موسوی: هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت

موسوی: هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت
دوشنبه 18 فروردين 1399 - 12:26

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت و ملت ایران اعتمادی به حرف‌های مقامات آمریکایی ندارند، گفت: هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت.

العالم _ ایران / سیاسی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با کشورهای مختلف که درگیر با ویروس کرونا هستند گفت: ما از رنج کسی خوشحال نیستیم و با همه ابراز همدردی می کنیم؛ اگر چه برخی دولت ها و کشورها خواستند این موضوع را سیاسی کنند و از آب گل الود کرونایی ماهی بگیرند اما ملت متمدن ایران اینگونه نیست و حساب دولت ها و ملت هایی که با ما در این موضوع خوب بودند از بدخواهان جداست.

وی همچنین از حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های مردم نهاد، ایرانیان مقیم خارج از کشور که از طریق سفارت‌خانه‌های ایران کمک‌هایی را جمع آوری و ارسال کردند، قدردانی کرد.

موسوی گفت: این ویروس موجب همبستگی جهانی شد. در ایران بین مردم و اقشار مختلف شاهد همبستگی قابل توجهی بودیم و کمپین‌های جهانی ایجاد شد که تحت تاثیر آنها مسایل انسانی و تحریم‌هایی که ایران و برخی کشورهای مستقل با آن مواجه هستند بیشتر نشان داده شد.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا مدعی است ما درخواستی از ایران برای رفع تحریم ها نداشته ایم گفت: ما هیچ گونه درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک های پزشکی و درمانی به ایران نداشتیم و نخواهیم داشت و سیاست ما از سردمداران رژیم آمریکا گرفتن کمک نیست. آنچه آنها دنبالش هستند و آن را نیز بروز دادند این است که ملت ایران در شرایط سخت گرفتار بماند و از این فرصت می خواهند تا ملت ایران خسته شده و به ستوه آید و به قول آنها پای میز مذاکره بیاید. قطعا چنین درخواستی از دولت آمریکا نخواهیم کرد. اما اگر منظورشان این است که ما درخواست رسمی برای رفع تحریم‌ها نداشتیم باید بگویم اقداماتی که ایران داشته از جمله درخواست‌هایی که از دبیرکل سازمان شد و دعوایی که در دیوان بین المللی دادگستری منجر به صدور رای موقت شد برای برچیده شدن تحریم‌ها نشان می‌دهد که ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و خواهان برچیدن همه تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آنهاست و اینها وظیفه ای است که حتی قطعنامه ۲۲۳۱ بر عهده کشورها از جمله آمریکا گذاشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اظهارات متناقض آمریکایی‌ها برای کمک به ایران و رفع تحریم های دارویی و پزشگی اظهار کرد: ما در موضوعات مختلفی شاهد تناقض گویی و سردرگمی در گفتار و رفتار مقامات آمریکایی و رییس جمهور این کشور هستیم. اما آنچه برای ایران مهم است ظالمانه بودن و غیرقانونی بودن تحریم‌هاست و ما این مساله را هر طور بوده به گوش دنیا و مقامات آمریکایی رساندیم و به قولی "در خانه اگر کس است یک حرف بس است". ما خواهان آن هستیم که اجازه دهند اقلام پزشکی به سهولت بدست کشورها در شرایط کرونایی برسد. ما همچنین از کشورهای مختلف که ادعای تمدن و توسعه و دموکراسی و حقوق بشر دارند، می‌خواهیم به تحریم‌های غیرانسانی٬ غیرقانونی و ظالمانه آمریکا که با قلدری سعی در اعمال قوانین کشورش در دنیاست گوش ندهند؛ تنها انتظار ما این است این تحریم‌ها را اجرا نکنند. ما تحریم‌ها را نمی پذیریم و اقدامات و نامه‌هایی که از سوی آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل و همکارانشان نوشته شد یا رای دیوان بین المللی دادگستری برای رفع تحریم‌ها حاکی از همین امر است. دولت و ملت ایران اعتمادی به حرف های آمریکا ندارد و انتظار کمک هم ندارد؛ به عبارتی "ما را به خیرشان امید نیست شر نرسانند". ما انتظار داریم فقط موانع بر سر راه را بردارند که ایران بتواند اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا را خریداری کند.

موسوی در ادامه درباره اولین تبادل مالی در چارچوب اینستکس گفت: اینستکس مقدمه‌ای است تا کشورهای اروپایی به سایر تعهدات اش عمل کند. اینستکس ایجاد شد تا راهی باشد برای اجرای توافق هسته ای و تعهدات یازده گانه‌ای که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده داده بودند. چندین بار اجرای این تعهدات و راه اندازی آن به تعویق افتاد و یک سال و نیم طول کشید. انتظار ایران این است که سایر زمینه های از جمله بانک و انرژی هم تعهداتشان را انجام دهند. البته ما راه اندازی اینستکس را به فال نیک می گیریم اما این تمام اننتظار ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: ما کمترین توقع‌مان از جامعه جهانی و کشورهای مستقل و کشورهایی که ادعای تمدن دارند این است که تحریم‌هایی که یک قلدر بر اساس قوانین داخلی خود وضع کرده را نادیده بگیرند و تحریم‌هایی که بر این مبنا ایجاد شده است را رعایت نکنند و به عبارتی تحریم های غیرقانونی آمریکا را بهانه ای برای انجام کار قانونی قرار ندهند.

وی خاطرنشان کرد: ایران ضمن اینکه تحریم است و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داد ولی راه ورود اقلام پزشکی و دارویی به کشور بسته نیست. از آنجایی که ایران سالها با تحریم ها زندگی کرده است و اقتصاد کشور مقاومتی است منتظر نماندیم که تحریم‌ها رفع شوند و با تکیه بر منابع داخلی مقابله با کرونا را مدیریت کرده و بر این تهدید غلبه کنیم. از طرفی قابل انکار نیست که اگر بتوانیم منابع دیگر که خارج از کشور داریم استفاده کنیم یا کمک هایی که به ما می رسد حتما از آنها هم استفاده خواهیم کرد تا بر توان داخلی ما در این شرایط افزوده شود بنابراین تناقضی بین تکیه بر توان داخلی و استفاده از منابع خارجی نیست.

موسوی درباره تمهیدات دولت برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی به کشور که در ایتالیا به سر می‌برند اظهار کرد: پیگیری برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی خارج از کشور از جمله دانشجویان ایرانی در ایتالیا که در شرایط قرمز کرونایی است ادامه دارد. بعد از ووهان چین، بیشترین درخواست از سوی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور از ایتالیا است که با همکاری سفارت کشورمان در رم و وزارت خارجه ایتالیا در تلاشیم مجوزهای لازم صادر شود. برخی نکات فنی و بهداشتی برای انتقال دانشجویان باید توسط پروازهایی که قرار است این کار را انجام دهند، رعایت شود که منتظریم وزارت بهداشت این مجوز را صادر کند. احتمالا ظرف چند روز آینده و حتی زودتر بتوانیم اولین گروه از دانشجویان ایرانی را به کشور بازگردانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگر درباره هزینه درمان بیماری کرونا توریست های خارجی که در ایران مجبور به ماندن شدند یا اتباع خارجی مقیم در ایران اظهار کرد: ما دو دسته از افراد خارجی را در ایران دایم که دچار بیماری شدند. یک دسته که افرادی که توریست سیاحتی و زیارتی هستند و از قبل شیوع ویروس کرونا یا در ایام شیوع کرونا وارد ایران شده اند و احتمالا بیمار شده اند که اینها به مراکز درمانی مراجعه و درمان می‌شوند. گروه دوم خارجی هایی هستند که مقیم ایران هستند از جمله اتباع افغانستان که اگر به مراکز درمانی ما مراجعه کنند کادر درمانی ما بدون تبعیض آنها را معالجه می کنند. البته باید اضافه کنم که اتباع برخی کشورهایی که موقت وارد ایران شده بودند و بعد از کرونا نتوانستند به کشورشان بازگردند با تلاش جدی وزارت خارجه برای بازگرداندن‌شان اقدام شد هرچند که برخی از کشورها مجوز پروازی برای بازگشت اتباع‌شان را نمی دادند و برخی ها را مجبور شیم با پروازهای خودمان به کشورشان بازگردانیم اما به طور کلی سعی کردیم هم اتباع خودمان که مایل بودند به کشور بازگردند را به کشور بازگردانیم و هم اتباع کشورهای دیگر را به کشورشان بازگردانیم.

وی درباره هزینه درمان بیماران کرونایی خارجی که مقیم ایران هستند گفت: تا جایی که می دانم درمان کرونا در کشور رایگان است.

موسوی در ادامه درباره تماس های وزیران خارجه ایران و امارات متحده عربی بعد از مدتها گفت: از بعد سیاسی و دیپلماتیک برقراری تماس ها باعث شده مقداری در این شرایط کرونایی کمی عقلانیت بر رفتارها حاکم شود و به لحاظ انسانی هم کشورهای منطقه کمک های خوبی به کشور ما فرستادند که ما نیز از آنها قدردانی کردیم. در بحث اتباع دو کشور بحث هایی میان مقامات ایران و امارات متحده عربی و حتی بحرین مطرح شد و مقامات ذی ربط در تماس هستند. ما امیدواریم در روابط سیاسی هم این رویکرد اثر بگذارد و دولتها و ملت ها را وادار کند که نه تنها برای غلبه بر ویروس کرونا بلکه برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم تعاملات شکل گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اشرف غنی در مراسم تحلیف روحانی شرکت کرد اما روحانی در این مراسم شرکت نکرد و همچنین نگاه ایران به تحولات افغانستان اظهار کرد: ما همواره روابط خوبی با دولت و ملت افغانستان داشته ایم و افغانستان امن و با ثبات آرزوی ایران است. ما هم از وضعیت به وجود آمده در این کشور به لحاظ سیاسی و اختلافاتی که بعد از اعلام نتایج بروز کرد نگرانیم و خواستار حفظ وحدت ملی و یکپارچگی بین همه گروه‌های افغان هستیم. ما در این راستا سعی کردیم رایزنی هایی را با همه اطراف در افغانستان داشته باشیم از جمله با آقای عبدالله و غنی و دیگر گروهای موثر در این کشور. ایران از همه ظرفیت های خود برای دوستی و وحدت در افغانستان استفاده می کند.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اخراج دو دیپلمات ایرانی از سفارت کشورمان در افغانستان و متعاقبا اخراج دو دیپلمات افغان از سفارت این کشور در تهران تصریح کرد: همان طور که قبلا هم گفتم، کم و زیاد شدن دیپلمات‌ها یک عرف دیپلماتیک است و با توافق دو کشور انجام می شود. تعابیر مختلفی که از این رویداد شده است را تایید نمی‌کنم. دو نفر از سوی ایران کم شده و از طرف افغان هم دو نفر.

موسوی در پاسخ به سوالی دیگر درباره تحریم های آمریکا با بیان این که "آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم تحریم‌های یک جانبه آمریکاست و جز آمریکا از سوی کشوری دیگر ایران مورد تحریم نیست" گفت: ما از کشورها می خواهیم که با تحریم‌های آمریکا همراهی نکنند و این مساله هم به میزان قدرت سیاسی و اقتصادی کشورها بستگی دارد. امروز این تحریم ها علیه ایران و برخی کشورهای دیگر دنیا اعمال می شود. ما از کشورها می‌خواهیم با قلدری آمریکا همراهی نکنند چرا که دیر یا زود این شرایط گریبان خود آنها را هم خواهد گرفت. ما به جامعه جهانی هشدار می‌دهیم که آینده نگر باشند و جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرند.

وی درباره استمرار ابتکارات منطقه‌ای ایران در سال جدید گفت: ایران و کشورهای منطقه به ویژه در کشورهای شمالی و غربی ما دارای مکانیسم‌های مختلفی برای همسو شدن دیدگاه‌ها و سیاست‌هایمان هستیم که بین ایران روسیه و آذربایجان٬ همچنین ایران٬ روسیه و ترکیه و همچنین ایران٬ ترکیه و آذربایجان از سالیان دور وجود داشته و خواهد داشت. قرار بود قبل از شرایط کرونا شاهد برگزاری نشست سران سه کشور در تهران باشیم و حتی قرار بود رئیس جمهور آذربایجان به ایران سفر کند که به خاطر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. از این رو باید بگویم که رایزنی‌ها از طریق سفارتخانه‌ها و تلفنی بین وزرای خارجه ادامه دارد و ان‌شاءالله بعد از سپری شدن دوران کنونی این ابتکارات دنبال خواهد شد.

موسوی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اقدامات رسانه‌های معاند فارسی زبان و تلاش‌ آنها در این شرایط علیه ایران تصریح کرد: رویکردی که این رسانه ها در پیش گرفتند در حالی که ملت ایران درگیر مبارزه با ویروس کروناست و ویروس جدی هم است و آثار و تبعات زیادی دارد برای خالی کردن دل مردم و تضعیف روحیه مردم ماست که با جعل اخبار و آمار و برجسته کردن برخی نقاط که در همه جای دنیاست شروع به سمپاشی و ایجاد مانع می کنند که واقعا متاسفیم. ما بارها به آنها اعلام کردیم اگر ایرانی نیستید انسان که هستید و در این شرایط سوء استفاده به این شکل در شأن انسان نیست. به آنها می گوییم نانی که می‌خورند را آغشته به خون مظلومان و بیگناهان می‌کنند. ما پیگیری‌های حقوقی را از قبل به عمل آوردیم؛ اغلب این رسانه‌ها در لندن هستند یا از بودجه دولتی از جمله عربستان تغذیه می شوند. انگلیسی‌ها قانونی گذاشته بودند که جلوی اخبار کذب را بگیرند و من قبلا استقبال کردم که اگر چنین اقدامی صورت می‌گیرد شامل حال رسانه‌هایی که در لندن هستند نیز بشود.

وی درباره جزییات تبادل مالی در چارچوب اینستکس گفت: دوستان در نهاد متناظر و در بانک مرکزی در جریان جزییات آن هستند. اما به نظرم حدود ۴۰۰ هزار یورو یا بیشتر باید باشد و شامل اقلام بهداشتی و درمانی شده است البته معتقدیم باید شامل حال همه کالاها و خدمات تحت برجام شود. همچنین تا جایی که می‌دانیم کشورهای دیگری هم هستند که برای همکاری در چارچوب اینستکس اعلام آمادگی کرده اند. ما از فرصت ایجاد شده در این چارچوب به طور کلی و از باز شدن هر روزنه ای برای کاهش فشار استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توئیت دریابان علی شمخانی مبنی بر این که دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول تحت تاثیر نفوذ آمریکا قرار گرفته است گفت: متعاقب شیوع کرونا صندوق بین المللی پول مبلغی را برای کشورهای درگیر اختصاص داد و ایران هم به عنوان کشوری که متاثر از آن شده است وام را از طریق وزارت اقتصاد و دارایی درخواست کرد و رایزنی ها در این رابطه نیز ادامه دارد. معتقدیم اگر سیاسی کاری نشود و تبعیض قائل نشوند این وام که اضطراری است باید به ایران هم تعلق بگیرد. این رایزنی‌ها ادامه دارد. امیدواریم کسانی که مایل هستند در این زمینه مانع تراشی کرده و با سیاسی سازی این بعد را مخدوش کنند دست از این اقدامات بردارند تا ایران هم از این شرایط عبور کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر درباره مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور گفت: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها را خلاف توافقاتی که دولت عراق با آمریکایی‌ها داشتند و خلاف خواست دولت و ملت و پارلمان عراق می‌دانیم. این دهن کجی به حاکمیت ملی عراق است البته مسئله داخلی دولت و ملت عراق است اما این اقدامات می‌تواند تهدیدی برای ثبات و آرامش و امنیت کل منطقه باشد که ما هشدارهای لازم را دادیم و این تحرکات را سازنده نمی‌دانیم. امیدواریم آمریکایی‌ها به خواست دولت و ملت عراق که خروج از عراق است تمکین کنند و هر چه زودتر عراق و منطقه را ترک کنند.

موسوی ادامه داد: آنچه اتفاق می‌افتد مساله داخلی عراق است و حشدالشعبی و نیروهای مقاموت در عراق بخشی از نیروهای مسلح و رسمی این کشور هستند و هر تهدیدی با واکنش دولت و ملت عراق باید مواجه شود که شده و واکنش‌های خوبی نشان داده‌اند. آنچه به ایران مربوط می‌شود سخن‌های بی ربطی است که آمریکایی‌ها مطرح کردند که اگر نیروهای عراقی اقدامی صورت دهند ایران و دیگران را مقصر می‌دانند. ما گفتیم که دوستانی در عراق داریم ولی اینکه آنها به نیابت از ما بخواهند کاری کنند و یا از جایی دستور بگیرند طبیعتا درست نیست. آنها خودشان می‌توانند از منافع و سرزمین‌شان دفاع کنند ولی اگر آمریکایی‌ها بخواهند این حرف‌ها را دستمایه تهدید کنند قطعا با واکنش شدید ایران و نیروهای مسلح ما مواجه خواهند شد که ما توصیه کردیم که در اظهارات شان قدری دقت کنند. ایرانی ها ملتی اهل تعامل و صلح طلب هستن اما اگر با تهدید مواجه شوند اهل رزم و ادب کردن کسانی هستند که بخواهند اقدامی صورت بدهند.

وی درباره تعاملات اقتصادی عراق با کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: روابط ایران و عراق به قدری قوی و دارای پشتوانه است که دیگران نمی‌توانند در آن اخلال ایجاد کنند و پیوندهای عمیقی بین بخش‌های مختلف دو کشور و مردم و مقامات سیاسی دو کشور برقرار است و دو ملت در شرایطی هستند که اجازه نخواهند داد اشخاص و کشورهای ثالث در این روابط که نهادینه شده تاثیر خاصی بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای کاهش تحریم‌ها خاطرنشان کرد که مجموعه دیپلماسی کشور از جمله دیپلماسی رسمی٬ عمومی و پارلمانی می‌توانند با کمک هم به سمت کاهش تحریم‌ها یا حداقل رسوا کردن تحریم‌ کنندگان پیش برود.

وی با بیان اینکه برخی صداهای خوب از برخی نمایندگان مختلف از مسلمانان و غیرمسلمانان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در کنار انسان‌های وقیحی که در کنگره آمریکا هستند و به چیزی جز نابودی ملت ایران راضی نیستند شنیده شده است، گفت: برخی تک صداهایی می‌شنویم که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ‌های لازم را دادند. از نظر ما منعی ندارد و دیپلماسی پارلمانی ما با همه کشورها می‌تواند صورت بگیرد که کاهش فشار بر ملت ایران داشته باشیم تا آنهایی که دیدگاه‌های مزورانه دارند در این شرایط رسوا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ممانعت‌های ایجاد شده برای ارسال دارو به فلسطین و غزه در پی کرونا گفت: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند با لاپوشانی و دروغ آمار واقعی مبتلایان در فلسطین اشغالی را اعلام نکند. ممکن است تعداد مبتلاها و وضعیت وخیم در آنجا به سایر مناطق از جمله نوار غزه که جزو متراکم ترین مناطق جهان است گسترش یابد. در اظهارنظری ابراز نگرانی کردیم. وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی و حضور زندانیان فلسطینی در این زندان‌ها جای نگرانی بسیاری دارد و خواستار آزادی فوری آنها هستیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر تاکید کرد: مایل هستیم دو مسئله مورد توجه دنیا قرار بگیرد اینکه این تحریم‌ها برداشته شود و مسئله دوم نیازی است که ما برای دسترسی به منابع مان در خارج از کشور داریم. پول ملت ما در برخی کشورها به خاطر فشار آمریکایی‌ها مانده و اجازه نمی‌دهند وارد کشور شود و تمام تلاش دستگاه دیپلماسی برای رفع موانع است و مذاکراتی با کشورهایی که منابعمان در آنجاست قرار دهیم و حتی گفتیم حاضریم این منابع به کانال سوئیس منتقل شود که ما موارد مورد نیاز را خریداری کنیم.

پربیننده ترین خبرها