نظرکده

بحران جهانی کرونا و فرصت طلبی های آمریکا؛ مانع تراشی ها در روند مقابله با کرونا در ایران

بحران جهانی کرونا و فرصت طلبی های آمریکا؛ مانع تراشی ها در روند مقابله با کرونا در ایران
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 15:46

کارشناسان بر این عقیده هستند که در دوران بحران برخی اختلافات میان کشورها باید کنار گذاشته شود و همکاری ها بین المللی جایگزین این اختلافات شود به ویژه زمانی که پای بحران بزرگی همچون ویروس کرونا در میان باشد کشورهایی که تکنولوژی و توانایی بالایی در زمینه بهداشتی و پزشکی دارند باید به میدان آیند چرا که کرونا یک مسئله انسانی ست و به دور از اختلافات سیاسی به آن نگریست

العالم-نظرکده

بر اساس دیدگاه کارشناسان، عملکرد آمریکا در بحران جهانی کرونا فرصت طلبانه است و نه تنها واشنگتن در این عرصه به یاری همپیمانان خود نمی پردازد بلکه سفر به اروپا و کشورهای مجاور آن را نیز ممنوع کرده است.

این عملکرد واشنگتن خشم و انتقاد برخی کشورها را به دنبال داشته است چنانکه وزارت دفاع روسیه در خصوص ایجاد برخی آزمایشگاههای پزشکی وابسته به وزارت دفاع آمریکا اظهارات فراوانی داشته و سخنگوی وزارت خارجه چین نیز صراحتا این سوال را مطرح کرده است که "آیا ارتش آمریکا ویروس کرونا را منتشر کرده است؟" ایران نیز تاکید دارد که ویروس کرونا احتمالا نمونه ای از جنگ بیولوژیک است.

از سوی دیگر، درحالی که که آمریکا از کمک به ایران برای مقابله با ویروس کرونا سر باز زده و تلاش دارد با تطمیع شرکت آلمانی که در حال تحقیق بر روی واکسن ویروس کرونا است سعی دارد با خریداری این واکسن آن را به نام خود مصادره کند، چین و روسیه در حمایت از ایران رویکرد مثبت و سازنده ای داشتند.

کارشناسان معتقدند با نظر به این که آمریکا توان دارویی گسترده ای دارد، تحریم های این کشور علیه ایران می تواند در وخامت اوضاع در مقابله با ویروس کرونا در ایران تاثیر گذار باشد.

کارشنناسان همچنین معتقدند اتهاماتی که از سوی روسیه، چین و ایران متوجه آمریکا است، بسیار صحیح و واقع بینانه است و برای درک بهتر از درستی این موضوع باید نگاهی به تحولات حاضر در جهان انداخت.

نظر شما چیست؟

- اتهام وارده به آمریکا مبنی بر مانع تراشی این کشور در روند مقابله با کرونا در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
- بیانیه رسمی مسکو مبنی بر این که در زمان انتشار ویروس کرونا، وقت مناسبی برای تصفیه حسابهای ژئو سیاسی نیست، به چه معناست؟
- تلاش برای ایجاد و شک و شبهه از سوی واشنگتن درخصوص آمار مبتلایان به کرونا در ایران با چه هدفی صورت می گیرد؟
- دلیل تلاش ترامپ برای مصادره واکسن ویروس کرونا چیست؟

پربیننده ترین خبرها