واکاوی علل حمله به نیروهای بیگانه در عراق

واکاوی علل حمله به نیروهای بیگانه در عراق
يکشنبه 25 اسفند 1398 - 23:05

پایگاه نیروهای آمریکایی در التاجی در شمال شهر بغداد برای دومین بار  هدف حمله موشکی واقع شد که در جریان آن شماری از سربازان آمریکایی زخمی شدند.

العالم – عراق

این در حالی است که درخواست گروههای مختلف عراقی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در راستای اجرای قانون مصوب پارلمان این کشور نیز در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است.

کارشناسان این حمله را بسیار مهم می دانند چرا که پس از تجاوز اخیر آمریکا به پایگاههای ارتش و حشد الشعبی عراق انجام شد تا آمریکا بفهمد که حملاتش باعث تسلیم یا عقب نشینی مقاومت عراق نخواهد شد.

آنان افزودند که این حمله پاسخی دندان شکن به تجاوزات و تهدیدهای آمریکا علیه حشد الشعبی بود تا آمریکا متوجه شود این گروه بخشی از نیروهای مسلح عراق است.

از سوی دیگر این حمله پاسخی به بی توجهی آمریکا به قانون تصویب شده از سوی پارلمان عراق درباره لزوم خروج نیروهای بیگانه از عراق بود و به واشنگتن فهماند که مردم عراق با حضور آمریکا در کشورشان مخالفند.

به همین دلیل بود که سخنگوی الاوفیاء العراقیه گفت که خواست اصلی مردم عراق خروج نیروهای بیگانه به ویژه نیروهای آمریکایی و اجرای قوانین مصوب توسط پارلمان و هیات وزیران عراق در این زمینه است.

وی افزود که مردم عراق در تظاهرات میلیونی شان مخالفت خود را با حضور نیروهای بیگانه در کشورشان اعلام کردند.

این سخنگو تصریح کرد که فرماندهی نیروهای مسلح عراق نیز با صدور بیانیه ای خواستار خروج سریع نیروهای بیگانه از عراق شد و دولت عراق نیز مدتی قبل به این نیروها سه ماه فرصت داد تا خاک عراق را ترک کنند که فقط مدتی بسیار کوتاه از این فرصت باقی مانده است.

تحلیلگران با تاکید به اینکه قدرت های جهانی خواستار تجزیه عراق هستند، بر لزوم اجرای خواست مردم عراق در زمینه خروج نیروهای بیگانه تاکید کردند.

آنان گفتند البته این خواسته به معنای جنگ طلب بودن مردم عراق نیست چرا که آنان نمی خواهند با نیروهای آمریکایی درگیر شوند بلکه می خواهند به شکلی مسالمت آمیز حاکمیت کشورشان را حفظ کنند اما همزمان به آمریکا فهماندند که در صورتی که راه های مسالمت آمیز یا گفت و گو بی نتیجه باشد، شیوه های دیگری مانند استفاده از قدرت نیز برای بیرون راندن نیروهای بیگانه آمریکایی از عراق وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها