طنز | کرونا در ایران در تاریخ نگاری مسافر خارجي سرگردان

طنز | کرونا در ایران در تاریخ نگاری مسافر خارجي سرگردان
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 19:17

سال 98 خورشیدی رو به پایان است و ایرانی مردمان نه پژمرده و ویران که محکم، امیدوار و پر ایمان هشتک می کنند که با کرونا چالش می کنیم و سرش را سنگ بالش می سازیم.

العالم - كشكول

زمین و زمان بهم بسته تا این عجیب مردمان را خسته سازند. طرحها در می اندازند و توطئه ها می سازند که از مرکب عزت بزیرشان آورند و به زانوشان درآورند.

ترامپ گرچه بر تحریم‌شان اصرار دارد اما ناخواسته بر شکوهشان اقرار می‌کند. اروپا انگشت بر ماشه در تلاش است تا لاشه برجام را سرپانگه دارد. بن سلمان نامی در دیار حجاز به شیوه هایی دور از واقع و در عالم توهم و مجاز ایرانیان را حمله ور می‌شود که ایشان اهل اسلام را خصم اند و سعودی را خصم تر. دشمنی‌ها می‌کند بی فایده و کینه ها می‌پراکند بی قاعده.

بن زاید نامی هم در امارات او را ساعد ایمن است و بر شرارتهایش علیه ایران یار اهریمن.بحرین برغم کوچکی بن سلمان را در عدوان بر ایران یار غار است غافل از آنکه بن سلمان در دوستی بسان ماری است که چون ارامش یابد از همگان اسایش زداید.

سیسی درجه داری است تازه بدوران رسیده و سرد و گرم ناچشیده در مصر چون به مساعدت سعودی مقالید حکم از مرسی نامی ستانده راه آل سعود می‌پیماید و در دشمنی با ایرانیان ذره ای کوتاه نمی‌اید. الغرض بن سلمان در این روزگار بی سامان سودای رهبری بر جهان اسلام دارد و عجبا که عدد این جهانش از ۴ فزون نیست و اقبالش در میان سایر بلدان اسلامی نامیمون و جملگی از قضا برغم قلت در عدد بی علت ایرانیان را دشمن می‌دارند و در دشنام و هجوشان ذره ای فرو نمیگذارند. در مقابل ایرانیان این دشمنی‌ها را به هیچ میانگارند و دشنام‌هاشان را بحساب خردیشان می‌گذارند که از قدیم آموخته اند مردان نبرد در میدان کنند و نامردان کاستی‌هاشان بشیوه دشنام و ناسزا گویی جبران نمایند.

القصه سنه مقبله را جمله منجم و صاحب تقویم سال موش خوانده اند و عجیب که تعلیم نکرده اند که در کجای این سال کرونا بتسلیم بشر مسلح به عقل و هوش درخواهد آمد از این‌رو مردم در حیرتند و تکهناتشان بغایت کثرت. برخی را عقیده بر این است که عدم سفر و گریز از افعال پرخطر چاره کار باشد و لذاست که نسخه ها می‌پیچند و نکته ها می‌گویند.

برخی دیگر منع سفر را بی اثر می‌دانند و تحمیل آن بر ایرانیان را پر دردسر. اصحاب این اندیشه برانند که ماندگاری در خانه جز نقار فی مابین اسره را فایده ای مترتب نیست و نمره این مخطط رقمی است جز بیست. در این میان پیران روزگاردیده و سرد و گرم چشیده زمانه و باقدیم را متذکر می‌شوند و راه نابودی کرونا را چون آن درد بظاهر بدون دوا در گرمی هوا می‌جویند. ایشان که بنظر سلیم الفطره و سلیم الفکره می‌نمایند چشم براه صیف آتی اند و کیف و راحت مردم را با شروع تابستان بانتظار نشسته اند تا ایران را مجدد گلستان ببینند.

اما اطبا که این روزها سخت به جهاد با کرونا مشغولند مدام بر مراقبت فردی پای می‌فشارند و خلق را از مجالست با یکدیگر بر حذر میدارند. دست دادن را تقبیح میکنند و مصافحه به وجه را مشمول جدی ترین تنبیه میدانند. در این میان هرکس به تلگرام و واتس اپ متصل است بیش از دیگران از بلای کرونا منفصل است و باورمندان به شیوه های قدیم در هراس از کرونا در عذابی الیم..

باقی این تارخ نگاری را راقم این سطور بشرط حیات به زمانه ی بی شروشور فراغت از کرونا وامیگذارد. تا کرونا با اوچه کند.

حرره عبد فانی ابو رضا دارانی رجب المرجب 1441

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها