شعبان:حاکمیت سوریه خط قرمز اسد است

شعبان:حاکمیت سوریه خط قرمز اسد است
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 11:33

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه گفت: رئیس‌جمهور اسد مُصِر به بازگرداندن حاکمیت سوریه است و آن را خط قرمز می‌داند.

العالم- سوریه

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه «الوطن» از نتایج توافق امضا شده در روسیه برای آتش‌بس در ادلب ابراز خشنودی کرد و آن را دستاوردی بزرگ خواند.

وی از خشنودی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از این توافق نیز خبر داد و گفت، اسد در تماس تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز بر این موضوع تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه شامگاه پنجشنبه هفته گذشته (۱۵ اسفندماه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس در ادلب سوریه به توافق دست پیدا کرده‌اند.

شعبان درباره محتوای توافق مذکور گفت، بر اساس این توافق مناطقی که اخیرا به دست ارتش سوریه آزاد شد همچنان در دست ارتش سوریه باقی خواهد ماند و این طبیعتا به نفع دمشق است زیرا «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه می‌خواست ارتش سوریه را به منطقه «معره نعمان» بازگرداند.

وی ادامه داد: این توافق بر ادامه مبارزه با تروریسم و وحدت و حاکمیت اراضی سوریه تأکید می‌کند.

مشاور اسد بر اهمیت دستاورد میدانی ارتش سوریه تأکید کرد و گفت: ارتش سوریه به پیشروی خود ادامه داد علیرغم آنکه با ارتش ترکیه به عنوان دومین ارتش در ناتو روبرو بود. پست‌های دیدبانی و رصد ترکیه نیز تقریبا اسیر ارتش سوریه شده‌اند و در صورتی که توافق اجرایی و تمام این مناطق آزاد شود دیگر وجود آنها فایده‌ای ندارد. همه اینها به برکت فداکاری‌های ارتش سوریه اتفاق افتاد و اگر اینها نبود اردوغان به مسکو نمی‌رفت، ارتش ما چیزی شبیه معجزه را رقم زد.

شعبان سپس اعلام کرد، جنگ علیه تروریسم ادامه دارد و هیچ توافقی وجود ندارد که ارتش سوریه را از این جنگ بازدارد. رئیس‌جمهور اسد مُصِر به بازگرداندن حاکمیت سوریه است و آن را خط قرمز می‌داند.

وی در ادامه وضعیت اردوغان را بحرانی خواند و گفت: نباید وضعیت داخلی و مخالفت‌های زیادی را که اردوغان با آن روبروست، فراموش کنیم. او نیاز به حفظ آبروی خود دارد، اردوغان امروز با اروپا در بحران است و همه جهان کم کم در حال دیدن واقعیت وی هستند و همه اینها نتیجه پیروزی سوری‌هاست.

شعبان در پایان تأکید کرد، اتفاقات ادلب و جنگیدن دولت اردوغان دوشادوش تروریسم در این استان، اظهارات سوریه از مدتها پیش را ثابت کرد و نشان داد اردوغان حامی بزرگ تروریسم است و پروژه‌ای «اخوانی» نه تنها برای سوریه بلکه برای تمام جهان عرب دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها