بهره‌برداری بن‌سلمان از بحران "کرونا" برای تقویت قدرتش

بهره‌برداری بن‌سلمان از بحران
پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 - 18:31

یک روزنامه آمریکایی نوشت، در بحبوحه بحران کرونا که بیشتر کشورهای جهان را درگیر کرده است، ولیعهد سعودی دو تصمیم غافلگیر کننده اتخاذ کرد و با بازداشت شاهزاده‌های رقیب خود و آغاز جنگ تمام‌عیار نفت علیه روسیه، می‌خواهد قدرت خود را تثبیت کند و نفوذ کشورش در بازار نفت را به رخ بکشد.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، روزنامه "وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای، دو تصمیم "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر آغاز جنگ نفتی علیه روسیه و بازداشت شاهزاده‌های رقیبش را برای جهان غافلگیر کننده خواند و نوشت: آنچه مشخص است این‌که ولیعهد سعودی از درگیر بودن جهان با ویروس کرونا بهره‌برداری کرده و با اتخاذ چنین تصمیماتی، قدرت خود را تقویت کرده است و می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند از نفوذ سعودی در بازار نفت برای تحقق بخشیدن به اهدافش استفاده کند.

این روزنامه آمریکایی، که پیشتر از حبس خانگی "محمد بن نایف" ولیعهد سابق سعودی خبر داده بود، به نقل از منابع نزدیک به این شاهزاده دربند نوشت: بن‌سلمان پسرعمویش را در حبس خانگی قرار داده بود تا این‌که اوایل ماه نوامبر گذشته به بن‌نایف اجازه تردد در ریاض و حضور در مراسم‌های خانوادگی داده شد ولی حساب‌های بانکی وی خالی شده بود و این شاهزاده‌ که زمانی پرنفوذ بود، از این وضعیت ناراضی گشته است.

به گفته منابع مذکور، عوامل بن‌سلمان همیشه بن‌نایف را همراهی می‌کردند و گفته‌های وی را به ولیعهد انتقال می‌دادند. در ماه نوامبر، بن‌نایف نزد عموی خود "احمد بن عبدالعزیز" شاکی شد که همسر و دخترانش "از گرسنگی ضجه می‌کشند" چرا که حقوق ماهیانه‌شان و دارایی‌های‌شان کاهش یافته است. در واقع، محمد بن‌سلمان، اموال پسر عموی خود را مصادر و سفرهای خانواده وی را محدود کرده است.

بعدا در ماه نوامبر، محمد بن‌نایف تماسی از دربار پادشاهی دریافت کرد و مسئولی که با این شاهزاده تماس گرفته بود، به او هشدار داد که به گارد ملی مراجعه کند وگرنه این سرپیچی برای او عواقب خواهد داشت، ولی بن نایف این پیام را نادیده گرفت.

چند روز پس از این حادثه، نیروهای گارد دربار پادشاهی به کاخ بن نایف در ریاض حمله و گروهی از نزدیکان وی از جمله کارکنان دفترش را بازداشت کردند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع همچنین نوشت، به دستور بن‌سلمان همچنین اطراف سکوی بالگرد بن‌نایف حصاری ایجاد شد تا وی موفق به فرار نشود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره جنگ قیمت نفت با روسیه به نقل از منابعی مطلع نوشت، قبل از مذاکرات مسکو و ریاض اول فوریه گذشته، ولیعهد از پدرش "ملک سلمان" خواست با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری تماس تلفنی برقرار کند و از او برای کاهش بیشتر تولید درخواست همکاری کند ولی پوتین به دلیل مشغله زیاد، تماس تلفنی ملک سلمان را پاسخ نداد، ولی طی تماس تلفنی بعدی در سوم فوریه، پوتین پایبندی به هرگونه توافق را رد کرد.

منابع مذکور همچنین عنوان کردند که روس‌ها به رغم فشارهای سعودی‌ها، موضع‌شان را تغییر ندادند. یکی از نمایندگان شرکت "اوپک" در این‌باره می‌گوید: "من نمی‌دانم چگونه سعودی‌ها می‌توانند تصور کنند که چنین فشارهایی در مورد پوتین نتیجه‌بخش خواهد بود... این تصمیم، انتحاری بوده است و همه ما می‌دانیم که نتیجه فاجعه‌بار خواهد بود."

پربیننده ترین خبرها