سقوط قیمت نفت/ عربستان بودجه نهادهای دولتی را ۲۰ درصد کاهش داد

سقوط قیمت نفت/ عربستان بودجه نهادهای دولتی را ۲۰ درصد کاهش داد
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 13:53

عربستان سعودی از بخش های دولتی خواسته است برای جبران کاهش قیمت جهانی نفت بودجه خود را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهند.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رویترز، درخواست ها برای کاهش بودجه بیش از یک هفته پیش در پی تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر بازارهای نفت خام و قبل از شکست توافق روز جمعه اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت ارائه شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه نوشت، زمانیکه درخواست کاهش بودجه ارسال شد مقامات سعودی مذاکرات سختی را با روسیه بر سر کاهش بیشتر تولید نفت در جهت ثبات بازار پیش بینی می کردند.

این منبع آگاه گفت: بازار نفت از پیش به علت تاثیر ویروس کرونا بر تقاضا از کشور چین دچار رکود شده، علاوه بر این مذاکرات در سطح حاکمیت سعودی و روس ها مثبت نبود.

چهار منبع آگاه به رویترز گفتند که وزارت دارایی عربستان به ارگان های دولتی پیشنهاد کاهش بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بودجه ۲۰۲۰ داده است.

یکی از این منابع آگاه اعلام کرد که وزارت خارجه عربستان پیشتر کاهش ۲۰ درصدی در بودجه را اعمال کرده است. وی افزود که کاهش بودجه تاثیری بر حقوق کارکنان ندارد اما پروژه ها و پرداخت قراردادها احتمالا به تعویق می افتد.

عربستان بزرگترین صادر کننده نفتی به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است. صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ریاض در بودجه سال ۲۰۲۰ نیاز به فروش نفت به ازای هر بشکه ۸۰ دلار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه برای کاهش قیمت‌ها توسط عربستان، بزرگ‌ترین سقوط قیمت را در نزدیک به ۳۰ سال گذشته تجربه کرد. این سیر نزولی در روزهای اخیر نگرانی‌هایی را در برخی کشورهای متکی به این حامل انرژی ایجاد کرده است.

کاهش ۹ درصدی قیمت جهانی نفت موجب شد تا شرکت نفتی آرامکو عربستان معامله سهام این شرکت در بازار بورس را با هدف جلوگیری از ضرر بیشتر متوقف کند. هر سهم شرکت آرامکو روز یکشنبه ۳۱.۱۰ ریال معادل ۸.۲۹ دلار مبادله شد و به کمترین میزان خود از زمان آغاز ارائه سهام این شرکت رسید.

درحالیکه ارزش کل سهام آرامکو برای اولین بار در ماه دسامبر (آذر) ۱.۷ تریلیون دلار ارزیابی شد و این شرکت نفتی را به با ارزش ترین شرکت در جهان تبدیل کرد. روز دوم ارائه سهام آرامکو ارزش هر سهم این شرکت به بالاترین ارزش خود معادل ۳۸.۷۰ ریال رسید اما از زمان اولیه ارائه سهام تا به حال ارزش هر سهم به بیشتر از این میزان نرسید.

پربیننده ترین خبرها