انروا پس از ترامپ: آژانسی برای امداد رسانی  یا محاصره؟

انروا پس از ترامپ: آژانسی برای امداد رسانی  یا محاصره؟
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 10:57

مروری کوتاه بر شیوه عملکرد آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (انروا) که از روزهای ابتدایی آغاز به کار این آژانس در سال 1950 تاکنون به وضوح نشان می دهد که این آژانس عملا به ابزاری جهت اجرای طرح ترامپ موسوم به "معامله قرن" تبدیل شده است.

العالم - تحلیل روز

حق بازگشت آوارگان فلسطینی از اصلی ترین مبادی حقوق فلسطینی است که همه گروههای فلسطینی همواره بر آن پایبند هستند و تاکید دارند که این حق تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست و همین امر همچون خاری در چشم کسانی است که طی ده های اخیر در تلاش بوده و هستند که مسئله فلسطین را از بین ببرند؛ از همین رو آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند که مسئله حق بازگشت آوارگان را به صورت تدریجی از بین ببرند.

آغاز این توطئه تدریجی به سال 2007 باز می گردد، پیش از این زمان هر آواره فلسطینی به صورت ماهیانه از "انروا" کمک هزینه ای برای تامین معیشت و غذا دریافت می کرد، اما از سال 2007 به بعد این کمک هزینه از سوی آژانس تنها به اشخاصی که دارای "وضعیت اجتماعی بحرانی" بودند تعلق گرفت و از شکل ماهیانه به چهار مرتبه در سال تغییر کرد.

این وضعیت تا سال 2018 ادامه داشت که زمزمه های اولیه طرح ترامپ مطرح شد، یکی از اصلی ترین اجزای این طرح توقف حمایت های مالی از انروا که دو سوم بودجه کل انروا را تشکیل می داد، بود.

پس از اعلام علنی طرح ترامپ مشخص شد که از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی یکی از اصول اولیه این طرح است، اجرای این طرح با سرعت فزاینده ای آغاز شد و انروا به یکی از مجریان اصلی این طرح تبدیل شد.

به رغم اقداماتی که برای اجرایی شدن طرح ترامپ در فلسطین از سوی انروا انجام می گیرد، مقامات این آژانس تا به این لحظه آن را انکار و اعلام می کنند دلیل اصلی کم کاریهایشان مسائل مالی است.

شاید بتوان گفت یکی از خطرناکترین اقدامات اخیر انروا عدم ثبت نام نوزادان و تازه متولدین در لیست افراد تحت پوشش این آژانس است و این اقدام از یک سو شمار افراد تحت پوشش حمایت های غذایی را به شدت محدود می کند و در توجیه این اقدام غیر انسانی مدعی هستند که این اقدام در راستای کاهش بودجه صورت می گیرد.

از سوی دیگر ابعاد سیاسی که عدم ثبت تازه متولدین در این آژانس دارد بسیار خطرناکتر از بعد اول آن است به این دلیل که از وراثت پناهندگی و انتقال آن به نسل های جدید جلوگیری می کند و شمار پناهندگان را به اشخاصی که پیشتر ثبت نام شده اند محدود می کند و همین مسئله زمینه مساعدی را برای اجرایی کردن طرح ترامپ و طرح "کشور یهود" که نتانیاهو در پی دست یابی به آن است، فراهم می کند.

اقدامات انروا به مواردی که ذکر شد محدود نشده است، این آژانس اخیرا کمک هایی که به خانواده های فلسطینی می کرد را کاهش داده است و این کاهش کمک شامل 9500 خانوار فلسطینی می شود، کاهش آمار استخدام در عرصه آموزش و بهداشت نیز توسط انروا از سالهای پیش به شکل تدریجی انجام می شود، انروا سالهاست که به صورت ثابت معلم ها را استخدام نمی کند و برای آنها شغل غیر ثابتی در نظر گرفته و همین مسئله تاثیر منفی بر سرنوشت آموزوشی دانش آموزان فلسطینی گذاشته و منجر به تشدید بحران در مدارس می شود از این رو که در برابر افزایش شمار دانش آموزان شمار معلم ها کاهش می یابد و باعث شده است که برای مثال شمار دانش آموزان در کلاس اول به 50 نفر برسد.

از سوی دیگر فرصت کار برای فارغ التحصیلان نیز کاهش می یابد و همه این تصمیم ها از سوی انروا در حالی اتخاذ می شود که وضعیت پناهندگان در تمامی اردوگاهها رو به وخامت می رود و با شیوع فقر و گرسنگی، قحطی و بی کاری سطح معیشتی آوارگان به شدت پایین آمده است و حتی ساکنان نوار غزه اقدامات اخیر انروا را نوعی جدید از محاصره می نامند.

اسراء البحيصي - العالم

پربیننده ترین خبرها