حضور آمریکایی ها در سوریه یک اشغالگری است که باید ریشه کن شود

حضور آمریکایی ها در سوریه یک اشغالگری است که باید ریشه کن شود
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 22:59

اعتراضات اخیر مردمی در شرق سوریه به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه بارها تکرار شد و به نظر می رسد اعتراض اخیر به نیروهای آمریکایی در روستای حامو در حومه قامشلی در حسکه واقع در شرق سوریه آخرین مورد از اینگونه اعتراضات نخواهد بود.

العالم ـ سوریه

از همان روزهای نخست حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، این نیروها با اعتراضات گسترده در سطوح رسمی و مردمی مواجه شدند. اعتراضات اشکال متعددی به خود گرفت. برخی از این اعتراضات ماهیت نظامی و رویارویی به خود گرفت. مردم با حداقل امکانات با پرتاب سنگ و شیشه به سمت نیروهای اشغالگر اعتراض خود را نشان می دادند. اهالی شهرها هر آنچه را که در اختیار داشتند و در حد توانشان بود، می کوشیدند تا با این نیروها مقابله کنند و این اقدامات دلیل محکمی بر مخالفت مردمی با این نیروهای اشغالگر و اقدامات ظالمانه آنها در آن مناطق است.

مخالفت با حضور آمریکایی ها در سوریه اخیرا بسیار شدت گرفته است؛ اهالی شهرها از ابتدای سال میلادی جدید راه را به روی کاروانهای امریکایی در جاده ها و روستاها می بندند که می توان آن را به جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید ابومهدی مهندس معاون رییس هیات حشد الشعبی عراق مرتبط دانست.

با صرف نظر از اینکه جنایت ترور فرماندهان شهید جرقه ای بود که مخالفت با حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی را شعله ور کرد یا خیر، تجاوزات آمریکایی ها در حق ساکنان محلی در مناطقی که حضور دارند، موجب تسریع در شعله ور کردن آتش خشم مردم شد.

تمام این حوادث و اتفاقات و افزایش شدت مخالفت ها با اشکال متعدد آنها حاکی از تولد مقاومت مردمی واقعی علیه حضور اشغالگران آمریکایی و طرحهای آنها در منطقه است و مقاومت اینک اخراج نیروهای امریکایی از خاک سوریه را در راس اولویتهای خود قرار می دهد.

تجربه بهترین دلیل است؛ کسی که اشغالگران آمریکایی را در سال 2011 از عراق خارج کرد، مقاومت مردمی با تمام گروههای آن بود.

به نظر می رسد که اقدام واشنگتن در اعلام عقب نشینی نیروهایش از سه پایگاه درعراق از جمله پایگاه القائم نزدیک مرزهای سوریه، ملتهای منطقه را راضی نمی کند و این اقدام را کافی نمی دانند. از سوی دیگر این اقدام اعتماد به نفس ملتها در مقابله با تجهیزات نظامی آمریکایی را افزایش داد و باعث افزایش توان ملتها در مقابله با امریکا و طرحهایش در منطقه گشت.

نمی خواهیم نقش ارتش سوریه در تشکیل و تقویت ایده مقاومت نزد مردم سوریه در شرق علیه نیروهای آمریکایی را نادیده بگیریم. بسیاری از اقدامات مردم علیه نیروهای آمریکایی با چراغ سبز ارتش سوریه و یا با مشارکت مستقیم ارتش بوده است. درواقع این امر وعده یک سناریوی جدیدی در سوریه را می دهد که پایه و اساس آن، معادله "ارتش، ملت، مقاومت" در لبنان است که پیروزی های بسیاری در سطح منطقه و جهان به ثمر برساند.

همواره امریکا و ارتش صهیونیستی از تشکیل مقاومت در جنوب سوریه و بویژه در مرزهای فلسطین ترس و دلهره داشته اند. حضور آمریکایی ها در التنف در واقع برای مقابله با این مقاومت حتی پیش از تشکیل شدن آن بوده است اما به نظر می رسد که این مقاومت در شرق و شمال سوریه در حال شکل گیری است و هدف از آن ریشه کن کردن حضور آمریکایی در سوریه است و شاید هدف دیگر آن تقویت جنوب سوریه در مقابل اشغالگران اسراییلی و شاید آزادی جولان اشغالی باشد.

ابراهیم شربو

پربیننده ترین خبرها