پشت پرده بحران روابط روسیه و عربستان در جنگ نفت

پشت پرده بحران روابط روسیه و عربستان در جنگ نفت
جمعه 22 فروردين 1399 - 18:16

درگیری و اختلافی که هم اکنون میان عربستان و روسیه بر سر کاهش تولید نفت به راه افتاده است، به اعتقاد برخی ریشه در مسائل سیاسی ونه مسائل فنی  در حوزه تولید نفت دارد.

العالم- نظرکده

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که جنگ سختی میان عربستان و روسیه درگرفته است و به همین دلیل آمریکا وارد این معرکه شده؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی که تلاش داشت نقش یک ناجی را ایفا کند عربستان را تهدید کرد که باید تولید نفتش را جهت تنظیم قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش دهد، اما حقیقت این است آمریکا نیز کم کم زیر فشار تبعات کاهش بازده اقتصادی نفت، قرار گرفته زیرا آمریکا با تولید 13 میلیون بشکه نفت، اولین جایگاه تولید نفت در جهان را دارد و پس از آن عربستان و روسیه با تولید هرکدام 11 ملیون بشکه نفت در جایگاه بعدی قرار دارند.

به عقیده کارشناسان درگیری عربستان با روسیه از طریق کاهش قیمت نفت در راستای جذب مشتریان نفت روسیه و با هدف ضربه زدن به اقتصاد مسکو است تا از این طریق مسکو مجبور شود به خواسته های ریاض تن داده تولید نفت خود را ، به ویژه در شرایط بحرانی کنونی در سایه شیوع کرونا کاهش دهد اما کارشناسان معتقدند که عربستان در تحقق اهداف خود در این زمینه با شکست مواجه شده است و نه تنها نتوانست روسیه را وادار به کاهش قیمت نفت کند توافقی میان مسکو و ریاض حاصل شده که در آن عربستان مجبور به کاهش تولید نفت شده است به ویژه پس از آن که ترامپ پا به میدان گذاشت و این اقدام در راستای حفظ منافع آمریکا صورت گرفت و این بدان معنی است که جنگ قیمت نفت امروز از مسیر جنگ منافع جهانی خارج نمی شود .

به گفته تحلیلگران، بسیاری به اشتباه تصور می کنند، بازار جهانی نفت ،بهای نفت و راهکارهای قدیمی عرضه و تقاضا را تعیین می کند اما در واقع امریکا بر اساس توافق کوینز سال 1945 میان ملک عبدالعزیز سعود با روزولت رئیس جمهوری وقت امریکا؛ بهای نفت را تعیین می کند و به موجب این توافق امریکا امنیت آل سعود را در برابر سرازیر شدن بدون حساب و کتاب نفت به امریکا تضمین می کند.

کارشناسان اعلام کردند یادآوری هرباره ترامپ به بن سلمان که بدون حمایت ما طی دو هفته سقوط خواهید کرد ،اشاره به توافق کویینز است. کارشناسان در ادامه توضیح دادند سرمایه امریکا به دنبال برقراری توازن مشخصی میان 50 الی 60 دلار در هر بشکه است و در همان حال نیز بها نباید کاهش یابد تولید کننده امریکایی نیز ضرر نکند .آنها هم چنین بر اطاعت محض محمد بن سلمان از دستورات ترامپ در خصوص تولید نفت تاکید کردند.

آنها هم چنین مانور عربستان در غرق کردن بازارهای جهانی با نفت را نیز برای ضربه زدن و تضعیف کشورهای رقیب آن افزون بر الجزائر و ونزوئلا، یعنی روسیه و ایران می دانند که در همه مسائل با آن ها اختلاف دارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها