اختصاصی العالم..

هدف ائتلاف سعودی از آتش‌بس در یمن چیست؟

هدف ائتلاف سعودی از آتش‌بس در یمن چیست؟
پنج‌شنبه 21 فروردين 1399 - 17:11

ائتلاف متجاوز سعودی از امروز به مدت دو هفته در یمن آتش‌بس اعلام کرد و مدعی شد که این تصمیم به دلایلی، از جمله جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در یمن اتخاذ شده است. در مقابل، صنعاء با ارائه سندی به سازمان ملل متحد، مفاد مورد نظر خود برای آتش‌بس واقعی را اعلام کرد.

العالم- با خبرنگاران العالم

بیانیه غافلگیر کننده و غیرمنتظره عربستان سعودی درخصوص آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن در گام نخست می‌تواند به جنگ 5 ساله‌ای خاتمه دهد که طبق آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری "رویترز"، طی آن بیش از 100 هزار شهروند یمنی شهید شده و گرسنگی و بیماری در این کشور گسترش یافت.

سرتیپ "ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف تحت رهبری سعودی اعلام کرد، این اقدام با هدف تسهیل گفت‎وگوهای تحت نظارت "مارتین گریفیتس" فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای دستیابی به توافق آتش‌بس دائم انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد، این تصمیم همچنین به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در یمن اتخاذ شده است. المالکی افزود آتش‌بس فراگیر در یمن از ظهر امروز- پنجشنبه-( به وقت محلی) به مدت دو هفته انجام خواهد شد که قابل تمدید است.

در مقابل، جنبش انصارالله یک گام جلوتر از ائتلاف متجاوز سعودی، اعلام کرد که سندی فراگیر برای پایان دادن به تجاوز ائتلاف و شکستن محاصره تحمیلی علیه یمن ارائه داده است.

در سند مذکور بر آتش‌بس فراگیر و نهایی و پایان دادن به تمامی حملات زمینی، دریایی و هوایی ائتلاف تأکید و از شورای امنیت خواسته شده و آمده است پس از اینکه این سند تحت نظارت سازمان ملل امضا شد شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای بر اساس این سند صادر کند و با همکاری میان نمایندگان دو طرف سازوکارهای اجرایی را اتخاذ و اقدامات عملی را با شناسایی این مفاد مشخص کند و یمن را از ذیل فصل هفتم خارج کند. همچنین صنعا در این سند خواسته است حضور خارجی در تمامی خاک جمهوری یمن، جزیره‌ها، بندرها و حریم هوایی آن پایان یابد.

"محمد عبدالسلام" سخنگوی انصارالله تأکید کرد، صنها این سند جامع را که متضمن پایان تجاوز و شکست محاصره تحمیلی علیه یمن است، ارسال کرد. وی خاطرنشان کرد، این پیشنهاد پایه‌های گفت‌وگوی سیاسی و دوره انتقالی را ایجاد می‌کند.

سازمان ملل نیز از تصمیم ائتلاف سعودی استقبال کرده و گریفیتس خواستار استفاده از این فرصت و آتش‌بس فوری در سرتاسر یمن شده است تا روند امور به سمت برقراری صلح پایدار پیش برود.

ناظران معتقدند که جنگ فرسایشی ائتلاف متجاوز و ادامه دادن آن به مدت افزون بر 5 سال، بدون تحقق هیچ‌یک از اهدافش، و تلاش برای طفره رفتن از پیامدهای منفی این جنگ، از دلایل اصلی رژیم سغودی برای اعلام آتش‌بس در یمن است تا خود را از باتلاقی که در آن انداخته است، برهاند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها