آیا سناریوی "ووهان" چین در ایالات متحده تکرار می‌شود؟

آیا سناریوی
يکشنبه 25 اسفند 1398 - 16:18

وزیر کار سابق آمریکا هشدار داد، سناریوی بیماری کرونا در شهر ووهان چین احتمالا در ایالات متحده تکرار شود چرا که این کشور فاقد نظام بهداشت عمومی است که بتواند با این بیماری همه‌گیر مقابله کند.

العالم- آمریکا

به گزارش العالم، "رابرت ریچ" وزیر کار سابق آمریکا اظهار داشت، شیوع بیماری کرونا در ایالات متحده طی روزهای اخیر شبیه به شروع شیوع آن در ووهان چین در اواخر سال گذشته است.

روزنامه "گاردین" انگلیس در گزارشی به نقل از این وزیر سابق آمریکایی نوشته است: "آمریکا امروز با یک واقعیت وحشتناک از خواب بیدار می‌شود، این کشور فاقد ظرفیت پزشکی است که بتواند با این معضل مقابله کند."

وی خاطرنشان کرد، ایالات متحده بر خلاف بیشتر کشورها فاقد نظام بهداشت عمومی است و تقریبه به بیمارستان‌های خصوصی و پول‌ساز یا سیستم بیمه اجتماعی فقط برای کارمندان تمام‌وقت تکیه دارد؛ که این سیستم خدمات درمانی را فقط به صورت فردی ارائه می‌دهد نه گروهی.

وی در ادامه تأکید کرد، حتی اگر واکسن ضد کرونا کشف شود چنین سیستمی در آمریکا فاقد نهادهای دولتی است که این واکسن را به صورت رایگان در اختیار ملیون‌ها نقر قرار بدهد.

به گفته رابرت ریچ، موسسات و بخش‌های پزشکی محلی بعد از اخراح بیش از یک چهارم کارکنان خود در سال 2008، اکنون با حداقل ظرفیت به ارائه خدمات درمانی مشغولند.

وی گفت: "هیچ‌گونه نظام بهداشت عمومی در ایالات متحده وجود ندارد، این بدان معناست که قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور دنیا قادر به محافظت از تمامی افراد جامعه نیست.. و آنچه طی روزهای اخیر درباره فوریت‌های پزشکی اعلام شده برای فاقد آمدن به کمبود تجهیزات پزشکی برای مبتلایان به ویروس کرونا کافی نیست."

همزمان، بسیاری از کارشناسان بهداشت عمومی در ایالات متحده هشدار داده‌اند که تأخیر در آزمایش برای تشخیص کروناویروس بزرگ‌ترین مانع برای مقابله با شیوع آن است. به گفته یک استاد دانشگاه و پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در این کشور، آمریکا از نظر آزمایش برای تشخیص کروناویروس هنوز از بسیاری از کشورهای درگیر این ویروس عقب‌تر است.

به گفته متخصصان این بدان دلیل است که مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا (CDC) به جای استفاده از کیت‌های توصیه شده سازمان جهانی بهداشت (WHO) تصمیم به ساخت کیت تست خود گرفت و این کار مدت زمان بیشتری از آنچه که پیش‌بینی شده بود، طول کشید.

برای تست‌های تشخیص در آمریکا در ابتدا پزشکان مجبور بودند با بخش بهداشت و درمان کشور خود تماس بگیرند و به یک پرسشنامه پاسخ دهند تا ببینند که بیماران آن‌ها معیارهای دقیقی برای آزمایش دارند یا خیر؟ سپس این آزمایش از یک آزمایشگاه دولتی به CDC در "آتلانتا" ارسال می‌شود که در آن زمان تنها مکانی بود که آمریکا چنین آزمایش‌هایی را در آن انجام می‌داد. این روند بسیار دست و پا گیر و ناکارآمد بوده و زمان زیادی می‌بُرد. هنگامی که آزمایش CDC آماده می‌شد، برای آزمایش به آزمایشگاه‌های دولتی فرستاده می‌شد اما در همین حال مشخص شد که کیت‌ها دچار نقص بوده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها