جایگاه برندگان غربی نوبل در مبارزه با کرونا کجاست؟

جایگاه برندگان غربی نوبل در مبارزه با کرونا کجاست؟
دوشنبه 25 فروردين 1399 - 18:33

ما در اینجا درصدد آن نیستیم که در مورد سوالات و تردیدها درخصوص معیارها و انگیزه‌های پشت انتخاب شخصیت‌های علمی برای دریافت جایزه نوبل سخن بگوییم بلکه ما به این جایزه از بُعد دیگری می‌پردازیم با توجه به این‌که جهان در سایه شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، که جان هزاران نفر را بدون در نظر گرفتن جنسیت، ملیت، نژاد و عقب‌ماندگی و پشرفته‌بودن آنها گرفته، در شرایط بسیار دشواری قرار دارد.

العالم- کشکول

نوبل "معتبرترین" جایزه در جهان است که همچنان در انحصار غرب قرار داد و سهم 5 دولت غربی، به ترتیب آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و سوئد، از این جایزه بیشتر است.

طبق آماری که در سال 2016 گزارش شد، آمریکا 94 جایزه در حوزه پزشکی، 8 جایزه در رشته فیزیک و 69 جایزه در شیمی کسب کرده، در حالی‌که انگلیس 29 جایزه در رشته پزشکی، 25 جایزه در فیزیک و 29 جایزه در شیمی را از آن خود کرده است. سهم آلمان نیز 17 جایزه در رشته پزشکی، 24 جایزه در فیزیک و 32 جایزه در شیمی بوده است. سوئد نیز 8 جایزه در پزشکی، 4 جایزه در فیزیک و 5 جایزه در شیمی را به خود اختصاص داده است. 2 جایزه در رشته پزشکی، 11 جایزه در فیزیک و یک جایزه در شیمی نیز سهم روسیه بوده، ولی ژاپن 3 جایزه در پزشکی، 11 جایزه در فیزک و 7 جایزه در شیمی را تصاحب کرده است. سوئیس نیز در رشته پزشکی 7 جایزه، در فیزیک 5 جایزه و در شیمی 6 جایزه کسب کرده است. 4 جایزه در رشته پزشکی، 4 جایزه در رشته فیزیک و 5 جایزه در شیمی سهم کانادا و 5 جایزه در رشته پزشکی، 5 جایزه در فیزیک و یک جایزه در شیمی سهم ایتالیا بوده است.

آنچه که باعث تردید بسیاری از اندیشمندان شده، دلایل واقعیِ انحصار جایزه نوبل در حوزه‌های علمی و پزشکی طی بیش از یک قرن توسط غربی‌ها بوده است که این شک و تردیدها امروز در سایه شیوع ویروس کُشنده کرونا در جهان و به‌ویژه در کشورهایی که بیشترین سهم از این جایزه را در حوزه علم پزشکی تصاحب کرده‌اند، بیشتر شده است.

چرا بیشتر قربانیان کرونا از کشورهایی است که بیشترین تعداد جوایز نوبل را در پزشکی دریافت کرده‌اند؟!، جز این‌که عجز و ناتوانی این کشورها در مواجهه با ویروس کرونا، که باعث کشته شدن هزاران نفر روزانه در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و آلمان و دیگر کشورها شده است را مورد تأکید قرار می‌دهد. آن تصویر شیک و ایده‌آل از پیشرفت علمی، که غرب از خود طی یک قرن ترسیم کرد بلوف یا تصویری اغراق‌آمیز بیش نبوده است. آیا صاحبان این جایزه‌ها در مبارزه با این ویروسی که کشورها را درنوردیده، ناتوان مانده‌اند؟! آیا کرونا خودشیفتگی تمدن غربی را فاش نکرد؟، آیا کرونا غرب را در جایگاه طبیعی خود و به دور از تصویر دروغینی، که خود غربی‌ها ساخته بودند، قرار نداده است؟ آیا پایان تاریخ فرا نرسیده است؟

پربیننده ترین خبرها