رئیس اداره مراقبت وزارت بهداشت در گفتگو با العالم:

انتخابات باعث نشد در روند اطلاع رسانی کوتاهی کنیم/ قرنطینه و بستن مرزها امری غیر ممکن است/ اراده ملی کویید 19 را کنترل خواهد کرد

انتخابات باعث نشد در روند اطلاع رسانی کوتاهی کنیم/ قرنطینه و بستن مرزها امری غیر ممکن است/ اراده ملی کویید 19 را کنترل خواهد کرد
دوشنبه 12 اسفند 1398 - 19:22

رئیس اداره مراقبت وزارت بهداشت تاکید کرد: بحث قرنطینه و بستن مرزها یک امر غیر ممکن است و می تواند تاثیر سوء نیز بر جای بگذارد، اراده ای ملی برای کنترل کویید 19 در ایران شکل گرفته است.

العالم - ایران / علمی

عرفانی، رئیس اداره مراقبت‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با شبکه العالم درباره عملکرد نظام سلامت کشور در برابر ویروس کرونا گفت: نظام سلامت در کشور جمهوری اسلامی ایران نه در منطقه جنوب غربی آسیا که تحت عنوان منطقه مدیترانه شرقی در تقسیمات سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته بلکه در سطح دنیا به زعم و اعتراف دوست و دشمن و مراجع کارشناسی به عنوان یکی از نظام های قدرتمند و پویا شناخته شده است.

* بسیج تمام حاکمیت برای مبارزه با کووید 19 / انتخابات باعث نشد در روند اطلاع رسانی کوتاهی کنیم

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در سه سطح خدمات اولیه بهداشتی، خدمات تخصصی و فوق تخصصی هم در حوزه بهداشت، هم در حوزه درمان، هم در حوزه غذا و دارو و هم آموزش و پژوهش نظام قدرتمندی است، اظهار داشت: در بحث کووید 19 هم از ابتدای بروز و انتشار این ویروس از کشور چین اقدامات آمادگی در کشور ما به عمل آمد. رکن دوم به هماهنگی های بین بخشی بر می گردد. اگر هدف سلامت را 100 در نظر بگیرید حدود 25 درصد آن را در وزارت بهداشت می‌توانیم جستجو کنیم. حدود 25 درصد به متغییرهایی ارتباط دارد که فعلا مداخله ای در آن نداریم مثل جنسیت و سن و نژاد یک بیمار که غیر قابل تغییر است. 50 درصد مابقی را در حوزه های غیر از حوزه وزارت بهداشت که در سایر مسایل مربوط به مولفه های اجتماعی و موثر بر توسعه نقش دارند، دنبال میکنیم تحت عنوان هماهنگی های بین بخشی.

عرفانی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران همه حاکمیت عزمشان را برای مبارزه با کووید 19 جزم کرده اند، تصریح کرد: اما در مقابل این دو رکن، رکن مهم تر به بسیج اجتماعی و مشارکت مردمی برمیگردد. در هر سه حوزه آمادگی لازم وجود داشت، به محض اینکه یک بی نظمی در سامانه ثبت و مراقبت بیماری های واگیردار به صورت سندرمیک دنبال میکردیم سه شنبه یک روز قبل از انتشار بروز بیماری در شهر قم متوجه این آریتمی شدیم بلافاصله یک تیم کارشناسی به قم اعزام شد و به طور واضح مشخص شد که با یک بیماری نوپدید که بیشتر بزگسالان دارای ضعف ایمنی را در بخش عفونی بیمارستان درگیر کرده است روبرو هستیم. بررسی های اولیه صورت گرفت و فردا صبحش که آزمایشات تحویل داده شد حوالی ظهر بود که خبر مثبت بودن این نمونه ها تعدادی به وزارت بهداشت اعلام شد. روز جمعه آن هفته انتخابات را پیش رو داشتیم. حتی آن یک روز و نیم مانده به انتخابات باعث نشد ما تاخیری در اطلاع رسانی داشته باشیم.

* سلامت جمعی ملت ایران اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی تاکید کرد: سلامت عمومی و سلامت جمعی ملت ایران اولویت اول نظام جمهوری اسلامی ایران است و امروز شاهد هستیم علی رغم اینکه بیماری اکثر نقاط کشور را درگیر کرده است امکانات بسیج شده و این قدرت را داریم که بیماری را تحت کنترل در آوریم.

* سایر استان ها چرخه بیماری ندارند/ موارد وارده است

هیچ کشوری نمی توتند در بحث ورود بیماری از مرزهای جغرافیایی خودش ممناعت به عمل آورد پیش بینی ما هم در مورد کشورمان همین بود . ممکن است بعضی ها بگویند چرا موارد شما در کشور پخش شده است؟! باید گفت مواردی که ما داریم به غیر از دو استان که چرخه بیماری برقرار است سایر استان های ما موارد وارده را دارند و این موارد به موقع تشخیص داده شده اند و تحت کنترل است و انتظار داریم با همکاری مردم این موارد پاک شود و استان هایی که بعدا از آنها به عنوان استان بدون بیماری کووید از آنها یاد میکنیم افزایش پیدا کند. قطعا تعدادی افراد قبل از بروز تشخیص بیماری در قم در چرخه انتقال محدود آن شهر مبتلا شدند و دوره آن حدودا 14 روز است ، در روزهای آینده پیش بینی میکنیم که احتمالا موارد بیشتری از این دست بیماران در کشور تشخیص دهیم و کشف کنیم و تحت کنترل در آوریم. در یک سناریوی خوشبینانه امیدواریم که حدود سه هفته تا یک ماه بعد از بروز بیماری، آن را تحت کنترل در اوریم و موارد آن کاهش یابد به شرط اینکه آن سه رکن کارشان را درست انجام دهند .

*کووید 19 از چه زمانی وارد کشور شد؟

وی با اشاره به اینکه ما با یک بیماری نوپدید روبرو هستیم، گفت: بیش از 60 کشور این بیماری را در جغرافیای خود تایید کرده اند و موارد مبتلا گزارش شده است. بعد از تشخیص موارد اولیه در قم بلافاصله یک تیم کارشناس تخصصی در حوزه همه گیری شناسی به این استان اعزام شد با بررسی های دقیق میدانی مشخص شد که ورود موارد مبتلا به شهر قم به صورت محدود و برقراری چرخه انتقال به چند هفته قبل از مورد بروز بیماری یعنی دی ماه برمیگردد. در اواخر 2019 این بیماری رخ داد و در اوایل 2020 تشخیص داده شد. در 30 ژانویه 2020 سازمان بهداشت این مطلب را به عنوان یک نگرانی بین المللی با موضوعیت سلامت عمومی در مبحث کووید 19 اعلام شد و بعد از آن مرزها کنترل های بهداشتی تشدید یافته ای را اعمال کردند. ما باتوجه به بررسی هایی که بدست آوردیم متوجه شدیم قبل از این تشدید مراقبت های مرزی با توجه به مراودات سفری که بین ایران و چین بوده هفته ها قبل این موارد وارد کشور شده و به صورت محدود یک چرخه انتقالی را سبب شده اند که نهایتا وضعیت موجودی را که در شهر قم با ان مواجه شدیم را ایجاد کردند.

* بحث قرنطینه و بستن مرزها یک امر غیر ممکن است

عرفانی ضمن تاکید امکان مراقبت و کنترل بیماری در مراودات سفر افزود : در کنترل بیماری های واگیر بین المللی قوانینی به نام IHR وجود دارد که باید تعادل بین آزادی سفر و تجارت بین الملل را با کنترل بیماری های واگیر شکل دهد، ما در جامعه بین الملل باید به شکلی عمل کنیم که در کنار مراودات سفر امکان مراقبت و کنترل بیماری وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: به همین علت بحث قرنطینه و بستن مرزها یک امر غیر ممکن است و می تواند تاثیر سوء نیز بر جای بگذارد، زمانی که مرزهای رسمی بین المللی بسته باشد باعث ایجاد مراودات غیررسمی از کانال های غیر قانونی می شود که قطعا قابل مراقبت و کنترل نیست و می تواند اسیب بیشتری در بحث انتشار بیماری وارد کند.

* اراده ملی کویید 19 را کنترل خواهد کرد

عرفانی با بیان موارد متعددی از بروز همه گیری بیماری در سنوات گذشته سلامت بین الملل گفت: بعنوان مثال سال 2009 بیماری آنفولانزای H1N1 ، سال 2014 و 2016 ویروس ابولا با یک هشدار همه گیری از سوی سازمان بهداشت جهانی روبرو شدیم و همچنین در بازی‌های جام جهانی 2016 برزیل با شیوع زیکا روبرو شدیم و مواردی مثل طغیان طاعون، وبا و قلج اطفال در شبه قاره هند به عنوان یک خطر مواجه شدیم.اما هیچ کدام در ابعاد روانی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی به اندازه کویید 19 پروبال داده نشده است .
وی افزود : باید توجه داشت که این بیماری نوپدید و یک واقعیت عینی است و البته قابل کنترل که قطعا در هفته های آینده با اراده بین المللی این بیماری تحت کنترل خواهد درآمد.

**با مردم چیزی برای پنهان کاری نداریم و شفاف اطلاعات را در اختیارشان می گذاریم

عرفانی با مغرضانه خواندن پخش شایعات در خصوص آمار و ارقام تلفات کویید19 گفت: ما به محض تشخیص کویید 19 آمار را رسما اعلام کردیم و مدام بطور روزانه آخرین جزئیات را در این خصوص اطلاع رسانی می کنیم که چه تعداد مبتلا شدند و چه تعداد متاسفانه فوت کردند.

وی اشاره کرد: ازلحاظ منطقی دلیلی برای اعلام آمار دروغ نیست چرا که اعلام کم و یا زیاد آمار چه تاثیری می تواند در ارتباط با مردم داشته باشد و همچنین کنترل بیماری؟ این مسایل جز حواشی و به دور از مسائل منطقی.

عرفانی افزود: ما با مردم چیزی برای پنهان کاری نداریم و شفاف اطلاعات را در اختیارشان می گذاریم و امیدواریم که بحث تامین سلامت قطعا با مشارکت آگاهانه مردم امکان پذیر است.

* ساختار نظام سلامت در کشورما از تمام کشورهای منطقه قدرتمند تر است

عرفانی مدیر گروه بیماری های واگیر وزارت بهداشت در خصوص مراودات و جابجایی مسافر و تبادل کالاهای تجاری بین الملل بین ایران و کشورهای همسایه با اشاره به تصمیمات غیر منطقی و نادرست کشورهای همسایه در خصوص محدودیت و ممنوعیت های روادید با ایران اظهار کرد: همه کشورهای همسایه می دانند که ساختار نظام سلامت در کشورما از تمام کشورهای منطقه قدرتمند تر است و این را باید بدانیم که کویید 19 یک الویت بین المللی است که مطابق نیاز های ملی نیازمند مدیریت منطقی است و نباید مبارزه با کویید 19 را فراموش کنیم.

وی ادامه داد: هر کشوری الویت ها و استراتژی های خودش را دارد که باید در راستای اهداف جهانی مدیریت بیماری باشد و این دو یک حلقه واسط دارد به نام مدیریت منطقه ای.

عرفانی افزود: کشور های همسایه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این بیماری را که در سطح ملی قابلیت محدود کردن ندارد بتوانیم مدیریت کنیم و خوشبختانه نظام قدرتمند سلامت در ایران می تواند در این زمینه حامی و کمک کننده به سایر کشورهای منطقه باشد.

وی همچنین گفت : مذاکراتی را بعضا با کشورهای همسایه داشتیم و آنها را به این موضوع آشنا کردیم که نگاهی به سایر کشورهای درگیر کویید 19 داشته باشند و کره جنوبی در آسیا و ایتالیا را در اروپا ببینید ایا ممنوعیت در این کشورها اعمال شده است و یا آیا ممنوعیت تجارت بین کشورهای درگیر با سایر کشورها در نظر گرفته شده است و آیا ایران تنها کشور درگیر این بیماری است؟ این حواشی مغرضانه که نسبت به ایران وجود دارد واین موضوع منطقی نیست.

عرفانی در خصوص قرنطینه سازی گفت: ما در بحث کویید19 دو نوع قرطینه داریم یک قرنطینه اختیاری بر اساس دانش و همکاری است و یکی قرنطینه اجباری عمومی است که مشخصا در انجام دومی در شهر ووهان چین تجربه ناموفقی حاصل شد.

وی افزود: درکشور چین تجاربی وجود دارد چه موفق و چه ناموفق که هر دوبرای سایرکشور ها ارزشمند است و کشورها باید از این تجارب درس بگیرند، که تجارب موفق را ارتقا دهند و تجارب ناموفق را تکرار نکنند.

عرفانی در ادامه گفت: ایران به کشورهای همسایه اعلام کرده است که در مبادی مرزی بالغ بر بیش از 100 پایگاه سلامت مراقبت مرزی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی مستقر کرده است که می توانند برای خروج و ورود مسافران بررسی های اولیه را انجام دهند و برای اتباع ایرانی و اتباع سایر کشورها برایشان گواهی سلامت صادر کنند و درکنار این برای کالاهای تجاری نیز گواهی سلامت صادر کند که کشور های همسایه با نظارت سازمان جهانی بهداشت و به دور از دیدگاه سیاسی اطمینان داشته باشند که ارتباط با ایران به انتشار ویروس منجر نخواهد شد و در کنار آن به کنترل بیماری نیز کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای آن محصول تجاری گواهی سلامت صادر می کنیم و کشورهای همسایه ما با حکمیت و نظاارت سازمان جهانی بهداشت بدور از هر دیدگاه سیاسی اطمینان خاطر داشته باشند که این ارتباطی به انتشار ویروس نخواهد داشت در کنار آن قطعا به کنترل بیماری هم کمک خواهد کرد.

عرفانی در باره تحریم های آمریکا و شیوع کرونا گفت: شاید قبل از برجام هم ما درگیر تحریم بودیم بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم ها شدت بیشتری پیدا کرده ، با این تحریم ها کشور ما آشنایی داشته و دارد و توانسته است خودش را وفق بدهد تاب آوری نظام سلامت ما و افزایش ظرفیت ها در حدی است که هر چند تحمل تحریم ها برای ما سخت است اما غیر ممکن نیست و با امکانات خوبی که در کشور داریم از عهده ی بیماری قاعدتا می توانیم بر بیاییم اما با این وجود از کمک های بشردوستانه کشورهای دیگر و مجامع بین المللی بدور از نیات سوء و غرض ورزی استقبال می کنیم. اگر بخواهند بر پایه مبانی بشردوستانه و انسان دوستانه کمکی بدهند ما استقبال هم می کنیم اما از توانمندی های خودمان هم جهت کمک به کشورهای دیگر دریغ نمی داریم .

* به دروغ های آمریکا نمی توان اعتنایی کرد

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به ادعای کمک های بشردوستانه آمریکا گفت: نظام جمهوری اسلامی بارها گفته است که ما با ملت آمریکا عنادی نداریم اما وقتی حاکمیت دولت ایالات متحده امریکا معاهده بین المللی را امضا کرده و زیر پا می گذارد به دروغ های لفظی ان نمی تواند اعتنایی بکند.

وی درباره همکاری با سازمان بهداشت جهانی چنین عنوان کرد ما همکاری های بسیار محکم و قوی با سازمان بهداشت جهانی داشته و داریم و روز به روز هم ارتقا می یابد. قطعا همیشه از نظرات کارشناسی سازمان جهانی بهداشت استفاده شده و از تجربیات موفق نظام قدرتمند سلامت ایران هم سایر کشورها از کانال سازمان جهانی بهداشت سعی کرده ایم منتفع بکنیم .در بحث کویید 19 هم هماهنگی های پررنگی بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان جهانی بهداشت وجود داشته است. از کمک های آنها در تامین کیت های اختصاصی تشخیص و سایر کمک هایی که به کشور ما شده تشکر می کنیم و این همکاری و مراودات قطعا جا برای ارتقا و افزایش دارد.

عرفانی یادآور شد که کرونا یک موج دارد که این موج یک فاز اولیه افزایشی دارد که شرایط انتقال بر شرایط کنترل غلبه پیدا کرده ، این دو تا یک اوج دارد یعنی کنترل و انتقال با همدیگر هماورد پیدا می کنند و ذات خلقت الهی این است که شرایط کنترل بر شرایط انتقال فائق می آید .اینکه ما چه کار می خواهیم بکنیم، دامنه را کوتاه تر می کنیم تا کمتر مبتلا بشوند مدت زمان را کاهش می دهیم که زودتر این بیماری کنترل بشود و جلو تبعات و عوارض آن مثل موارد شدید و موارد منجر به فوت را بگیریم. با توجه به اینکه از نظر اقلیمی و جغرافیایی اولا انتشار در دو نیمکره جنوبی و شمالی برقرار بشود ثانیا ما ادامه شرایط جوی فصل سرما یا گرم شدن در هفته های آینده را در کنارش داشته باشیم و از طرف دیگر همکاری که کلید اصلی کنترل بیماری است، دو سناریو داریم . ما در خوشبینانه ترین سناریو می توانیم این بیماری را ظرف مدت سه هفته تا یک ماه انشاءالله تحت کنترل در بیاوریم و موارد فاز کاهشی پیدا بکند و می تواند تا اواخر فصل سرد سال که ممکن است تا اواسط فصل بهار انتشار داشته باشد ما موارد بیماری را گزارش بدهیم قطعا باید به دنبال خریدن زمان باشیم با همکاری مردم که بیماری را به حداقل برسانیم و زمانش را کاهش بدهیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها