جدیدترین گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم/ رشد ۲۳ درصدی صادرات تسلیحات آمریکایی به ۹۶ کشور جهان

جدیدترین گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم/ رشد ۲۳ درصدی صادرات تسلیحات آمریکایی به ۹۶ کشور جهان
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 14:01

جدیدترین گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نشان می‌دهد، صادرات جنگ افزارهای آمریکا در پنج سال اخیر ۲۳ درصد افزایش یافته است.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روز دوشنبه موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری SIPRI) یک مرکز دیده‌بان کنترل تسلیحات، صادرات تسلیحات ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ به گونه‌ای چشمگیر به ۹۶ کشور جهان گسترش یافته است.

براساس این گزارش سالیانه، آمریکا همچنان بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان است؛ به این ترتیب که ۳۶ درصد کل سلاح‌های موجود در جهان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است، آن هم در حالی که میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، این کشور تامین کننده ۳۱ درصد کل تسلیحات جهان بوده است.

براساس گزارش موسسه سیپری مستقر در استکهلم، صادرات به ۹۶ کشور (شمار کشورهای واردکننده جنگ افزار از آمریکا) رقم قابل توجهی است که این میزان در مقایسه با واردات سایر کالاها از آمریکا بسیار قابل ملاحظه است. دومین تأمین‌کننده بزرگ جنگ‌افزارها روسیه است که ۲۱ درصد از کل فروش اسلحه را در دست دارد.

اما ایالات متحده در سالیان اخیر به سرعت رقیب دوران جنگ سرد را پشت سر گذاشته است؛ بدین ترتیب که شکاف در کل صادرات اسلحه میان آمریکا و روسیه در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، ۱۷ درصد بود اما این شکاف در سالیان ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۷۶ درصد رسیده است.

کشورهای خاورمیانه ۵۱ درصد از کل صادرات نظامی آمریکا را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده‌اند که این میزان، افزایش ۷۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد.
ایالات متحده تامین کننده اصلی تسلیحات عربستان سعودی، عراق، قطر، امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی اردن و کویت است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دلیل جنگ علیه یمن به شدت وابسته به تسلیحات آمریکا هستند، به گونه‌ای که حتی با وجود مخالفت‌های داخلی در آمریکا و رأی سنا برای جلوگیری از حمایت آمریکا از این جنگ، واشنگتن همچنان مقدار زیادی اسلحه و سایر جنگ‌افزارها را به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی صادر می‌کند.

۷۳ درصد از کل واردات تسلیحات عربستان سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از آمریکا وارد شده است. امارات نیز دو سوم جنگ افزارهای خود را از آمریکا تامین می‌کند.
عربستان سعودی بزرگترین واردکننده تسلیحات آمریکایی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بوده به گونه‌ای که ۲۵ درصد کل صادرات اسلحه ایالات متحده را به خود اختصاص داده، آن هم در حالی که ۷.۴ درصد صادرات اسلحه آمریکا در میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، سهم این کشور خاورمیانه‌ای بوده است.

در میان سلاح‌های تحویل داده شده به عربستان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ۳۰ فروند از ۱۵۴ فروند هواپیمای جنگی در سال ۲۰۱۱ سفارش داده شده بود.
موسسه سیپری در گزارش خود خاطرنشان کرده، دولت دونالد ترامپ اجازه فروش ۵۹ هزار بمب هدایت شونده به سعودی‌ها را در سال ۲۰۱۹ صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، منطقه آسیا و اقیانوسیه ۳۰ درصد از صادرات تسلیحات ایالات متحده را در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که کاهش قابل توجهی در سفارش تسلیحات کشورهایی از جمله هند به آمریکا دیده شده به گونه‌ای که این کشور میان این سال‌ها، واردات اسلحه از آمریکا را تا ۵۱ درصد کاهش داده است.
پاکستان با کاهش ۹۲ درصدی سفارش تسلیحات، در صدر قرار دارد و پس از هند، تایوان با ۳۸ و کره‌جنوبی با ۳۴ درصد کاهش در رده‌های بعدی کاهش واردات اسلحه از آمریکا قرار دارند.

ترامپ به تازگی در سفر به هند، از روابط دفاعی و معاملات تسلیحاتی میان دو کشور تقدیر کرد، اما اطلاعات موسسه سیپری نشان می‌دهد روابط دو جانبه به اندازه‌ای که ترامپ تمایل دارد، دوستانه نیست و روسیه همچنان بزرگترین منبع تسلیحاتی هند است.

اما استرالیا در بخش آسیا و اقیانوسیه، واردات تسلیحات از آمریکا را ۴۱ درصد افزایش داده و به دومین وارد کننده سلاح‌های آمریکایی در جهان میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تبدیل شده است.
فروش تسلیحات به ژاپن نیز ۸۵ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، اروپا ۱۳ درصد از صادرات اسلحه را در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ افزایش داده است و رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. آفریقا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ واردات اسلحه از آمریکا را ۱۰ درصد افزایش داده بود اما اکنون این میزان تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

پربیننده ترین خبرها