تحلیلی قابل تامل بر تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به عراق

تحلیلی قابل تامل بر تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به عراق
شنبه 24 اسفند 1398 - 10:23

آمریکا یک بار دیگر و البته این بار با همراهی انگلیس با حمله هوایی به پایگاه نیروهای امنیتی عراق اعم از ارتش، پلیس، تکاوران و حشدالشعبی در کربلا و اطراف آن و منطقه جرف النصر و استان بابل، به صورت آشکارا حاکمیت ملی عراق را نقض کردند.

العالم - تحلیل روز

چیزی که این تجاوز را از تجاوزهای پیشین آمریکا متمایز می کند، این است نقطه عطف حساس و خطیری در روند حوادث و سیر تجاوز و نقض همه پروتکل ها به شمار می رود. از جمله ویژگی های تجاوز اخیر عبارتند از:

  1. آمریکا از زمان اشغال عراق، اولین بار است که به استان مقدس کربلا حمله می کند. این کشور به فرودگاه کربلا که یک تأسیسات کاملا غیر نظامی و وابسته به آستان مقدس امام حسین علیه السلام است و هیچ ارتباطی با نیروهای حشد الشعبی یا هیچ نهاد نظامی دیگری ندارد، حمله کرد. لذا این عملیات حمله مستقیم به نهاد دینی و مذهبی عراق و زیر پا گذاشتن همه معیارهای اخلاقی و قانونی به شمار می آید.
  2. این کشور برای اولین بار به صراحت اعلام کرد که برخی پایگاه ها و مراکز را در عمق خاک عراق هدف قرار می دهد و این بدان معناست فصل جدیدی از جنگ علنی با گروه های مقاومت و حشد الشعبی را آغاز کرده است. این کشور پیش از این هم به پایگاه ها و مواضع حشد الشعبی حمله کرده بود اما هرگز به طور رسمی مسئولیت این حمله ها را بر عهده نگرفته بود.
  3. البته هدف اعلام نشده این عملیات، ایجاد اختلال در روند عملیات سیاسی در کشور عراق و تضعیف جریان مخالف اشغالگری و ادامه سلطه جویی آمریکا در عراق است؛ جریانی که خواستار پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در این کشور است. نماینده این جریان ائتلاف فتح است. این ائتلاف شاخه سیاسی حشد الشعبی در پارلمان عراق است و این روزها مسئولیت معرفی نخست وزیر جدید را بر عهده دارد. لذا این حملات که به احتمال زیاد در آینده هم تکرار خواهند شد نسخه جدیدی از کودتای نظامی علیه قانون است.

همان طور که انتظار می رفت این تجاوز، واکنش هایی را به دنبال داشت اما در مواردی به خصوص در سطوح رسمی این واکنش ها در حد و اندازه تجاوز دشمن نبودند؛ از برخی بیانیه های رسمی که در این مورد صادر شده بودند بوی تحقیر و حقارت و ذلت به مشام می رسید و اگرنه چطور ممکن است در بیانیه ای که در محکومیت این جنایت صادر شده است هیچ اشاره ای به دو کشور متجاوز یعنی آمریکا و انگلیس نشده باشد بلکه فقط دو بار عبارت "جنگی نیابتی" و "میدان جنگ دیگران" ذکر شده باشد.

مگر غیر از این است که آمریکا امروز به کسانی حمله کرد که بار اصلی مبارزه با گروه تروریستی داعش را بر عهده داشتند و عراق را از اشغال آن آزاد کردند؟

مگر غیر از این است که منطقه جرف النصر که آمریکا به آن حمله کرد، هنوز هم سنگر و خط مقدم مبارزه با گروه تروریستی داعش است و اتفاقا نزدیک ترین سنگر به عتبات مقدس در مقابل گروه تروریستی داعش است؟

  • نويد بهروز- العالم

پربیننده ترین خبرها