گزینه خروج امن از عراق همیشه در دسترس نخواهد بود

گزینه خروج امن از عراق همیشه در دسترس نخواهد بود
شنبه 2 فروردين 1399 - 21:15

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولی در وزارت خارجه آمریکا آورده است که امریکا به خاطر 'عملکرد' دولت عراق درباره انجام 'تعهدات خود در خصوص حمایت' از نیروهای ائتلاف امریکایی در عراق احساس 'ناامیدی شدید' می کند.

العالم ـ عراق

هر کسی که اوضاع سیاسی و میدانی عراق را دنبال می کند، هنگام خواندن اظهارات این مسئول 'ارشد' به یاد این ضرب المثل معروف مصری می افتد: 'مرا کتک زد و خود به گریه افتاد و از من پیشی گرفت و رفت شکایت کرد'. چرا که اگر قرار باشد طرفی احساس ناامیدی کند این طرف قطعا باید عراق باشد که با چشمان خود دیده است چگونه این نیروها در کشورش به گونه ای رفتار کردند گویی که این کشور هیچ حاکمیتی ندارد. این نیروهای امریکایی نه تنها از عراق در جنگ با داعش حمایتی نکردند بلکه زمینه را برای تروریستهای داعش فراهم می کردند تا به آسانی از سوریه به عراق منتقل شوند و آسمان عراق را به روی جنگنده های اسراییلی باز گذاشتند تا نیروهای مبارز حشد الشعبی در مرزهای سوریه را به بهانه 'مقابله با نفوذ ایران' به قتل برسانند تا آنجا که آمریکا و رژیم اشغالگر که پاسخی از سوی عراق در مقابل این جنایت‌های خود نیافتند، بر شدت جنایت‌های خود افزودند!!

یک شهروند معمولی عراقی نه تنها احساس ناامیدی شدیدی از عملکرد نیروهای امریکایی می کند بلکه احساس میکند که این نیروها به نیروهای عراقی و حاکمیت عراق خیانت کرده اند؛ پس از آنکه این نیروها در راستای خدمت به منافع رژیم اشغالگر و فتنه انگیزی در میان مردم عراق، مواضع حشد الشعبی عراق را بمباران کردند که در راس این جنایتها، جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس از رهبران مبارزه با داعش و همراهان شهید آنها در مرکز بغداد قرار دارد.

پس از جنایت ترور شهید سلیمانی و مهندس، این نیروها دیگر عنوان 'ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش' را از دست دادند و عنوان واقعی آنها همان نیروهای اشغالگر است که با باندهای تکفیری، بعثی و داعش به منظور تضعیف عراق و ایجاد فتنه و اغتشاشات در کشور برای تجزیه و تقسیم عراق همکاری می کنند.

حال این سوال مطرح است که چرا نیروهای اشغالگر آمریکایی که سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس دو فرمانده بزرگی که به گواه آمریکایی ها و عراقی ها و سوریه ای ها و تمام جهان، عامل پیروزی علیه داعش بودند، به شهادت رساندند، انتظار حمایت از سوی مردم عراق و دولت عراق دارند؟!

ملت و دولت عراق پس از آنکه اهداف و مقاصد این نیروها برایشان برملا شد و مشخص گشت که آنها از داعش نیز خطرناکتر هستند و تهدیدی برای صلح داخلی و وحدت خاک عراق هستند، رسما از آنها خواستند تا خاک عراق را هرچه سریع تر ترک کنند.

هیچ کسی نیست که در نقش منفی و تخریبی نیروهای آمریکایی خواه در عراق و یا در تمام منطقه و جهان شک و تردید کند؛ نگاهی سریع به عملکرد این نیروها در سوریه نیز از نقش آنها در ایجاد اغتشاشات و درگیری های بی پایان در این کشور در راستای خدمت به رژیم اشغالگر خبر می دهد؛ همچنین نقش مخرب سفارت آمریکا در لبنان نیز برای همگان روشن گشت پس از آنکه در اقدامی تجاوزکارانه در نقض حاکمیت لبنان، عامر الفاخوری جاسوس سفاح اسراییلی ها را با بالگردی که در سفارت فرود آمد، از بیروت به قبرس فراری دادند.

نقش سفارت آمریکا در عراق دهها بار بیشتر و بزرگتر از نقش مخرب سفارت آمریکا در بیروت است؛ زیرا سفارت آمریکا در عراق دارای فرودگاهی برای هواپیماهای جنگی است که در این فرودگاه به زمین می نشینند و پرواز می کنند، بدون آنکه عراقی ها بدانند این هواپیماها چه چیزی را منتقل و جابجا می کنند.

اشتباه بزرگ آمریکایی ها در این است که می خواهند همان پایگاه های نظامی که از چندین دهه در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایجاد کرده اند، در عراق نیز ایجاد کنند؛ بدون آنکه از شخصیت عراقی ها اطلاعی داشته باشند. مردم عراق همگی دارای احساس میهن دوستی هستند که با هرگونه وجود بیگانگان در کشور تحت هر نامی و عنوانی مخالف هستند؛ بنابراین برای نیروهای آمریکایی بهتر است که بی درنگ به شیوه مسالمت آمیز از عراق خارج شوند؛ بهتر از آنکه از عملکرد دولت عراق در خصوص حمایت از نیروهای اشغالگرشان ابراز ناامیدی کنند در حالی که دولت عراق نخستین کسی بود که پس از جنایت هولناک آنها خواهان خروج این نیروها از کشور شده بود.

پربیننده ترین خبرها