رسوایی "تئودور روزولت"... اسپر پا جای پای ترامپ گذاشت

رسوایی
شنبه 16 فروردين 1399 - 17:19

عدم تخلیه ناو هواپیمابر "تئودور روزولت" آمریکا، که در آن ده‌ها نفر از خدمه مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و جان پنج هزار دریانورد دیگر ساکن در این ناو در خطر است و به تبع آن برکناری "برت کروزییر" ناخدای این ناو که در نامه‌ای خواستار تخلیه فوری نیروهای نظامی این ناور بود، یک رسوایی بزرگ برای دولت ترامپ محسوب می‌شود، عواقب غیر قابل پیش‌بینی را برای ترامپ و مشاورانش خواهد داشت.

العالمدرگوشی

آشکار است که ناخدای ناو هواپیمابر "تئودور روزولت"، مسئولیت فاش شدن نامه‌اش خطاب به پنتاگون که در آن خواستار تخلیه فوری این ناو شده بود، را عهده‌دار نیست، اقدامی که در نهایت منجر به برکناری وی از سمتش شد، فاش سازی اسناد و مطالب عموما تحت شرایط و به دلایل مختلف صورت می‌گیرد که لزوما صاحب آنها مسئولیت و نقش مستقیمی در آن ندارد که مسئولیت فاش کردن پیام به رسانه‌ها را ندارد، به همین دلیل او با اخراجش از این پست مجازات می‌شود.

با این حال، این تصمیم علیه ناخدای ناو گرفته شد که درسی برای سایر فرماندهان و ژنرال‌های ارتش آمریكا باشد، کسانی که حقیقت افکار عمومی آمریکا از ارتش کشورشان و ناتوانی دولت در مقابله با کرونا را ترسیم می‌کنند در واقع تصویری که کاملا با آنچه که ترامپ و اعضای دولتش از این ارتش تروریسم، افراطی و نژادپرست ترسیم می‌کنند متفاوت است.

ترامپ و حامیان وی در رسانه‌های راست‌افراطی در آمریکا، نامه ناخدا را "اغراق‌آمیز" توصیف کرده‌اند، ولی در حقیقت این نامه ابدا اغراق‌آمیز نبود، طبق متنی که خبرگزاری رویترز در این خصوص منتشر کرده است، ناخدا خواستار اقدامات سختگیرانه‌تر برای کنترل شیوع ویروس کرونا روی ناو هواپیمابر شده و بر خروج فوری سربازان از ناو تاکید داشته و تصریح کرده بود، در شرایطی که نیروی دریایی ایالات متحده در زمینه ارائه حفاظت کافی از دریانوردان بلافاصله عمل نکند، وضعیت بحرانی خواهد شد.

اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا درباره رسوایی ناو هواپیمابر "تئودور روزولت" فرضیه ما را تأیید می‌کند که فرماندهی آمریکا اجازه نمی‌دهد تصویری از ارتش آمریکا بر خلاف تصویری که مطلوب ترامپ است، به تصویر کشیده شود و جان نظامیان، هر چند تعداد که باشند، برای او مهم نیست. مارک اسپر اعلام کرد "زمان برای تخلیه ناو هواپیمابر، که ویروس در میان خدمه آن نفوذ کرده، مناسب نیست.. ما منابع و کمک‌های زیادی به آن ارسال می‌کنیم.. هدف همچنان مهار ویروس است و هیچ مورد خطرناکی در میان اعضای خدمه مشاهده نمی‌شود."!!

سونامی ویروس کرونا، که آمریکا را درنوردیده است، طبق آمار دانشگاه "جان هاپکینز"، تنها در روز گذشته جان 1480 شهروند را گرفت و بدین ترتیب شمار فوتی‌ها بر اثر این ویروس به 7406 رسیده است و حدود 250 هزار نفر نیز به آن مبتلا شده‌اند، نتیجه طبیعی سیاست دولت ترامپ است که در همان ابتدای شیوع ویروس در آمریکا هشدارها در این‌باره را نادیده گرفت و او این هشدارها را سیاسی و علیه خود توصیف کرد. ولی شمار زیاد مبتلایان به این ویروس در ایالات متحده و درخواست کمک فرمانداران این ایالت‌‌ها برای تجهیز آنها به دستگاه‌های تنفس مصنوعی، ماسک و عینک‌های پزشکی سیلی بود که بر ترامپ زده شد هر چند با تاخیر انجام شد.

امروز نیز اسپر پا جای پای ترامپ می‌گذارد؛ زیرا او نه تنها به هیچ طرفی، حتی شخصیتی نظامی مانند فرمانده ناو هواپیمابر "تئودور روزولت" اجازه نمی‌دهد که شمار مبتلایان در میان ارتش آمریکا به کرونا را فاش کند بلکه هر کسی را که "از دستوراتش سرپیچی کند، مواخذه می‌کند"، حتی اگر این دستورات باعث شود که تمامی ناوهای هواپیمابر آمریکا به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شوند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها