اردوغان، تنها در جنگ!

اردوغان، تنها در جنگ!
شنبه 10 اسفند 1398 - 16:28

در حالی که مهلت اعلام شده توسط رئیس جمهور ترکیه به دمشق برای پایان عملیات نظامی، در حال اتمام است، استاندار استان مرزی ختای ترکیه از کشته شدن 33 نظامی ترک در حمله هوایی خبر داد؛ حمله ای که روسیه متهم به دست داشتن در آن شده است و منابع آمار تلفات ترک را بسیار بیش از این دانسته اند.

العالم - تحلیل روز

اردوغان فقط به کشته شدن سه تن از نظامیان این کشور در ادلب در شمال سوریه بسنده کرده است. به این ترتیب بر اساس آمارهای اردوغان، آمار تلفات انسانی ارتش ترکیه در ادلب در این ماه، به 21 نفر رسیده است.

این تضاد در آمار و ارقام تلفات، آنهم در شرایطی که اردوغان مدعی تغییر روند حوادث به نفع کشورش شده است، بیانگر وخامت موقعیت ترکیه و شدت گرفتاری این کشور در ادلب است. وی مقاومت و پایداری نیروهای سوریه را نتیجه حمایت روسیه و ایران از این کشور دانسته است طوری که انگار این موضوع، موضوع جدیدی در روند مبارزات ارتش سوریه با تروریست هاست. وی همزمان خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده است در حالی که کرملین اعلام کرده است که در برنامه کاری پوتین در روز پنجم مارس – که به گفته اردوغان قرار بود سران دو کشور با هم دیدار کنند – هیچ دیداری با اردوغان درج نشده است و بوتین برنامه های مهمتری از دیدار با رئیس جمهور کشوری دارد که بارها نفاق آن را در شانه خالی کردن از تعهداتش دیده است.

دردسر ترکیه در ادلب، مقامات نظامی این کشور اعم از "خلوصی اکار"، وزیر دفاع، "امیت دوندار"، فرمانده نیروی زمینی و "حسن کوچوک اکیوز"، فرمانده نیروی هوایی آن را وادار به وادار به حمله به ارتش سوریه از نقطه تماس در استان مرزی "ختای" در استان اسکندرون – که در اشغال ترکیه است – کرد.

از نظر میدانی نیز ارتش سوریه 59 روستا و شهرک را در حومه ادلب و حومه حماه آزاد کرده است و فقط با آزادسازی 10 روستای دیگر، کل استان حماه از وجود گروه های تروریستی پاکسازی خواهد شد.

در سطح بین الملل هم " ژان اسلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفته است که ترکیه نمی تواند درخواستی برای فعال سازی ماده پنجم ناتو مطرح کند و از این ناتو بخواهد از عملیات نظامی این کشور در ادلب حمایت کند زیرا این کار به معنای مداخله ناتو در سوریه علیه دولت این کشور و پیامدهای سنگینی به دنبال دارد. به این ترتیب مواضع مبهم ناتو که از ابراز همبستگی با ترکیه و دعوت به توقف عملیات نظامی در ادلب فراتر نرفته است، انتظارات اردوغان را تأمین نکرده است؛ وی سعی داشت ناتو را در این جنگ در عمل رو در روی روسیه قرار دهد. اما از آنجا که ناتو اعتقادی به موفقیت این ماجراجویی نداشت، پاسخ مثبتی نداد.

این در حالی است در سایه شکست نشست های ترکیه و روسیه و بی نتیجه ماندن تماس های تلفنی بین پوتین و اردوغان یا حتی مقاماتی از دو کشور، اردوغان سعی می کند به منظور تشدید فشارهای نظامی و باز گرداندن زمان به عقب و تغییر موقعیت ارتش سوریهو بهره برداری از اختلافات روسیه و آمریکا، پای رئیس جمهور آمریکا و ناتو را به این ماجرا باز کند. در این صورت آمریکا هم فرصت پیدا می کند از آب گل آلود ماهی بگیرد و با زیر پا گذاشتن توافق ها و نادیده گرفتن قوانین و معاهدات بین المللی، نقشه های خود را جهت تأمین منافع خود و رژیم صهیونیستی و ادامه جنگ در سوریه پیش ببرد. همه کارشناسان قانون بین الملل می دانند که حمله به نظامیان اشغال گر ترک در خاک سوریه، حق ارتش سوریه است و سئوالی که اکنون در اینجا باید از ترک ها پرسید این است که نظامیان این کشور خارج از مناطق مشخص شده چه کار می کرده اند؟

تماس تلفنی اردوغان با ترامپ، در چار چوب تلاش های دو طرف برای ادامه جنگ در منطقه و آغاز جنگ دیگری در منطقه صورت گرفته است؛ جنگی که هدف آمریکا از آن، به شکست کشاندن توافق های سوچی و آستانه و بازگشت به مفاد کنفرانس ژنو و جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و نیز حمایت از تروریست ها در ادلب استد اما در مقابل همه اینها، مواضع محکم و با صلابت رهبران سوریه و عزم جزم انها برای پاکسازی خاک این کشور از وجود تروریسم در ادلب و دیگر مناطق است.

اکنون با این اوصاف اردوغان تک و تنها در مرکز جنگ ایستاده است و منتظر طناب نجات روسیه یا غرب است تا او را از خاک سوریه نجات دهند.

  • حسام زيدان- العالم

پربیننده ترین خبرها