آیا دمشق درباره کرونا شفاف‌سازی نمی‌کند؟

آیا دمشق درباره کرونا شفاف‌سازی نمی‌کند؟
دوشنبه 4 فروردين 1399 - 11:33

رسانه‌های خبری، که مدت‌هاست تمامی امکانات خود را برای مشارکت در جنگ علیه سوریه به‌کار گرفته‌اند، دمشق را متهم می‌کنند که آمار واقعی مبتلایان به ویروس تازه کرونا در این کشور را مخفی کرده است. اگر فرض را بر این بگیریم که این اتهام به‌جا است، این سوال مطرح می‌شود که چرا دمشق درباره آن شفاف‌سازی نمی‌کند؟ چه منافعی را دنبال می‌کند؟ آیا این امر به آن کمک خواهد کرد؟

العالم- سوریه

اگر فرض کنیم که سوریه، که از 10 سال پیش در جنگ و ویرانی به‌سر می‌برد و شاهد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی است، آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا را مخفی می‌کند، اولین سوالی که مطرح می‌شود این است: چرا باید پنهان نگه‌داشته شود؟ آیا در حالی‌که ویروس همچنان ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را نیز درنوردیده است، رسیدن کرونا به سوریه عار است؟ آیا این امر به اعتبار علم پزشکی در سوریه و پزشکان سرتاسر جهان، که در مقابل ویروس کرونا ناتوان مانده‌اند، ضربه خواهد زد؟ آیا پنهانکاری به مقاومت در برابر این ویروس کمک خواهد کرد؟ واقعیت این است که هیچ‌کسی به این سوال پاسخی نداده است حتی آن شبکه‌های تلویزیونی که دمشق را متهم می‌کنند، فقط بر "اتهام‌زنی" اصرار دارند بدون این‌که توضیحی قانع‌کننده برای مخاطبان‌شان در این‌باره بدهند

سوال دوم: ( با توجه به فرضیه عدم شفاف‌سازی و پنهانکاری) آیا سوریه با خطر شیوع گسترده این ویروس مواجه خواهد شد در حالی‌که ما می‌بینیم این ویروس به هیچ کسی رحم نمی‌کند و افراد و شخصیت‌هایی مانند وزیر بهداشت و درمان انگلیس، ستاره‌های هالیوود و فوتبالیست‌های معروف و دیگر مقام‌های جهان را نیز آلوده کرده است؟ در صورتی‌که سوریه به شیوع کرونا توجهی نمی‌کند پس چگونه در سایه تجهیزات محدود پزشکی خود و کمبود بیمارستا‌ن‌هایی، که توسط تروریست‌ها طی جنگ ویران شده‌اند و نیز در سایه تحریم‌های آمریکایی و محاصره اقتصادی غرب، این ویروس را مهار خواهد کرد؟!

البته مهم‌ترین سوال این است: آیا دمشق با این پنهانکاری، سلامت جانی نیروهای ارتش سوریه را، که همچنان در جنگ علیه تروریسم و "توطئه جهانی" هستند، به خطر خواهد انداخت، البته که چنین چیزی نیست؛ چرا که منافع سوریه اقتضا می‌کند امنیت و سلامت جانی نیروهای ارتشش تضمین شود. از این منظر است که دولت سوریه به رغم عدم مبتلا شدن شهروندی به این ویروس، تدابیر پیشگیرانه‌ای در پایتخت اتخاذ کرده است. دولت سوریه در چارچوب جلوگیری از شیوع کرونا محدودیت‌هایی درباره اماکن تجاری، رستوران‌ها اعمال کرده و مانع ورود اتباع 26 کشور، از جمله 11 کشور عربی( قطر، عربستان سعودی و امارات) به خاک خود شده است. چنین اقداماتی، نگرانی‌ها و ترس‌های برخی شهروندان سوری، که ممکن است تحت تاثیر عملیات روانی رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، مرتفع می‌کند.

مطمئنا، کسی که در برابر وحشت 10 سال جنگ ویرانگر مقاومت کرد تا تروریسم را از خانواده و از هموطنانش دور کند، هرگز راضی نمی‌شود که درباره این ویروس کُشنده، که تر و خشک را با هم می‌سوازند، پنهانکاری کند.

پربیننده ترین خبرها