پس از 5 سال جنگ در یمن؛ سرزمینی ویران، کودکانی بیمار و میلیونها آواره

پس از 5 سال جنگ در یمن؛ سرزمینی ویران، کودکانی بیمار و میلیونها آواره
جمعه 8 فروردين 1399 - 20:31

همزمان با آغاز ششمین سال جنگ یمن، طبق گزارش های سازمان ملل این کشور شاهد .بدترین بحران انسانی به دنبال جنگ، محاصره است.

العالم - یمن

به گزارش العالم، بر اساس گزارشی که درخصوص پنج سال جنگ در یمن منتشر شده، این جنگ از روزهای ابتدایی تاکنون نه تنها در عرصه خدمات رسانی در زمینه آب آشامیدنی و لوله کشی و برق بر روی زندگی شهروندان یمنی تاثیر گذاشته است بلکه، یمن شاهد شدید ترین بحران های انسانی در همه عرصه ها، طی سال های اخیر بوده است.

در دومین سال آغاز جنگ یمن یعنی در سال 2016، حقوق ماهیانه بسیاری از کارمندان دولت قطع شد، فرودگاه صنعا به حالت تعطیل درآمده و وضعیت اجتماعی ، اقتصادی، بهداشتی هر روز بیش از پیش رو به وخامت گذاشت، معاملات تجاری و بازرگانی و سرمایه گذاری نیز در این کشور متوقف شد.

اما در این میان وضعیت بهداشتی و سلامتی شهروندان یمنی بیشترین آسیب ها را در خلال جنگ دیده است، چنانکه حدود 18 هزار بیمار مبتلا به سرطان یمنی به دلیل عدم دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی ناشی از محاصره جان خود را از دست دادند، گسترش بیماری های واگیردار نیز جان ده ها هزار شهروند یمنی را گرفت، جنگ یمن همچنین بیش از 50 درصد از بیمارستان ها و مراکز درمانی را از کار انداخت و بیش از 93 درصد از تجهیزات پزشکی غیر قابل استفاده شد و مراکز درمانی از دارو و تجهیزات پزشکی محروم شدند.

تنها در سال 2019 بیش از 4هزار نفر به بیماری دیفتریا مبتلا شده و 253 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

جنگ ظالمانه یمن بر بخش آموزش نیز تاثیر گذاشته و فعالیت های آموزشی در موسسات و مراکز آموزشی که مورد هدف حملات موشکی قرار گرفته و تخریب شدند، به حالت تعلیق در آمد و دسترسی به کتب آموزشی به دلیل محاصره یمن غیر ممکن شد، چنانکه آمار نشان می دهند بیش از دو میلیون کودک یمنی به دلیل فقر، بیکاری و عدم دسترسی به منابع و مراکز آموزشی ناشی از جنگ، از آموزش محروم شدند.

سازمان ملل تاکید دارد که به دنبال ادامه جنگ در یمن و تداوم رکود اقتصادی، عدم ثبات و امنیت و عدم پاسخگویی به نیاز های انسانی در یمن، بحران انسانی در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.

بر اساس آمار، هشتاد درصد از مردم یمن جهت نجات جان خود به کمک های انسانی نیاز دارند و در سال 2019 به دلیل وجود سوء تغذیه حاد و نیاز بیش از 5 ملیون زن باردار و کودک به ویتامین ها و مکمل های غذایی، سال بسیار سختی برای مردم یمن بود.

تبعات روانی و معنوی که این جنگ بر روی کودکان یمنی می گذارد بسیار قابل توجه است و آثار آن تا دهها سال دیگر برجای خواهد ماند،بر اساس گزارش های بین المللی، به دنبال حملات ائتلاف ضد یمن و محاصره این کشور توسط عربستان شمار زیادی از شهروندان و غیر نظامیان دچار نقص عضو شده اند و حدود 1200 کودک والدین خود را از دست داده اند.

همچنین شمار آوارگان یمنی در سال 2019 به 4ملیون نفر رسید، کارشناسان بر این عقیده هستند که در صورت تداوم این جنگ و محاصره و تخریب زیر ساخت ها، بحران شدیدتر خواهد شد و جان هزاران یمنی دیگر را نیز خواهد گرفت و شاخص های نیازهای امدادرسانی و نیاز به غذا در سال 2020 افزایش خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها