احیای مهره آمریکایی داعش در بازی شطرنج

احیای مهره آمریکایی داعش در بازی شطرنج
دوشنبه 18 فروردين 1399 - 14:47

امریکا بالاخره بار دیگر روی واقعی جنایتکار خود را در حمایت از تروریسم نشان داد؛ همان رویی که سوریه و عراق و یمن را سالهاست که به خاک و خون کشیده است.

العالم - تحلیل روز

آمریکا پس از شکست همه نقشه های تروریستی دست پرورده خود و متحدانش در حاشیه خلیج فارس یعنی داعش، می کوشد به هر ترتیب، این گروه تروریستی را در صحرای سوریه و عراق احیا کند.

خبرها حکایت از آن دارد که آمریکا در ادامه نقض حاکمیت ملی عراق و سوریه و توطئه چینی برای بازگرداندن ناآرامی و بی ثباتی به منطقه، در دو جهت در منطقه در حال تکاپوست؛ نخست، سرقت نفت سوریه و عراق و دست اندازی بر ثروت ها و دارایی های این دو کشور و دوم، تلاش گسترده برای ایجاد فضای جغرافیایی در مرزهای سوریه و عراق، و به طور مشخص، در صحرای واقع در غرب الانبار به عنوان مکانی برای احیای گروه تروریستی داعش با استفاده از هسته های پنهان این گروه در مناطق آزادشده.

این کشور می کوشد با استفاده از تاکتیک های مختلف از جمله انتقال عناصر بر جای مانده تروریست های داعشی از سوریه به عراق و باز کردن گذرگاهی بین دو کشور برای انتقال گروه های تروریستی، یا با استفاده از استراتژی شکستن دیوارهای زندان – نظیر آنچه که در حسکه سوریه رخ داد – این هدف را محقق کند.

گفته می شود در حسکه سوریه در زندان های قسد، حدود 5 هزار عنصر تروریست داعش از بیش از 50 ملیت مختلف – که 70 درصد عراقی هستند – نگهداری می شد. ناظران بر این عقیده اند که شورشی که در این زندان ها رخ داد، در واقع سرپوشی بود بر فرار شماری از عناصر داعشی و انتقال آنها به عراق. پیش از آن نیز بالگردهای آمریکایی شمار زیادی از عناصر مسلح را از زندان های قسد در حسکه به پایگاه نظامی غیر قانونی این کشور در الشدادی و از آنجا به پایگاه های آن در عراق منتقل کرده بودند.

منابع متعددی نیز تأکید کرده اند که این عملیات از اکتبر 2019 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد؛ ابتدا 80 عنصر داعشی خارجی در عملیات بزرگ تفنگداران آمریکایی به عراق منتقل شدند. در هجدهم همان ماه، نیروهای آمریکایی در عملیاتی گسترده در اردوگاه "الهول" در حسکه، با استفاده از چندین فروند بالگرد، 230 تروریست داعشی از اتباع دیگر کشورها را از زندان المالکیه به زندان الشدادی در حومه جنوبی حسکه، منتقل کردند. آمریکایی ها پس از تجاوز ترکیه به خاک سوریه نیز حدود صدها عنصر داعشی را به همراه خانواده هایشان در 6 مرحله، از سوریه به عراق منتقل کردند. آنها در آن زمان، پایگاه الشدادی در جنوب حسکه را برای انتقال تروریست ها و همسرانشان اختصاص داده و صدها تروریست را به همراه خانواده هایشان از اردوگاه الهول و دیگر زندان ها به این پایگاه منتقل کرده تا بعدا آنها را با استفاده از بالگرد به عراق منتقل کنند.

به گفته منابع محلی، شگردهای مختلفی در انتقال تروریست های داعش به کار گرفته شدند؛ یکی از آنها، استفاده از بالگرد بود. این منابع فاش کرده اند که تسهیلات گسترده ای برای انتقال آنها از طریق صحرا به کار گرفته شدند؛ کامیون های مخصوص حمله گوسفند یا کانتینرهای مخصوص حمل نفت قاچاق که به وسایل رفاهی مجهز شده بودند و نیز قاچاق با پوشش چوپان در صحرا از جمله این شگردها بودند.

این منابع به اتفاق گفته اند که شبکه های قاچاق تروریست های داعش از سوی مجموعه موسوم به تشکیلات خودگردان کرد، اداره می شود. این شبکه ها با هماهنگی برخی عناصر کرد، در ازای مبالغی اقدام به قاچاق تروریست ها می کنند. آنها در مواردی تا 10 هزار دلار برای هر نفر از تروریست ها پول می گیرند. هدف از تمام این تحرکات، نفوذپذیر کردن بخش هایی از مرز سوریه و عراق است وبه همین دلیل است که هر از گاهی شاهد حمله های مکرر به نیروهای حشد الشعبی عراق و ارتش سوریه در دو طرف مرز به خصوص در منطقه القائم – البوکمال هستیم. نیروهای آمریکایی این منطقه را، منطقه امن استراتژیک خود و رژیم صهیونیستی می دانند و می کوشند تا مانع تماس تهران با سایر کشورهای محور مقاومت از طریق این منطقه شوند. این منطقه از آنجا که به پایگاه عین الاسد در عراق – که در اختیار نیروهای آمریکایی است – بسیار نزدیک و بر منطقه حضور و تحرک نیروهای آمریکایی بین عراق وسوریه مشرف است، به منزله ریه تنفسی تروریست ها به ویژه هسته های داعش در عراق و سوریه است و از این منطقه است که تروریست های داعش بین الانبار در عراق و صحرای سوریه در نقل و انتقال هستند یا از طریق پیاگاه عین الاسد برای اهداف خاصی منتقل و سپس آزاد می شوند.

به اعتقاد ناظران، تلاش برای احیای گروه تروریستی داعش، بر مبنای اهداف متعدد استراتژیک یا تاکتیکی صورت می گیرد؛ اما مهمترین هدف، بازسازی این گروه و از سرگیری برنامه های مالی مربوط به آن به منظور بازگرداندن بی ثباتی و ناآرامی به مناطق آزادشده و احیای این گروه در سطوح نظامی و سیاسی است به طوری که برای همیشه در صحنه سیاسی و نظامی باقی بماند. آنها با استفاده از این شگردهای کهنه، ترتیب حمله های نظامی گسترده ای را خواهند داد تا چنین وانمود کنند که قلمرو تروریست های داعش در حال گسترش است. تحلیل گران پیش بینی می کنند که این گروه تروریستی در روزهای آینده اقدام به اشغال دوباره برخی مناطق برای مدت محدودی و شاید برای چند ساعت و آزاد و اذیت اهالی – نظیر آنچه که در حومه های دیر الزور و رقه رخ داد – و آتش زدن محصولات کشاورزی و تهدید مستقیم اهالی خواهند کرد؛ همزمان با این تحرکات، هیاهوی تبلیغاتی هم راه خواهد افتاد. چنانکه چند روزی است که شاهد ظهور ورژن جدیدی از داعش در حومه شرقی حمص هستیم و این خود، گواه بر این مدعاست که آنها هنوز در آنجا هستند.

لازم به ذکر است که احیای گروه تروریستی داعش، ناشی از نیاز آمریکا به خدمات این گروه تروریستی در انجام مأموریت های جدید است. آمریکا می خواهد آنها را طوری در فضای جغرافیای گسترده مستقر کند که انجام عملیات های تروریستی برایشان آسان تر شود. این در حالی است که عملیات های تروریستی این گروه در سال 2019 در مقایسه با 2017، 82 درصد کمتر شده بود. این درصد بالا نشان می دهد که این گروه تروریستی تا چه اندازه در انجام عملیات دچار مشکل شده بود و شاید به همین دلیل است که آمریکا می کوشد عناصر آن را از نو سازماندهی کند.

  • حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها