حمایت آمریکا از اقدامات جنون آمیز بن سلمان

حمایت آمریکا از اقدامات جنون آمیز بن سلمان
شنبه 17 اسفند 1398 - 18:42

افشاگری های روزنامه "نیویورک تایمز" و "وال استریت ژورنال" درباره بازداشت سه تن از امرای عالی رتبه سعودی یعنی احمد بن عبد العزیز، برادر پادشاه فعلی و محمد بن نایف ولی عهد سابق و برادر کوچکتر وی به نام نواف بن نایف توسط بن سلمان توسط بن سلمان، ولی عهد سعودی، برای کسانی که از اسرار پشت پرده این خاندان آگاهی دارند، چندان غافلگیر کننده نیست.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش العالم، از وقتی که محمد بن سلمان با حمایت پدر بیمار و پشتیبانی مشروط آمریکا زمام امور را در عربستان به دست گرفته است، این کشور پیوسته دچار آشفتگی و هرج و مرج بوده است.

اتفاقات دو روز اخیر در داخل خاندان آل سعود، - اگر چه علل و اسباب آن تا حدی ابهام آلود بوده است – اما بخشی از تلاش های بن سلمان با حمایت آمریکا به منظور رسیدن به تخت پادشاهی بوده است.

وی با توجه به بیماری پدر تلاش کرده است به این روش هر صدای مخالفی را – که تحولات 5 سال گذشته نشان داده است به بن سلمان وفادار نیستند - در داخل این خاندان خفه کند.

آمریکایی ها که از حجم خدمات و خوش خدمتی های بی حد و حساب بن سلمان، اعم از تصویب "معامله قرن"، نابودی کامل آرمان فلسطین، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و موضع گیری نسبت به ایران شگفت زده شده اند، اکنون بر آن هستند تا امیر احمد بن عبد العزیز را در راه بازگشت از تبعیدگاه اختیاری خود در انگلیس آنهم با ضمانت آمریکا به ریاض قربانی کنند.

نیرنگ بازی آمریکایی ها چیز جدیدی نیست؛ آنها پیش از این هم به محمد بن نایف خیانت کرده اند. این در حالی است که بن نایف بیش از سایر امرای سعودی به آمریکایی ها نزدیکتر بود و بیش از دیگر نوادگان عبد العزیز شانس رسیدن به قدرت را داشت. با این حال پشت او را خالی کرده و به بن سلمان روی آوردند، بن سلمان هم تمام امکانات و ظرفیت های اقتصادی و سیاسی و حتی دینی عربستان را در خدمت نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه قرار داد. در سایه زمامداری وی، مفاهیمی چون استقلال، حاکمیت و حیثیت ملی رنگ باختند تا حدی که آمریکایی ها و به خصوص دونالد ترامپ از این همه سازش و تسلیم سعودی ها حیرت زده شدند.

اتهام "خیانت بزرگ" که بن سلمان علیه عمو و پسرعموهای خود مطرح کرده و در روزنامه های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال منتشر شده است، متهمان را با حکم اعدام یا حبس ابد مواجه می سازد. به نظر می رسد این بازداشت و این افشاگری ها در چارچوب "مسابقه رسانه ای" یا "کنجکاوی رسانه ای" انجام نشده است بلکه مقصود و هدف از آن ایجاد رعب و وحشت در میان دیگر شاهزادگان آل سعود باشد که احتمالا مخالفت با بن سلمان یا ایجاد موانعی در راه رسیدن وی به مسند قدرت را در سر می پرورانند.

با وجود اینکه اطلاعات مربوط به داخل خاندان آل سعود همچنان محدود است ولی اطلاعاتی که تاکنون فاش شده است موید این است که یک اتفاقی مهم افتاده است و اتفاق مهمتری نیز در راه است. ولی مبرهن است که این دو اتفاق نمی افتد مگر اینکه آمریکایی ها بر امورات آل سعود حتی بر شخصی ترین اتفاقات در دربار نظارت و کنترل دارند. اتفاقی که روز جمعه افتاد در ادامه سلسله حذف و کنار گذاشتن رقبا و دشمنان داخل خاندان آل سعود است که با عزل شاهزاده مقرن و شاهزاده نایف و بازداشت شاهزادگان، مسئولان ارشد و تجار در هتل "ریتز کارلتون" در اواخر سال 2017 به اتهام "فساد مالی"،آغاز شد که از میان این بازداشتی ها می توان به شاهزاده "متعب" پسر "ملک عبدالله" و وزیر برکنار شده گارد ملی و برادرش "ترکی بن عبدالله" امیر سابق مکه و همچنین شاهزاده میلیاردر "ولید بن طلال" اشاره کرد.

واضح است که منافع رژیم صهیونیستی محرک سیاست آمریکا در عربستان سعودی است؛ امنیت، ثبات و آینده این رژیم اشغالگر عواملی هستند که سیاست آمریکا در این کشور پادشاهی را ترسیم می کند و در چارچوب این سیاست، چیزی به نام منافع سعودی یا حتی منافع آل سعود وجود ندارد.

منابع آل سعود، عربستان سعودی، اعراب و مسلمانان در جنگی که ریاض علیه یک کشور عربی و مسلمان و همسایه مانند یمن از 5 سال پیش آغاز کرده، چیست؟ منافع سعودی ها در خالی کردن خزانه کشور به خاطر دلخوشی ترامپ چیست؟ منافع عرب ها در فروش قضیه فلسطین و تحمیل کامل "معامله ترامپ" چیست؟ منافع آل سعود در درگیری میان فرزندان و نوه های پادشاه موسس چیست؟ عربستان سعودی زمانی که دستور قتل و مثله کردن "جمال خاشقچی" روزنامه نگار و منتقد بن سلمان در کنسولگری کشورش در استانبول را صادر کرد، چه منافعی را عاید خود کرد؟ هیچکدام از این موارد هیچ نفعی برای عربستان سعودی نداشت بلکه عربستان سعودی، که سیاست آمریکا و منافع اسرائیل محرک آن شده است را روی بشکه ای از باروتی قرار داده که که هر لحظه ممکن است، منفجر شود؛ به ویژه اینکه چوب کبریت در دست شاهزاده جوانی قرار دارد که اقداماتش "جنون آمیز" است.

پربیننده ترین خبرها