی نهایتاً توسط نمازگزاران دستگیر و کشته شد.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، بیست و ششمین سالروز این جنایت در حالی فرا رسیده که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دنبال اعلام حاکمیت بر حرم ابراهیمی است.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات سوم در فلسطین اشغالی در دوم مارس، نتانیاهو یکشنبه هفته جاری مدعی شد، «حاکمیت اسرائیل» را بر مسجد ابراهیمی، شهرک «کریات اربع» و یک منطقه صهیونیست‌نشین در این شهر تحمیل خواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم افتتاح منطقه‌ای جدید در کریات اربع واقع در جنوب الخلیل این اظهارات را بیان کرد. با افتتاح این منطقه تعداد شهرک‌نشینان در آن به بیش از ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

در همین زمینه وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین درباره تلاش‌های تدریجی رژیم صهیونیستی برای تسلط کامل بر حرم ابراهیمی در جنوب کرانه باختری هشدار داد.

«نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یکشنبه هفته جاری اعلام کرد، برای پروژه ساخت آسانسوری عظیم در مسجد ابراهیمی چراغ سبز داده است.

بر اساس این گزارش، این پروژه شامل مصادره اراضی فلسطینی در الخلیل می‌شود تا صهیونیست‌ها معلولی که قصد آمدن به مسجد را دارند مسیر لازم را داشته باشند علاوه بر اینکه آسانسور نیز برای آنها ساخته می‌شود.

از سال ۱۹۹۴ و کشتار در حرم ابراهیمی، این مسجد به دو بخش ویژه مسلمانان و صهیونیست‌ها تقسیم شد.

فلسطینی‌ها می‌گویند بر اساس توافق اسلو امضا شده سال ۱۹۹۳ ، شهرداری الخلیل اختیارات مسجد ابراهیمی را در دست دارد نه رژیم صهیونیستی.

مهرماه امسال مرکز فلسطینی «ابحاث الاراضی» (تحقیقات اراضی) اعلام کرد، شهرک‌نشینان صهیونیست طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ، شش کانون شهرک‌سازی جدید در الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری برپا کرده‌اند .

آذرماه نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با طرح احداث یک محله صهیونیست‌نشین جدید در قلب «الخلیل» واقع در کرانه باختری موافقت کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها