مزدوران سوری در قلب جنگ لیبی

مزدوران سوری در قلب جنگ لیبی
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 19:45

لیبی شاهد تحولات سریع میدانی است و طی آن نیروهای دولت "الوفاق"، که از حمایت مستقیم ترکیه برخوردار است، موفق شده کنترل شش شهر در غرب پایتخت، از جمله "صرمان"، "صبراته" و "العجیلات" را در دست بگیرد.

العالم- درگوشی

این پیشرفت سریع و غیرمنتظره نیروهای الوفاق نگاه‌ها را به سمت مزدوران سوری معطوف کرده است که از چند ماه پیش از شمال سوریه تحت حمایت و نظارت ترکیه وارد لیبی شدند.

در همین راستا، گروه موسوم به "دیده‌بان حقوق بشر سوریه"- وابسته به معارضان- فاش کرد ترکیه بیش از 5 هزار مزدور سوری را به لیبی منتقل کرده، که حدود 1950 تن از آنها برای آموزش‌های نظامی وارد اردوگاه‌های ترکیه شدند.

مرکز مذکور همچنین فاش کرد بخشی از شبه‌نظامیان جزو گروه موسوم به "سلطان مراد" بودند که از شهر "عفرین" در شمال غرب سوریه با اتوبوس به سوی مرزها حرکت کردند. این مرکز همچنین گزارش کرد، ده‌ها گروه دیگر از شهرهای "جرابلس" در شمال سوریه و "الباب" در شمال غرب سوریه به نقطه تجمع در "حوار کلس" (شمال غرب) حرکت کردند که حدود 300 تن از این شبه‌نظامیان (از گروه‌های سلطان مراد، صقور الشام و فیلق الشام) روز جمعه به لیبی رسیدند.

ناظران بر این باورند که "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه از گروه‌های مسلح سوری برای اجرای طرح مداخله ترکیه در لیبی بهره‌برداری می‌کند که هدف از این مداخله، ترسیم نقشه‌ای جدید برای این کشور نفت‌خیز است.

در حالی‌که برخی ناظران اردوغان را متهم می‌کنند که با سوء‌استفاده از سرگرم شدن کشورهای جهان به ویروس همه‌گیر کرونا، مزدوران سوری را عازم لیبی کرده است. در حالی‌که این انتظار می‌رود به‌ویژه در این شرایط جهان در سایه شیوع کرونا، آتش‌بس در لیبی برقرار شود؛ چرا که شیوع این ویروس در لیبی با توجه به نظام فرسوده بهداشتی این کشور پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

ترکیه که تلاش می‌کند درگیری‌ها در لیبی را کنترل کند همزمان، دیگر گروه‌های مسلح تروریستی در ادلب، از جمله "جبهه النصره"، که مانع از اجرای توافق" مسکو- آنکارا" جهت باز کردن جاده بین‌المللی حلب- لاذقیه شده است را کنترل می‌کند

درگیری‌های مستقیم و تیراندازی میان نیروهای ترکیه و عناصر تروریستی جبهه النصره در روز گذشته درباره اختلافات میان گروه‌های مسلح وابسته به النصره و نیروهای ترکیه مستقر در ادلب هشدار می‌دهد. این درگیری بعد از آن به‌وقوع پیوست که عناصر النصره مانع از انجام گشت‌زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه در جاده بین‌المللی "ام- 4" شدند.

آنکارا موظف است توافق اخیر مسکو درباره ادلب را اجرا و به تعهدات خود عمل کند وگرنه صبر روسیه تمام می‌شود. این موضوع را "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه به صراحت اعلام کرد و گفت که دو گزینه ممکن در ادلب وجود دارد: نابود گروه‌های تروریستی یا محاکمه قضایی آنها طبق قانون.

آیا ترکیه قادر خواهد بود این تروریست‌ها را پاسخگو کند یا اینکه آنها را در مقابل ارتش سوریه و همپیمانانش تنها خواهد گذاشت؟

علی القطان

پربیننده ترین خبرها