ادلب؛ از طفره رفتن ترکیه تا نبرد ترورها

ادلب؛ از طفره رفتن ترکیه تا نبرد ترورها
دوشنبه 4 فروردين 1399 - 12:33

در سایه بی‌اعتمادی به گروه‌های مسلح و حامیان‌شان درخصوص احترام به توافق آتش‌بس در ادلب، این منطقه ساعت‌ها و روزهای خود را با تدابیر موقت دیپلماتیک سپری می‌کند.

العالم- سوریه

درست است که تمامی جبهه‌ها شاهد آرامش است ولی تمامی گروه‌های مسلح در آنجا ملزم به پایبندی به توافق نیستند و هر زمانی که بخواهند آن را نقض می‌کنند؛ لذا آرامشی نسبی و شکننده در تمامی جبهه‌های درگیری در ادلب حاکم است. عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از 6 کیلومتری شمال و جنوب بزرگراه بین‌المللی، آغاز گشت‌زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه در این نقطه و ضرب‌الاجل داده‌شده به آنکارا جهت باز کردن بزرگراه بین‌المللی "ام 4"، چشم‌انداز این آتش‌بس را مبهم کرده است.

نیروهای ترکیه از زمان امضای توافق آتش‌بس، احداث مراکز نظامی را در شهرک‌ها و روستاهای مختلف آغاز و استراحتگاهی برای نظامیان در هر دو طرف جاده مستقر کرده‌اند. از سوی دیگر، گشت‌زنی جداگانه نیروهای ترکیه در این جاده بین‌المللی، که از شهرک "ترنبه" آغاز می‌شود، باعث نگرانی ناظران در دمشق شده است؛ آنها می‌گویند که ترکیه با این اقدام قصد دارد زمان بخرد و برای انجام گشت‌زنی‌های مشترک با روسیه و نیز اجرای توافق مسکو و دور کردن عناصر مسلح از دو طرف جاده جدی نیست.

در عین حال، ترور فرماندهان گروه‌های مسلح در ادلب روند صعودی پیدا کرده و تمامی این تلاش‌ها برای ترور این فرماندهان نافرجام نبوده‌اند بلکه بسیاری از آنها به نتیجه رسیدند. شماری عناصر ناشناس مواد منفجره در خودروی "علاء العمر ابو احمد" فرمانده نظامی گروه تروریستی موسوم به "احرار الشام" کار گذاشتند که به کشته شدن این تروریست منجر شد. همچنین در جریان انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در "عین البارده" در شرق شهر "جسر الشغور" در دسامبر گذشته، یکی از فرماندهان احرار الشام به همراه دو تروریست دیگر به هلاکت رسیدند. پیشتر نیز "یاسین الشیخ بزینه ابو یاسر" از بنیانگذاران گروه تروریستی- تکفیری "جیش الاسلام" به همراه یکی از افسران رابط میان اتاق "الموک" در اردن و این گروه تروریستی، طی انفجاری در شهرک "دوما" در غوطه شرقی کشته شدند.

"حسام طالب" کارشناس در امور گروه‌های مسلح می‌گوید این ترورها و خودزنی‌ها میان گروه‌های تروریستی و فرماندهان‌شان، که در سکوت و بدون گذاشتن هر گونه ردّ پایی انجام می‌شود، تحت نظارت دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، از جمله فرانسه است. طالب می‌گوید: "فرماندهان جیش الاسلام می‌دانند که سازمان‌های اطلاعاتی غرب، که از آنها حمایت می‌کنند، مزدورانش را در میان این گروه نفوذ داده تا در زمان پایان یافتن نقش‌شان( اعضای جیش الاسلام)، به آنها فشار بیاورند و آنها را حذف فیزیکی کنند."

سر به نیست کردن و تروها نشانگر سردرگمی گروه‌های تروریستی مسلح است به‌ویژه این‌که ارتش سوریه در آستانه آزادسازی تمامی مناطق تحت اشغال این گروه‌های تروریستی است و این پیروزی‌های ارتش، در سایه بروز اختلافات میان گروه‌های تروریستی و تشدید آن طی روزهای آتی و نیز نبردشان بر سر پول‌هایی که از غرب به آنها واریز شده است، افزایش می‌یابد.

حسام زیدان

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها