بایدن و سندرز در عصر کرونا ناامیدانه «مجازی» شده اند

بایدن و سندرز در عصر کرونا ناامیدانه «مجازی» شده اند
يکشنبه 10 فروردين 1399 - 08:36

درحالی‌که ویروس کرونا شکل و شمایل زندگی را در آمریکا تغییر داده است، جو بایدن و برنی سندرز می‌کوشند همچنان خود را در فضای مجازی مؤثر و فعال نشان دهند.

العالم - آمریکا

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: سه هفته پیش، جو بایدن و رقیبش برنی سندرز کمپین‌هایی برپا می‌کردند که هزاران نفر را جذب می‌کرد. آن‌ها در نبرد شدید و پرهیجان خود برای جذب آرا، اغلب روزانه به دو ایالت سفر می‌کردند.

اما حالا امروز و درحالی‌که کرونا انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها را همانند بسیاری از جنبه‌های زندگی در آمریکا زیر و رو کرده است، آن دو در شکل و شمایل یک کاندیدای تنها و از منازلشان در جهان مجازی پدیدار می‌شوند.

بایدن، نامزد پیشتاز ۷۷ ساله، و رقیب ۷۸ ساله‌اش سندرز تمامی کمپین‌های حضوری و رخ به رخ را لغو کرده اند. دیگر خبری از حضور در سالن‌ها و استادیوم‌ها نیست. چندین ایالت )همانند نیویورک که آخرین آن‌ها محسوب می‌شود) به دلیل بیم از کرونا، انتخابات حزبی خود را به تعویق انداخته‌اند و احتمالاً به زودی شاهد یک مناظره میان بایدن و سندرز نخواهیم بود. ده‌ها روزنامه‌نگاری هم که آن‌ها را ماه‌ها دنبال می‌کردند، ناپدید شده اند. حتی کنوانسیون ملی حزب دموکرات که برای انتخاب رقیب ترامپ قرار است اواسط ماه ژوئیه تشکیل شود در خطر است.

سندرز پنجشنبه هفته گذشته در این خصوص به شبکه رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) گفت: «اگر بتوان چنین گفت، در حال برگزاری یک کمپین مجازی هستیم.»

درحالی‌که زندگی دموکرات‌ها عملاً «زیرزمینی» شده است، ترامپ هم که از برگزاری کمپین‌های شلوغ و پرجمعیتش محروم شده است، از شرایط جدید حداکثر بهره را می‌برد. جلسات روزانه کاخ سفید که درباره کرونا برگزار و از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، اغلب بیش از ۹۰ دقیقه به درازا می‌کشد و در بیشتر آن‌ها ترامپ تقریباً تمامی جلسه را به صحبت اختصاص می‌دهد.

مدیریت جمهوری‌خواهان بر بحران کرونا با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است اما رضایتمندی از عملکرد ترامپ تا حدی افزایش یافته و او هر روز به کانون توجه همگان تبدیل می‌شود.

در این میان، بایدن و سندرز نیز که ناامیدانه می‌کوشند خود را همچنان مؤثر نشان دهند، با مشاوران امور سلامتشان در جلسات و میزگردهای اینترنتی شرکت می‌کنند. اما این جلسات چندان در کانون اخبار و توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند.

لری سِباتو، پروفسور دانشگاه ویرجینیا و متخصص سیاست‌های آمریکا در این خصوص می‌گوید: «در شرایط کنونی راهی وجود ندارد که بایدن و یا سندرز به کمک آن بتوانند شرایط را تغییر دهند. این بیماری همه‌گیر تنها موضوعی است که اهمیت دارد.»

پربیننده ترین خبرها