اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه و چین بر سر معاهده تسلیحاتی

اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه و چین بر سر معاهده تسلیحاتی
شنبه 23 فروردين 1399 - 13:36

وزارت امور خارجه آمریکا با اصرار بر مواضع قبلی خود گفت آماده مذاکره با روسیه و چین بر سر تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی است.

العالم - آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت آماده مذاکره با مسکو و پکن بر سر تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری «تاس» گفت: «رئیس جمهور توصیه کرده است که فراتر از معاهده "نیو استارت" فکر کنیم و در گام‌های بعدی خود هردو کشور روسیه و چین را در نظر بگیریم. ما آماده هستیم بر اساس معیارهایمان مذاکراتی را با روسیه و چین، درخصوص کنترل تسلیحاتی داشته باشیم».

وی افزود: «آمریکا به کنترل تسلیحاتی موثری متعهد است که موجب پیش‌برد امنیت آمریکا، متحدان و شرکایش شده، قابل تأیید و اجرا بوده و طرفینی را در بر گیرد که به نسبت به تعهدات خود مسئول باشند».

این سخنگو در ادامه گفت: «دولت در حال بررسی امکان تمدید معاهده "نیو استارت" و لحاظ کردن تهدیدات کنونی، تغییر محیط امنیتی و بیانیه روسیه است که می‌گوید هیچ پیش‌شرطی برای تمدید این معاهده ندارد».

یک سخنگوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن در دعوتنامه‌ای رسمی از چین درخواست کرده در گفت‌وگوهای راهبردی درخصوص مسائل امنیتی شرکت کند. آخرین رایزنی‌ها با روسیه در این زمینه نیز در ماه ژانویه (دی) انجام گرفته است.

«دیمیتری مدودوف» رئیس شورای امنیت روسیه پیش‌تر به تاس گفته بود مکرراً خواستار تمدید معاهده نیو استارت شده است اما طرف آمریکایی «همواره در این خصوص مانع تراشی می‌کند».

مدودوف واشنگتن را به کش و قوس دادن به مذاکرات و طولانی کردن طفره رفتن از تمدید این سند بسیار مهم متهم کرد.

به گفته او موضع وزارت امور خارجه آمریکا در قبال پیوستن چین به این معاهده و لحاظ کردن جدیدترین پیشرفت‌های تسلیحاتی روسیه در آن، کاملاً غیر واقع‌بینانه است.

۱۰ سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده «نیو استارت» معروف شد. این پیمان در حال انقضا است و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها