گروه‌های فلسطینی: روز زمین فرصتی برای تحکیم ارزش‌ها و اصول مقاومت است

گروه‌های فلسطینی: روز زمین فرصتی برای تحکیم ارزش‌ها و اصول مقاومت است
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 13:28

گروههای فلسطینی در بیانیه ای به مناسبت روز زمین تاکید کردند که این روز مناسبتی همیشگی برای تحکیم و تعمیق ارزش ها و اصول مبارزاتی بوده است که از اراده ملت فلسطین و فداکاری‌های آن برای آزادی‌سازی فلسطین به طور کامل نشأت می گیرد.

العالم-فلسطین اشغالی

به گزارش روز سه شنبه روزنامه القدس العربی، "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" در بیانیه ای به مناسبت چهل و چهارمین سالروز روز زمین، بر احیای مفهوم جنبش آزادی و پاسخگویی به گزینه های ملت فلسطین برای مقاومت و احترام به اراده آنها و افزایش فداکاری ها در این راه تأکید کرد.

این جبهه از همه قوا و گروههای فلسطینی خواست تا در مقابله با تهدیدهایی همانند شهرک سازی های صهیونیستی و اخراج فلسطینی ها از سرزمین خود که باردیگر با معامله قرن در حال تکرار شدن است،به مسئولیت تاریخی خود عمل کنند.

همچنین "جبهه مبارزه ملت فلسطین" در بیانیه ای مشابه به مناسبت این روز تاکید کرد که روز زمین نقطه تحول مهمی در مبارزات ملت فلسطین برای دفاع از حقوق و موجودیت و سرزمینش با تکیه بر خون شهدا و مجروحان و هزاران اسیر و بازداشتی آن بوده و هرسال در این روز مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ وحدت خود را برای مواجهه با طرح های رژیم اشغالگر از جمله برای غصب و مصادره سرزمین های فلسطینی و شهرک سازی ها اعلام می کنند.

این گروه فلسطینی در بیانیه خود همه جناح ها و گروههای فلسطینی را به مسئولیت پذیری در این مرحله مهم که مساله فلسطین با تهدید هایی همانند معامله قرن آمریکا با هدف نابودی آن مواجه است، دعوت کرد تا از سرزمین فلسطین و موجودیت و حقوق و حق بازگشت و قدس دفاع کنند.

"ائتلاف گروه های فلسطینی" نیز در بیانیه خود به مناسبت این روز اعلام کرد که روز زمین نشانه ای خاص در تاریخ مبارزات ملی فلسطین است که هیچگاه از اذهان فلسطینی ها در طول نسل ها فراموش نمی شود و چهل و چهارمین سالروز آن همزمان با شرایط سیاسی سخت و پیچیده ای برای مساله فلسطین است از این حیث که آینده این ملت با تهدیدهایی همانند معامله قرن آمریکا روبرو است.

این ائتلاف ملت فلسطین و جهان عرب را به استفاده از توان ذاتی خود در همه زمینه ها برای مواجهه با دشمن صهیونیستی به منظور شکست دادن طرح ها و پروژه های آن و وحدت حول محور مقاومت که آن را تنها راه آزاد سازی فلسطین دانست، دعوت کرد.

۳۰ مارس ۲۰۲۰ مصادف با چهل و چهارمین سالگرد روز زمین فلسطینی ها است.

مقام های اسرائیلی روز ۳۰ مارس سال ۱۹۷۶ هزاران هکتار از زمین های فلسطینیان در منطقه "الجلیل" واقع در شمال فلسطین اشغالی را مصادره کردند. در پی این اقدام جنایتکارانه، مردم فلسطین به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض آمیز دست زدند.

اعتراض فلسطینی ها به اقدام غاصبانه اسرائیل در فلسطین اشغالی به درگیری های شدید بین آنها و نظامیان اسرائیلی انجامید که در این درگیری ها ۶ فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

چهل و چهارمین سالگرد روز زمین دو ماه پس از رونمایی دونالد ترامپ از طرح نژادپرستانه معامله قرن است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید از طرح معامله قرن رونمایی کرد.

بر این اساس، مردم فلسطین هم در کرانه باختری و هم در باریکه غزه و حتی در اردوگاههای آوارگان هر ساله روز ۳۰ مارس را با هدف پاسداشت شهدای سال ۱۹۷۶ گرامی داشته و تظاهرات ضد اسرائیلی در این روز برگزار می کنند.

برای نخستین بار تظاهرات مردم فلسطین در این روز برگزار نمی شود زیرا ویروس کرونا هم در فلسطین و هم در سرزمین های اشغالی شیوع پیدا کرده و برگزاری هر نوع تجمعی نیز با هدف حفاظت از جان مردم ممنوع اعلام شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها