موسوی: به نیت آمریکایی‌ها برای کمک همواره شک داشته و داریم/ دلشان برای ملت ایران نسوخته

موسوی: به نیت آمریکایی‌ها برای کمک همواره شک داشته و داریم/ دلشان برای ملت ایران نسوخته
دوشنبه 12 اسفند 1398 - 10:52

سخنگوی وزارت خارجه ایران به رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور توصیه کرد که از آب گل آلود کرونا ماهی نگیرند و درباره ادعای کمک آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها دلشان برای ملت ایران نسوخته است.

العالم - ایران / سیاسی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدا پیشاپیش سالروز میلاد حضرت علی (ع) را تبریک گفت.

* کشوری نمی‌تواند بگوید من در این مسیر تنها هستم و یا ایزوله خواهم شد

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: متاسفانه با بیماری کرونا در داخل کشور مواجهیم که غم بزرگی است اما دولت و ملت ایران با جدیت و تلاش ویژه و پیگیر در حال مبارزه با این ویروس و مهمان ناخوانده هستند. از زمانی ویروس در چین شیوع یافت آمادگی‌ها در کشورهای مختلف دنیا شروع شد و از زمانی این ویروس اپیدمی شد و بالای 50 کشور را فعلا تحت تاثیر قرار داده وضعیت اضطراری جهانی اعلام شد که مانند هر بحران جهانی دیگر مستلزم همدلی و هم افزایی و همکاری جهانی است و کشوری نمی‌تواند بگوید من در این مسیر تنها هستم و یا ایزوله خواهم شد و مشکلی برای من پیش نمی‌آید.

موسوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه نهادهای درگیر در داخل کشور از جمله وزارت امور خارجه به جد پیگیر مسائل مختلف است. مسائل اقتصادی، کنسولی، همکاری‌ها و مراودات مردمی و اقتصادی در این شرایط بسیار مهم است که نباید وقفه‌ای در آن ایجاد شود. کشورهای دوست به ما کمک‌های زیادی کردند و کشورهای مختلفی آمادگی برای کمک کردند. ما هم به برخی کشورهایی که درخواست کردند کمک می‌کنیم و آموزش می‌دهیم و برخی اقلام را برای آنها می‌فرستیم چون مسئله‌ای جهانی است.

وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود. عده‌ای سعی می‌کنند با خالی کردن دل مردم از این آب گل آلود ماهی بگیرند و به ویژه رسانه‌هایی که ادعای فارسی و ایرانی بودند دارند، توصیه می‌کنیم از درد و آلام مردم در این شرایط سوء استفاده نکنند و اگر ایرانی هستند کمک کنند مردم ایران با روحیه و نشاط به مبارزه با این بیماری بربخیزند و سعی نکنند مانند ارباباشان از این موضوع استفاده سیاسی کنند و البته با همت مردم این تبلیغات اثر ندارد و ره به جایی نمی‌برد.

*در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشتیم و داریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مایک پامپئو مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به ایران و اینکه عنوان کرده از طریق دولت سوئیس یک پیام به ایران ارسال کرده و همچنین اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه کشورش آمادگی اعزام تیم‌های پزشکی به ایران را دارد، گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشتیم و داریم و اگر قصد و نیت خیر داشتند، قبل از اینکه موضوع را رسانه‌ای کرده و در بوق و کرنا کنند که آمادگی دارند به ایران کمک کنند آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم.

وی افزود: از وقتی که این قضیه در ایران اتفاق افتاد، چقدر علیه کشور و توانمندی‌های ما تبلیغات کردند و برای تضعیف روحیه مردم تلاش کرده که هنوز هم ادامه دارد. از جعل اخبار و آمار، مهمترین اقداماتی بود که صورت دادند و از سوی دیگر می‌گویند آماده کمک به دولت و ملت ایران هستند. از آنجایی که در حسن نیت آمریکایی‌ها شک داریم و در موارد گذشته دیدیم علیرغم سر و صداهایشان اقدامی را از پیش نبردند، خیلی نه روی کمک‌ها حساب می‌کنیم و نه آماده پذیرش کمک‌های لفظی هستیم.

* از پیام ارسالی آمریکایی‌ها تا این لحظه خبری ندارم

موسوی خاطرنشان کرد: همان کانال مالی سوئیس هم که بعد از مدت‌ها باز شد و مقداری دارو نیز چند هفته پیش وارد کشور شد، شاهد بودید علیرغم تبلیغاتی که کردند برای همان نیز دولت آمریکا سنگ اندازی می‌کند و اجازه ندادند منابعی که خودمان داریم به کانال منتقل کنیم و دلشان قطعا برای ملت ایران نسوخته است. من از پیام تا این لحظه خبری ندارم و بعید می‌دانم جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران کمک‌های ریاکارانه آمریکا را قبل از اینکه اعلام رسمی و اقدام عملیاتی کند آمادگی داشته باشه باشند بپذیرند.

* لازم است هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین و اینکه آیا هنوز بحث ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل مطرح است؟ گفت: مکانیسم ماشه یا بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا هم موضوعی مرده بوده و قابل پیگیری توسط برخی کشورها که حرفش را زدند نیست. قوام و ساختار درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی دولت‌ها نمی‌دهد که پشت آن قایم شده و کم کاری و بی تعهدی خود را با اقدام فرار به جلو که هیچ ماهیت حقوقی و قانونی ندارد، جلو ببرند. در نشست اخیر کمیسیون برجام در وین درباره مکانیسم ماشه بحثی مطرح نشد. استدلالاتی که ایران در این زمینه داشته از جمله نامه ظریف به بورل مواضع و استدلالات محکم حقوقی ما کاملا تشریح شد که نمی‌توانند این اقدام را صورت دهند و به نظر ما صورت نخواهند داد.

وی افزود: برجام دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی داشته و امیدواریم این توافق با این وضعیت ادامه یابد و لازم است که هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند و اقداماتی را صورت دهند که ایران هم به صورت کامل به تعهداتش پایبند بماند.

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت خارجه در پی شیوع کرونا گفت: از ابتدای شروع بحران کرونا، وزارت خارجه یکی از ارگان‌های فعال بوده و در همه ستادها و کمیته‌ها اعم از تبلیغاتی و اجرایی عضو است. بلافاصله ستاد ویژه‌ای را در وزارت خارجه تشکیل دادیم. علاوه بر حضوری که در سایر ستاد‌ها داریم. بحث پروازها را علیرغم کارشکنی‌ها پیگیری کردیم و تلاش کردیم هموطنان به کشور و محل زندگی خود بازگردند.

وی افزود: درباره صدور روادید به برخی کشورها که در آنجا بیماری هست. سعی کردیم ورودی‌ها را کنترل کنیم که هر چه زودتر بیماری ریشه کن شود. برخی ورودی‌ها را تعلیق و کم کردیم. در بعد اقتصادی با صدور گواهینامه‌های بهداشتی و در تماس نزدیک با مقامات کشورهای همسایه به آنها اطمینان دادیم مواردی که از ایران ارسال می شود کاملا از قرنطینه عبور کرده و بهداشتی هستند. ما و کشورهای همسایه به کالاهای همدیگر نیازمندیم و طبیعی است تمام توان خود را به کار گیریم که اطمینان حاصل کنیم مردم و کشورها با طیب خاطر با هم ارتباط داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: در بحث تبلیغاتی علیرغم همه واقعیات و شفافیت‌های موجود در کشور ما که شبانه روزی تلاش می‌کنند متاسفانه برخی‌ها با امپراتوری رسانه‌ای و به عمد در حال خدشه وارد کردن به این تلاش‌ها هستند و از جمله تلاش‌های ما خنثی کردن تبلیغات علیه کشور است. برخی طوری وانمود کردند که انگار منشا این بیماری ایران بوده است و مدارکی را جعل می‌کنند و اسم خود را متاسفانه فارسی زبان و ایرانی می‌نامند با این تبلیغات سوء به همراه سایر دستگاه‌ها مقابله می‌کنیم.

* گفتگوهایمان را با طالبان طبق روال گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره توافق طالبان و آمریکا و اینکه ایران پیش از این گفتگوهایی با طالبان داشت و اینکه آیا در زمان توافق ارتباطی با طالبان داشتیم و تاثیر توافق اخیر بر گفتگوی ایران و طالبان گفت: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور داشته و نقش آفرینی می‌کند واقعیتی انکارناپذیر است ولی آنچه بر آن تأکید داریم این است که تمام مسیرهایی که می‌خواهد به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود باید از طریق اجماع بین الافغانی باشد و با هدایت دولت مستقر در افغانستان، صورت بگیرد.

وی افزود: ایران بنا به دلایلی که واضح است و با اطلاع دولت افغانستان تماس‌هایی را با گروه طالبان داشته ولی آنچه در خصوص همکاری طالبان و آمریکا که منجر به امضای توافقی اخیرا در قطر شد بیان کردیم این بود که ما از هرگونه تلاشی که به ثبات و امنیت در افغانستان کمک می‌کند حمایت می‌کنیم ولی در نیت آمریکا قطعا شک داریم و مظنون هستیم. اصل حضور آمریکا در منطقه و به ویژه افغانستان غیرقانونی بوده و آنها حق ورود به مسائل داخلی کشورهای منطقه را نداشتند و اقدامی که الان کردند بدعتی است که با گروهی مستقل توافق امضا می‌کنند و این نشان می‌‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفتگوهایمان را با طالبان طبق روال گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و اثری بر این گفتگوها نخواهد داشت.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی که تحریم برای نقل و انتقال دارو ایجاد کرده و اینکه سفارتخانه‌های ایران برای ارسال نیازهای دارویی و پزشکی کاری صورت دادند و آیا به جز چین کشوری در این خصوص اقدام کرده است، گفت: از زمانی این اتفاق در کشور رخ داد همه امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم نیازهایی که کشور در این زمینه دارد لیست کنیم که عمده‌ترین آنها کیت‌های تشخیص بود و برخی اقلام دارویی خاص که آنها را به سفارتخانه‌ها ارائه کردیم که اگر کشورهایی آمادگی داشتند در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: خوشبختانه اغلب اقلام مورد نیاز در داخل کشور است. صلیب سرخ، ترکیه کمک کردند و برخی کشورهای همسایه اعلام آمادگی کردند. چین واقعا در کنار ما ایستاد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: کمک‌های دیگری هم هست.

موسوی درباره نشست سران سه کشور روند آستانه گفت: هنوز رایزنی‌ها ادامه دارد قبل از تحولات اخیر در ادلب قرار بود این نشست در ایران برگزار شود و در حال هماهنگی جزییات و تاریخ آن بودند که با تحولات ادلب قدری توجهات به سمت‌های دیگر رفته است و در حال رایزنی هستیم که تاریخ نشست را با هماهنگی سه کشور قطعی و اعلام کنیم. مهمترین راهکار برای حل بحران سوریه، راهکار سیاسی است که تا الان چیزی مهمتر و اصلی‌تر از روند آستانه نداریم و همگان به این روند برگردیم و این روندی است که چند سالی کار کرده و کشورهایی در آن زحمت کشیدند و توافقات خوبی به دست آوردند.

وی افزود: اگر به این روند برگردیم و به توافقات تأکید کنیم برای راه‌حل نهایی در سوریه به نتایج خوبی خواهیم رسیم که مرضی الطرفین باشد علی الخصوص دولت قانونی در سوریه که مسئله اصلی و راه‌حل اصلی با آنهاست که آنها نهایت همکاری را در این زمینه دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بمباران مواضع مستشاری ایران در ادلب توسط ترکیه گفت: ما نگرانی‌های خود را اعلام کردیم و راه‌حل وضعیت جاری در ادلب را آتش بس اعلام و برگزاری نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه را خواستار شدیم. همچنان منتظر نهایی شدن نشست سران در تهران هستیم.

موسوی درباره کیت‌های تشخیص کرونا گفت: چین در این زمینه کمک کرد و یک تیم تخصصی از چین به کشور وارد شد.

* مخالف هرگونه دخالت و حضور نیروهای خارجی در قالب‌های مختلف هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آغاز فعالیت ائتلاف دریایی در تنگه هرمز به ریاست فرانسه اظهار داشت: اعلام کردیم هرگونه حضور خارجی و بیگانه در منطقه ما به ویژه خلیج فارس موجب آشفتگی و ناامنی و بی ثباتی و اقدامی غیرسازنده است ما امنیت این منطقه را هزاران سال است توسط کشورهای منطقه در حال تامین شدن است. ایران و عمان سالیان سال است که همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراه حیاتی دارند حضور نیروهای بیگانه را در زمانی که آمریکایی ها از گذشته حضور یافتند و بعدها برخی کشورهای دیگر به منطقه اضافه شدند اعلام کردیم اینها عامل ناامنی و بی ثباتی در خلیج فارس است و قطعا با خروج این نیروها و کمک و هم افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن و با ثبات و پررونق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مخالف هرگونه دخالت و حضور نیروهای خارجی در قالب‌های مختلف در منطقه خودمان هستیم.

موسوی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ایران یکی از نادرترین کشورهای تولید کننده ماسک‌های تخصصی در دنیاست و زمانی که دولت و ملت چین نیازمند این اقلام بودند در قالب چند محموله کمک کردیم و شرکت‌های ما به شرکت‌های چینی فروختند و درباره مطالبی که عنوان می‌شود برخی دنبال حاشیه هستند و چنین نیست و زمانی هم که مردم ما دچار این گرفتاری شدند چینی‌ها سخاوتمندانه کمک‌های زیادی را در زمینه کیت‌های تخصصی و ماسک و بقیه دارو‌ها ارسال کردند که قدردان آنها هستیم و این حرف‌ها و حاشیه سازی‌ها را خیلی سازنده نمی‌دانیم.

* در حال رایزنی هستیم هر چه زودتر نشست سران آستانه در تهران برگزار شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری ایران بین سوریه و ترکیه اظهار داشت: یکی از اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت دادیم تماس با همه طرف‌های درگیر بوده و درخواست کردیم هر چه زودتر رایزنی‌های مختلف بین این سه کشور و بین ما و ترکیه و سوریه و بین ما و روسیه و ترکیه در قالب‌های مختلف ادامه یابد. ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری‌های خود را دنبال خواهد کرد و امیدواریم تلاش‌های ما نتیجه دهد. در حال رایزنی هستیم هر چه زودتر نشست سران آستانه در تهران برگزار شود و امیدواریم هر چه زودتر این تاریخ نهایی شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: هنوز تنها راه‌حل را سیاسی و گفتگو می‌دانیم و هنوز مکانیسم آستانه را مهمترین سازوکار حل اختلافات در سوریه می‌دانیم و تلاش داریم این مکانیسم هر چه زودتر در سطوح مختلف از جمله در سطح سران هر چه زودتر شکل بگیرد و این گفتگوها انجام شود.

* قدردان کمک‌های دولت و ملت چین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه قدردان کمک‌های دولت و ملت چین در این برهه هستیم، اظهار داشت: امیدواریم این هم یک نمونه اعلای همکاری‌ کشورها در مباحث مختلف جهانی به ویژه در بحران‌های همه گیری که وجود دارد این کمک‌ها و همکاری‌ها می‌تواند مثال زدنی باشد. تا حالا برخی از اقلامی را که نیاز داشتیم اعلام کردیم و دولت چین اجابت کرد و چندین محموله تخصصی پزشکی ارسال شد. در این مرحله وارد همکاری‌های علمی و تحقیقاتی برای مقابله با این بیماری شدیم. تیمی از دانشمندان چینی آمدند و با دانشمندان ایرانی در حال همکاری هستند و امیدواریم این همکاری‌ها به نتیجه منجر و در آینده شاهد ریشه کنی ویروس در سطح جهان شویم.

* امیدواریم هر چه زودتر به خشونت‌ها علیه مسلمانان در هندوستان خاتمه داده شود

وی درباره اقدام دولت هند نسبت به مسلمانان این کشور گفت: ایران با نگرانی اخباری که از هند درباره جنگ‌ها و اختلافات قومی و مذهبی را در این کشور دنبال می‌کند و از آنچه رخ داده بسیار متاسفیم. هند را کشوری با تساهل مذهبی که هفتاد و دو ملت در آن زندگی می‌کنند همیشه در کنار هم با آرامش و همزیستی مسالمت آمیز زندگی می‌کنند. اخباری که می‌شنویم خیلی نگران کننده است و امیدواریم هر چه زودتر به خشونت‌ها علیه مسلمانان در هندوستان خاتمه داده شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین اظهار داشت: با درایتی که در بین مقامات هند سراغ داریم اطمینان داریم مجددا هندوستان را به مقر مسالمت آمیز همه اقوام تبدیل خواهند کرد. هم این اخبار نگران کننده و ناامید کننده و باعث تاسف است و ایران از کانال‌های رسمی این قضیه را دنبال کرده و امیدواریم هر چه سریع‌تر این خشونت‌ها پایان یابد و ثبات و آرامش به اقلیت‌ها در هند به ویژه مسلمانان باز گردد.

پربیننده ترین خبرها