عضو الفتح: آمریکا در تحریک الحشد الشعبی ناکام ماند

عضو الفتح: آمریکا در تحریک الحشد الشعبی ناکام ماند
دوشنبه 11 فروردين 1399 - 17:30

«حامد الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق تأکید کرد که آمریکا پس از شکست در تحریک الحشد الشعبی به رویارویی مستقیم نظامی اکنون به دنبال تقابل با ملت عراق است.

العالم - عراق

الموسوی در مصاحبه با خبرگزاری «المعلومه» گفت که شواهد و قرائن حاکی است که آمریکایی‌ها در وارد کردن و تحریک الحشد الشعبی به سوی رویارویی مستقیم نظامی ناکام ماندند.

وی توضیح داد که واشنگتن با ورود به تقابل مستقیم علیه مردم عراق به دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های شهری کشور است همان گونه که فرودگاه بین المللی در دست ساخت و غیرنظامی کربلا را بمباران کرد.

عضو ائتلاف الفتح ادامه داد آمریکا با سوء استفاده از شکاف سیاسی و اختلاف میان گروههای سیاسی عراق به دنبال تثبیت و اجرای طرح خود در کشور است.

الموسوی یادآور شد که آمریکا همچنان به جنایت های خود در عراق ادامه می دهد و باید مقابل آن ایستاد به‌ ویژه پس از اتهامهایی که در توجیه بمباران فرودگاه کربلا مبنی بر نگهداری محل انبار اسلحه و مهمات مطرح کرده است.

در همین حال «کریم الخیکانی» تحلیلگر مسایل سیاسی روز گذشته (یکشنبه) با اعلام هشدار به نقشه آمریکا برای خروج کارکنان سفارت خود در بغداد و تعدادی از نظامیان این کشور از پایگاه های نظامی و جایگزینی آنها با نیروهای جنگی ویژه گفت که واشنگتن به دنبال اشغال دوباره عراق است.

سفارت آمریکا در بغداد جمعه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور به کارمندان خود در بغداد و اربیل دستور داده است که عراق را ترک کنند.

در بیانیه سفارت آمده بود که به دلیل مجموعه ای از شرایط امنیتی و رویه های مسافرتی در نتیجه اپیدمی "ویروس کرونا"، وزارت امور خارجه دستور بازگشت کارمندان سفارت آمریکا و مرکز پشتیبانی دیپلماتیک بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل را صادر کرده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی از برنامه کاخ سفید برای حمله به تعدادی از مواضع «الحشد الشعبی» و مقاومت اسلامی و در راس آنها «کتائب حزب الله عراق» خبر داد.

این نشریه آمریکایی به نقل از چند مقام دولتی و نظامی آمریکا نوشته است که در جریان جلسه روز ۱۹ مارس (۲۹ اسفندماه ۹۸) در کاخ سفید، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به پنتاگون اجازه داده نقشه نظامی نابودی کتائب حزب الله عراق را تهیه کند.

نیویورک تایمز افزود: برخی مشاوران ترامپ، از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی موقعیت خوبی برای نابود کردن نیروهای مقاومت عراقی می بینند.

الخیکانی در گفت و گو با خبرگزاری "المعلومه" عراق گفت که آمریکا اقدام های خود را پس از مکلف شدن «عدنان الزرفی» برای تشکیل دولت آغاز کرده است، زیرا کاخ سفید می خواهد شخصیتی را که از حضور نظامیان این کشور در عراق حمایت می کند، سکان امور اجرایی کشور را برعهده گیرد.

وی افزود که اقدام آمریکا مبنی بر خروج و عقب نشینی برخی از کارمندان و نیروهای این کشور از سفارت در بغداد و تعدادی از پایگاه های نظامی به بهانه شیوع ویروس کرونا، چیزی جز بازی با اهداف مشخص و سوء نیست.

این کارشناس سیاسی عراقی توضیح داد که آمریکا به دنبال ترسیم نقشه جدید جنگی با هدف اشغال دوباره عراق به وسیله زور و نصب نخست وزیر وفادار و وابسته به خود در کشور است.

برخی کارشناسان عراقی نیز در این باره اصل حمله به نیروها و مواضع الحشد الشعبی و مقاومت را دور از ذهن ندانسته اما تبعات آن را برای آمریکا زیان بار عنوان کردهاند.

«عباس شمس الدین» از کارشناسان نزدیک به الحشد الشعبی یکی از موانع بزرگ در برابر این طرح را وجود بیش از ۲۷ هزار نیروی مقاومت به علاوه ۱۲۰ هزار نیروی آموزش دیده و مجرب الحشد الشعبی و میلیون ها نفر از ملت عراق که پشتیبان این نیروها هستند، دانسته است.

شمس الدین وجود فتوای مرجعیت عالی دینی عراق به عنوان حامی و موسس الحشد الشعبی را بزرگترین پشتیبان معنوی برای این نیروها دانسته است.

وی منع کنگره آمریکا به علاوه درگیری داخلی آمریکا با ویروس کرونا را از دیگر علل و عوامل ناتوانی کاخ سفید در انجام این طرح دانسته است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها