کشکول العالم/

آفات تعویق تشکیل کابینه در عراق

آفات تعویق تشکیل کابینه در عراق
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 21:08

امروز در حالی دومین جلسه رای اعتماد به دولت موقت جدید عراق به حد نصاب نرسید و به فردا موکول شد که نرمش محمد توفیق علاوی در اصلاح لیست پیشنهادی جلب توجه می کرد در این لیست علاوی تنها به معرفی 16 وزیر پیشنهادی  مبادرت کرده بود که کاهش تعداد اسامی نسبت به لیست ارائه شده در هفته گذشته امیدها را در به سرانجام رسیدن پیشنهاداتش تقویت کرده بود.

العالم _ عراق

در این میان عدم حضور گروه های اهل سنت و اکراد و همچنین برخی از جریانات شیعی در جلسه، ماجرا را به سمت به تعویق افتادن جلسه پیش برد بلکه از این مسیر حداکثر خواست های گروه های مذکور به نتیجه برسد.

صرف نظر از اینکه جلسه دوشنبه پارلمان عراق به نتیجه برسد و تشکیل شود و یا سرنوشتی مانند جلسه امروز پیدا کند واقعیت ان است که تاخیر در تشکیل دولت موقت که هدف ترمیم و اصلاح امور اقتصادی، مبارزه با فساد و برگزاری انتخابات زود هنگام را در دستور کار دارد هزینه های زیادی را متوجه ملت عراق خواهد کرد.

در چنین شرایطی امروز محمد الحلبوسی فردادوشنبه را به عنوان اخرین مهلت علاوی برای تشکیل دولت معرفی کرد واین درحالی است که برخی از اشنایان به مسائل عراق معتقدند درماجرای رای اعتماد به دولت اینک توپ درزمین پارلمان است، تقصیر یا قصوری متوجه نخست وزیر موقت نیست و بر این اساس مهلت علاوی در روز دوشنبه پایان نمیابد.

پرهیز از سهم خواهی ها، جایگزین کردن منافع ملی و کلان به جای منافع حزبی، قومیتی و ... در شرایط کنونی به نظر اساسی ترین خواست مردم عراق از منتخبان خود در پارلمان است .

به نظر می رسد اصرار بر معرفی شخصیت های جایگزین علاوی، دعوت به برگزاری برخی تجمعات، اصرار بر ناارام جلوه دادن عراق و بلاخره تلاش برای از حد نصاب انداختن جلسات پارلمان قبل از هر چیز، دیگرانی غیر از مردم عراق را منتفع خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها