سکوت زنان سعودی در برابر خشونت خانوادگی در قرنطینه

سکوت زنان سعودی در برابر خشونت خانوادگی در قرنطینه
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 21:11

با افزایش تدابیربرای قرنطینه در کشورهای مختلف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛هم زمان  گزارش هایی از کشورهای مختلف جهان درباره افزایش شدید خشونت خانوادگی علیه زنان ارائه شده است.

العالم- عربستان

در عربستان سعودی نیز زنان و دختران جوان در توییتر هشتگی با عنوان "چرا ؟ گزارش ندادی" راه انداخته و از تجارب خود درباره خشونت خانوادگی سخن گفتند.

روایان سعودی از انواع مختلف خشونت خانوادگی اعم از لفظی، جسمی و روحی سخن گفتند به گونه ای که یکی از آنان اشکارا و خلاصه گفت : ما در قرنطینه در امان نیستیم.

با افزایش موارد خشونت علیه زنان در جهان، گزارشهای مختلف اثبات می کند که دو طرف خشونت کننده و خشونت دیده به مدت طولانی در یک خانه بوده اند عربستان نیز از دیگر کشورها مستثنا نیست اما شرایط عربستان اجازه نمی دهد چنین گزارشها و اماری صادر شود.

یکی از فعالان حقوقی سعودی گفت : با ادامه قرنطینه انواع خشونت علیه زنان رو به افزایش است که به شکل گیری آن هشتک انجامیده است

این فعال درگفت وگو با الجزیره نت گفت: عربستان شاهد تغییرات زیادی بوده اما جامعه سعودی سالیان طولانی نیاز دارد تا این امر را بپذیرد مردانی که به زورگویی به زنان عادت کرده اند زمان بیشتری برای ترک این اخلاق نیاز دارند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های اجتماعی رویه ، خشونت علیه زنان خیلی زود و از تبعیض قائل شدن میان پسران و دختران ،ممانعت از ازدواج دختران بدون توجیهات کافی و فشاربر زنان مطلقه و جلوگیری از فعالیت زنان آغاز می شود.

وی افزود: دست یافتن بر آمار و ارقام خشونت خانوادگی بسیار دشوار است زیرا معمولا قربانیان در بیشتر موارد اعلام نمی کنند علیرغم اینکه عربستان در سال 2013 قانونی مبنی بر جرم شناختن خشونت خانوادگی تصویب کرد اما در بسیاری از موارد اجرایی نمی شود زیرا به آن به چشم مسائل خانوادگی نگاه می کنند.

در حالیکه سازمان دیده بان حقوق بشر در سال 2018 اعلام کرد 35 درصد از زنان سعودی در معرض خشونت قرار دادرند و زنان هنگام ابلاغ به پلیس یا دست یافتن بر خدمات اجتماعی با مشکلاتی روبرو می شوند.

چرا زنان سعودی خشونت را گزارش نمی‌کنند؟ این سوال در هشتگ "لیش_ ما_ بلغت؟"( چرا گزارش نکردی) مطرح شده و پاسخ کاربران متفاوت است و بیشتر پاسخ‌ها دختران را مقصر این امر می‌دانند به‌ویژه زمانی‌که از سوی یکی از خویشاوندان‌شان مورد خشونت قرار بگیرند. یکی از کاربران نوشته است: "گزارش نکردم؛ چون پدرم بود"، کاربر دیگری نیز می‌گوید: "برای این‌که عمویم بود و این موضوع را کتمان کردم؛ چرا که او جوان است." یکی دیگر از کاربران نوشته است: "خیلی ساده، مادرم به من گفت اگر می‌خواهی زندگی کنی نباید اتفاقات را به کسی بگویی!"

بیشتر کاربران دلیل دیگری نیز برای عدم گزارش خشونت ارائه داده‌ و گفته‌اند که آنها به طرف‌های ذی‌ربط و مسئولان پیگیری موارد خشونت‌های خانوادگی اعتمادی ندارند. یکی از این کاربران نوشته است که طرفهای مسئول تمایل دارند که از مردان جانبداری کنند و شکایت‌های زنان علیه خویشاوندان را نادیده می‌گیرند.

برخی از دختران نوجوان نیز عنوان کرده‌اند که مرکز گزارش‌ خشونت خانوادگی( 1919) وظایف خود را به درستی ایفا نمی‌کند.

ترس از مراکز مراقبت و نگهداری یکی از دلایل مهمی است که مانع از آن می‌شود که زنان سعودی خشونت‌های خانوادگی را گزارش بدهند یکی از این کاربران گفته است که قربانی، در مراکز مراقبت و نگهداری زندانی می‌شود در حالی‌که جنایتکار آزاد است.

پربیننده ترین خبرها