روایت مقام نظامی سوریه از کارشکنی‌های ترکیه در اجرای آتش‌بس

روایت مقام نظامی سوریه از کارشکنی‌های ترکیه در اجرای آتش‌بس
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 16:19

یک مقام نظامی سوریه گفت که علی رغم ادعای ترکیه، این کشور هیچ تلاشی برای اجرای کامل توافق آتش‌بس انجام نمی‌دهد و در مواقعی با تروریست‌ها در راستای نقض آن هماهنگ است.

العالم - ترکیه

با گذشت دو هفته از آغاز آتش بس در استان‌های ادلب و حلب سوریه و ایجاد منطقه کاهش تنش طبق توافق روسیه و ترکیه، منابع خبری سوریه از کارشکنی ترکیه در اجرای تمامی بندهای توافق خبر می‌دهند.

در مدت اخیر، تروریست‌های جبهة النصره و برخی گروهک‌های دیگر به نشانه مخالفت با توافق کاهش تنش، دست به مسدود کردن بزرگراه «M-4» زده و بارها جلوی گشت مشترک روسیه با ترکیه را گرفته‌اند. تروریست‌هایی که در ده سال اخیر بدست ترکیه تأمین مالی و تسلیحاتی شده و به گفته منابع سوریه بعید است که اکنون به مقابله با ترکیه برخواسته باشند.

به نوشته روزنامه الوطن سوریه، ارتش این کشور همچنان به توافق کاهش تنش پایبند است اما ترکیه به خصوص در بند مربوط به بازگشایی بزرگراه حلب به لاذقیه (M-4) و انجام گشت مشترک با روسیه دست به کارشکنی زده و تنها ارتش ترکیه اقدام به گشت‌زنی می‌کند و شرایط برای گشت‌زنی مشترک با روسیه مهیا نیست.

یک منبع نظامی سوری در این باره به الوطن گفت که ارتش سوریه به اجرای تمامی بندهای آتش‌بس از زمان آغاز آن و بازگشایی بزرگراه حلب به لاذقیه اصرار دارد، اما این موضوع با نقض پیاپی جبهه‌النصره و دیگر گروهک‌های تروریستی مرتبط با آن و برخی شبه نظامیان همسو با ترکیه همراه شده و آن‌ها با اجرای بند مربوط به بازگشایی بزرگراه و تسهیل عبور و مرور در آن مخالف هستند.

او تأکید کرد که در این مدت جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه و روسیه با هدف اجرای کامل آتش‌بس دست به پرواز در منطقه زده و بدون اینکه باعث افزایش تنش شوند، صرفا به نقض توافق پاسخ مناسب داده‌اند.

این منبع نظامی سوریه اقدامات صورت گرفته از سوی ترکیه برای مقابله با گروهک‌های تروریستی مخالف آتش‌بس در برخی نقاط بزرگراه را «نمایشی» دانست و گفت که این اقدامات به هیچ وجه موجب آماده‌سازی بزرگراه برای گشت‌زنی مشترک نشده است.

به گفته وی بولدوزرهای ارتش ترکیه اقدام به کنار زدن موانع خاکی ایجاد شده از سوی تروریست‌های مخالف آتش‌بس در مسیر بزرگراه می‌کنند و پس از ساعاتی تروریست‌ها نیز در مقابل چشم نیروهای ارتش ترکیه دوباره مسیر بزرگراه را می‌بندند.

بنابراین گزارش، گشتی‌های ترکیه بدون حضور ارتش سوریه اقدام به گشت‌زنی می‌کنند و پنجشنبه هفته گذشته گشتی‌های دو طرف تنها چهار کیلومتر از ۷۰ کیلومتر بزرگراه با پیمودند.

این مقام نظامی سوریه سپس گفت که درستی خبر کشته شدن نیروهای ارتش ترکیه بر اثر انفجار مین کاشته شده از سوی تروریست‌ها در نزدیکی شهرک «محمبل»، جای تردید دارد و افزود: «هدف ترکیه از انتشار چنین اخبار کذبی این است که بتواند یک مقر دیده‌بانی دیگر در مسیر بزرگراه ایجاد کند؛ تا از این رو تعداد مراکز دیده‌بانی ترکیه به عدد ۳۰ برسد؛ در حالیکه در ایجاد این مراکز هیچ گونه هماهنگی با طرف روسی صورت نمی‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه (۱۵ فروردین) از ورود ۳۵ خودروی نظامی جدید ترکیه به مناطق تحت نظارت این کشور در ادلب خبر داد و نوشت که به این ترتیب شمار خودروهای نظامی ترکیه که از پنجم مارس وارد خاک سوریه شده‌اند تاکنون به دو هزار و ۲۲۵ عدد و شمار نظامیان ترک نیز به هزاران نفر می‌رسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها