اقدام انتحاری عربستان بهای جهانی نفت را 25 درصد کاهش داد

اقدام انتحاری عربستان بهای جهانی نفت را 25 درصد کاهش داد
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 08:00

پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه نتوانستند به توافقی در خصوص کاهش تولید نفت دست یابند، عربستان از افزایش تولید طلای سیاه خود خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از رویترز، صبح روز دوشنبه بهای جهانی نفت حدود 25 درصد کاهش یافت؛ نزولی یک‌روزه که به کاهش چشمگیر بهای نفت در سال 1991 شباهت‌های زیادی دارد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که عربستان سعودی اعلام کرد قصد دارد بهای نفت عرضه‌شده خود را کاهش و تولید نفت خود را در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت سال 1399) افزایش دهد.

در نخستین ساعات صبح امروز و پس از آن که عربستان و روسیه نتوانستند بر سر کاهش تولید نفت به توافقی جدید دست یابند، بهای جهانی طلای سیاه حدود 31 درصد کاهش یافت. اما این کاهش در ادامه به حدود 25 درصد رسید.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 11 دلار و 31 سنت کاهش (معادل 25 درصد) به 33 دلار و 96 سنت رسید. کارشناسان این نزول کم‌سابقه را با کاهشی که بهای جهانی نفت آن را در 17 ژانویه سال 1991 و بر اثر آغاز نخستین جنگ خلیج‌فارس تجربه کرد مقایسه می‌کنند.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) با 10 دلار و 73 سنت کاهش (معادل 26 درصد، 30 دلار و 55 سنت معامله می‌شود.

به باور کارشناسان، این رخداد دست‌کم در کوتاه‌مدت به معنای پایان غم‌انگیز بیش از 3 سال همکاری گروه موسوم به "اوپک پلاس" است که از اعضای اوپک، روسیه و چند تولیدکننده غیراوپک نفت تشکیل می‌شود. دو منبع به رویترز گفته‌اند عربستان قصد دارد در ماه آوریل و پس از پایان رسمی اجرای توافق پیشین "اوپک پلاس"، تولید نفت خود را روزانه به بیش از 10 میلیون بشکه افزایش دهد. به گفته کارشناسان، هدف اصلی عربستان سعودی از اتخاذ این تصمیم، تنبیه روسیه است که در نشست هفته گذشته "اوپک پلاس" با پیشنهادها در خصوص تداوم کاهش تولید نفت موافقت نکرد. البته به نظر می‌رسد نبرد روسیه و عربستان بر سر کسب سهم بیشتری از بازار، کوتاه‌مدت و تاکتیکی باشد و ممکن است این دو کشور با گذشته چند هفته و یا چند ماه، دوباره به میز مذاکره بازگردند.

پربیننده ترین خبرها