دستان خالی اردوغان در بازی با آوارگان سوری

دستان خالی اردوغان در بازی با آوارگان سوری
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 20:16

العالم _ سوریه

خبر:

در حالی که اردوغان با باز کردن مرزها به سوی اروپا درصدد بود تا از برگه مهاجران سوری به اروپا به منظور حصول دست برتر در جنگ در شمال سوریه بهره برداری کند کشورهای اروپایی نسبت به این تهدید واکنشی درخور انتظار ترکیه نشان ندادند.

تحلیل:

-ترکیه با بازکردن مرزهای خود به سمت بلغارستان و یونان و همچنین جمع آوری و انتقال اجباری پناهندگان سوریه در ترکیه به این مرزها کوشید تا حساسیت اروپا را نسبت به انچه در ادلب می گذرد به نفع خود برانگیزد و حداقل پای ناتو را به ماجرای ادلب باز کند اما برخورد سرد اروپا با این مساله و حداکثر ارائه چند توصیه بی فایده امکان موفقیت را از اردوغان در بازی با این برگه به ظاهر انسانی- اجتماعی و در حقیقت سیاسی سلب کرد.

-حداکثر موضعی که از کشورهای اروپایی در این خصوص مشاهده شد دعوت به آتش بس میان ترکیه و سوریه بود امری که اساسا کلیه ارزیابی های اردوغان درخصوص آینده نبرد در ادلب را با سوالات و تردیدهایی جدی مواجه کرد.

-اجبار به انتقال پناهندگان سوری در ترکیه آنگاه جدیت گرفت که اردوغان "سراقب" را از دست رفته دید و با این اقدام کوشید تا این اخرین برگ برنده خود در شمال سوریه را با کمک اروپاییان مجددا به دست آورد. سراقب را کارشناسان مسائل استراتژیک کلید فتح ادلب معرفی می کنند و معتقدند با سقوط سراقب ادلب کاملا بی دفاع خواهد شد.

-پس از ماجرای باز کردن مرزها و انتقال پناهندگان سوری همزمان ترکیه تلاش هایی برای تسلط مجدد بر سراقب انجام داد که با نقش افرینی مسلحین و تروریست هایی که مورد حمایت انکارا هستند موفقیت هایی نیز به دست اورد هرچند این موفقیت ها که با تسلط مجدد بر سراقب صورت پذیرفته بود دوام چندانی نیاورد و مجددا به دست نیروهای سوری افتاد.

-واقعیت آن است که بر اساس توافق سوچی مقرر شده بود مسلحین در شمال سوریه محدود به حضور در منطقه ای درعرض حوالی 20 کیلومتر شوند این در حالی است که نه تنها اردوغان به این توافق پایبند نماند بلکه کوشید تا تروریست های مسلح را سازماندهی مجدد کند و از ایشان در مقابل حکومت سوریه استفاده کند امری که در شرایط کنونی و در قالب خالی شدن مسلحین از روحیه مبارزه و جنگ بی حاصل کار را بر اردوغان بسیار دشوار کرده است.

-اینکه ایا روسیه حمایت هوایی خود را از ارتش سوریه در روزهای اخیر برداشته است یا نه در واقع مساله جدی قلمداد نمی شود بلکه انچه مسلم است اینکه ارتش سوریه عزم خود را بر پایان بخشیدن اشغال ترک ها و تروریستها بر ادلب تا پایان 2020 متمرکز کرده است.

-نظر به انچه گذشت سرنوشت محتوم ترک ها که حالا ابزار پیشین یعنی تروریست ها را نیز فاقد روحیه لازم برای ادامه نبرد می بینند جز تسلیم در برابر توافقات استانه و سوچی نیست و به همین خاطر هم هست که اخبار حکایت از نشست قریب الوقوع صاحبان قرار یعنی ایران روسیه و ترکیه دارد امری که طی روزهای گذشته ترک ها تمایلی به برگزاری آن نشان نمی دادند.

پربیننده ترین خبرها