سناتور آمریکایی بی کفایتی ترامپ را عامل تضعیف اقتصاد این کشور دانست

سناتور آمریکایی بی کفایتی ترامپ را عامل تضعیف اقتصاد این کشور دانست
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 10:33

سناتور دموکرات و داوطلب انصراف داده ریاست جمهوری آمریکا نسبت به سقوط اقتصاد آمریکا هشدار داد و گفت بی کفایتی دولت ترامپ نسبت به ویروس کرونا در حال تضعیف اقتصاد ما است.

العالم - آمریکا

الیزابت وارن روز سه شنبه در صفحه توئیتری خود با بیان اینکه یک شوک جدی برای سقوط اقتصاد کافی است، به آنچه که در ماه ژوئیه هشدار داده بود اشاره کرد و افزود: من سالها قبل از بحران سال ۲۰۰۸ درباره بحران اقتصادی هشدار دادم ، اما افراد در قدرت نمی‌خواستند گوش دهند.

وی ادامه داد: اکنون دوباره علائم هشدار دهنده‌ای را در اقتصاد مشاهده می‌کنم و من به مسئولان مربوطه و کنگره می گویم قبل از بروز بحران دیگر اقدام کنند تا خانواده‌های آمریکایی هزینه آن را از خانه‌ها ، شغل و پس انداز خود نپردازند.

این سناتور آمریکایی اضافه کرد: من در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هشدار دادم که خانواده‌ها درگیر بدهی می‌شوند و افزایش هزینه‌ها یا از دست دادن شغل یکی از اعضای خانواده، آنها را در وضعیت آسیب پذیری قرار می‌دهد.

وارن با انتقاد از کسانی که قدرت متوقف کردن این بحران را داشتند و اقدام نکردند، اظهار کرد: وقتی امروز به اقتصاد نگاه می‌کنم، بار دیگر نگرانی‌های زیادی را می بینم. من یک رکود را در بخش تولید مشاهده می کنم. من اقتصاد ناشایستی را می بینم که با بدهی ساخته شده است - هم بدهی خانوار و هم بدهی شرکت - و در برابر شوک آسیب پذیر است.

وی تصریح کرد: من تعداد زیادی شوک جدی را در چشم انداز می بینم که می‌تواند بنیاد متزلزل اقتصاد ما را به هم بزند.

داوطلب مطرح دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری درباره نابسامانی اقتصاد اقتصاد آمریکا به بدهی خانواده‌ها پرداخت و گفت: مدت طولانی دستمزدهای راکد و بالا رفتن هزینه‌های اساسی چون مسکن ، مراقبت از کودکان و تحصیلات، خانواده های آمریکایی را وادار کرده است تا بیشتر از گذشته قسط بپردازند.

وارن با تاکید بر اینکه بار بدهی دانشجویی "از زمان بحران مالی" بیش از ۲ برابر شده است، گفت: بدهی کارت اعتباری آمریکا با اوج سال ۲۰۰۸ مطابقت دارد. بدهی وام خودرو بالاترین میزان نسبت به آن زمان است.

وی افزود در ردیابی که از ۲۰ سال پیش تا کنون انجام دادیم، هفت میلیون آمریکایی زیر قسط وام‌های خودرو قرار دارند و بسیاری از آنها دارای خصوصیات سوءاستفاده‌ای مشابه با وام های فراروی قبل از سقوط هستند.

این سناتور آمریکا یادآور شد: ۷۱ میلیون بزرگسال آمریکایی، یعنی بیش از ۳۰درصد از بزرگسالان این کشور در حال حاضر بدهی دارند. ممکن است در حال حاضر خانواده ها قادر به پرداخت این بدهی ها در حال حاضر باشند، اما افزایش نرخ بهره یا کاهش درآمد می تواند خانواده ها را از بالای یک صخره به زیر اندازد.

وارن دومین مساله نابسامانی اقتصاد را بدهی شرکت‌ها برشمرد و افزود: شرکت ها نیز به شدت بدهی دارند. وام های اهرم شده یعنی اعطای وام به شرکت‌هایی که در حال حاضر به طور جدی بدهی دارند.

وی ادامه داد: از زمان تصدی ترامپ ، ۴۰ درصد افزایش یافته و "ریسک سیستمی" را در کل سیستم مالی ما گسترش داده است. این وام‌های پرخطر اکنون یک چهارم از کل وام های تجاری آمریکایی را تشکیل می دهند و بسیار شبیه به وام های زیرمجموعه قبل از سال ۲۰۰۸ هستند.

رکود تولید، سومین شاخص نابسامانی اقتصاد آمریکا از نظر این سناتور دموکرات است که درباره آن توضیح داد: با وجود وعده‌های ترامپ مبنی بر "رنسانس تولید"، این کشور اکنون در رکود تولید است. بانک مرکزی یا فدرال رزرو اخیرا گزارش داد که بخش تولید یک چهارم کاهش داشته است که پایین تر از انتظارات وال استریت است و برای اولین بار تا به امروز متوسط دستمزد ساعتی برای کارگران تولیدی پایین تر از میانگین ملی قرار گرفته است.

وارن با تاکید بر اینکه "بنیاد اقتصادی کشور شکننده است"، خاطرنشان کرد: یک شوک ساده می تواند همه اینها را فرو بکشد و رفتار بی پروای دولت ترامپ در حال افزایش شانس چنین شوکی است.

وی افزود: جنگ اقتصادی ترامپ با چین، کارخانه های صنعتی آمریکا را تهدید می کند و در حال حاضر به شرکت‌های آمریکایی آسیب رسانده است که از نظر سرمایه گذاران، ناقوسی برای صنعتگران است.

سناتور ماساچوست آمریکا ادامه داد: در حالی که همه ساله رکود اقتصادی از چین تغذیه می‌کند که می توانست تاثیرات چشمگیری بر اقتصاد آمریکا داشته باشد، ترامپ، انگلیس را به سمت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا سوق می داد که حتی مقامات دولت، خود تصدیق می کردند که می تواند "اثرات فوری و قابل توجه سرایت" برای اقتصاد ما داشته باشد.

وارن اضافه کرد: بازارهای مالی موافقند که خطر جدی از رکود در آینده نزدیک وجود دارد. منحنی بازده خزانه به عنوان فشار سنج برای اطمینان از بازار، به طور معمول به سمت بالا می رود زیرا سرمایه گذاران تقاضای بازده بیشتری برای اوراق با سررسید طولانی‌تر دارند. وی یادآور شد: اما در ماه مارس، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ معکوس شد و این نشان می‌دهد که سرمایه گذاران از این نگران هستند که وضعیت بدتر می‌شود و آنها ترجیح می‌دهند در آینده نرخ‌های پایین‌تری داشته باشند تا اینکه در نرخ‌های بلند مدت ریسک کنند.

رکود اقتصادی در اواخر ۲۰۲۰

داوطلب کنار کشیده از رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، تصریح کرد: کارشناسان موافق هستند. در بررسی اخیر از حدود ۳۰۰ اقتصاددان تجاری ، سه چهارم انتظار دارند که تا پایان سال ۲۰۲۱ رکود اقتصادی داشته باشند و بیش از نیمی فکر می کنند تا اواخر سال ۲۰۲۰ فرا می‎رسد.

وارن در یادداشت خود افزوده است خبر خوب این است که ما فرصتی برای مقابله با بحران داریم، درست مثل اینکه ما فرصتی برای مقابله با بحران سال ۲۰۰۸ داشتیم، اگر اکنون اقدام جسورانه ای برای رفع مشکلات اساسی در اقتصاد انجام دهیم.

وی کاهش بدهی‌های خانوار، نظارت و کاهش وام‌های اهرم شده شرکتهای بدهکار، تقویت تولید و محدود کردن شوک های احتمالی اقتصاد را راه توقف رکود بعدی دانست.

این سناتور آمریکا توضیح داد: برای اینکه اقتصاد ما و خانواده هایمان را در زمین محکم تر قرار دهیم، کاهش بدهی خانواده چه با افزایش دستمزد افراد و چه با کاهش هزینه های آنها ضروری است.

وارن افزود: ما می توانیم با افزایش حداقل دستمزد به ۱۵ دلار در هر ساعت ، تقویت اتحادیه‌ها، اطمینان از اینکه زنان رنگین‌پوست دستمزدی را مطابق خدماتشان دریافت کنند و توانمند کردن کارگران با انتخاب حداقل ۴۰ درصد اعضای هیات مدیره شرکت‌های بزرگ آمریکایی از آنها، افزایش درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم با لغو کردن تا ۵۰ هزار دلار بدهی وام دانشجویی برای ۹۵ درصد افرادی که آن را دارند، هزینه ها و بدهی خانوار را کاهش دهیم. هزینه اجاره خانه را کم کنیم و بر ارائه خدمات مراقبت از کودکان و آموزش اولیه همگانی به کودکان صفر تا پنج ساله، رایگان ساختن شهریه هر مدرسه فنی عمومی، کالج دو ساله و کالج چهار ساله بیفزائیم.

سناتور ماساچوست آمریکا، درباره نظارت و کاهش وام‌های اهرم شده شرکت‌های بدهکار هم گفت: در پاسخ به بحران سال ۲۰۰۸ ، کنگره، شورای نظارت بر ثبات مالی که از روسای آژانس های نظارتی مالی تشکیل شده است را برای نظارت بر خطرات ناشی از بازارهای مختلف ایجاد کرد.

وارن افزود: خطرات وام اهرمی دقیقا همان نوع موردی است که این شورا قرار است بر آن نظارت داشته باشد اما شورا در دوران ترامپ رو به افول است.

وی دیدگاه خود در خصوص تقویت تولید را هم اینگونه تشریح کرد: ما به سیاستی احتیاج داریم که ضررهای شغلی ۲۰ سال گذشته در تولید را با سرمایه گذاری در ساخت و ساز به جای کم کردن آن، معکوس سازد.

این سناتور دموکرات افزود: طرح تولید سبز من با ایجاد سرمایه گذاری ۲ تریلیون دلاری در زمینه تحقیقات، تولید و صادرات سبز آمریکایی طی یک دهه آینده، پایگاه صنعتی ما را بسیج می‌کند. این کار باعث ایجاد بیش از یک میلیون شغل با کیفیت بالا و کمک به مقابله با تهدید موجود تغییرات آب و هوا خواهد شد.

وارن با تاکید بر اینکه باید شوک های احتمالی را برای اقتصاد محدود کرد، گفت: با یک اقتصاد آسیب پذیر باید شانس شوک‌های احتمالی را که می تواند ما را به سمت رکود سوق دهد، کاهش دهیم.

وی افزود: باید با یک استراتژی منسجم، همکاری با متحدانمان، جایگزین جنگ تجاری از طریق توئیتر با چین برای پاسخ به تاکتیک‌های تجاری چین شود. ما به جای کم کردن شرکت های آمریکایی باید در تقویت صنایع حساس آمریکا سرمایه گذاری کنیم.

داوطلب سابق ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد: چراغ های هشدار دهنده چشمک می زنند. چه امسال و چه سال آینده، شانس رکود اقتصادی دیگر زیاد و رو به رشد است. کنگره و متولیان امر، باید بلافاصله برای رفع این تهدیدها پیش از آنکه خیلی دیر شود، اقدام کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها