هجوم پهپادی اسرائیل در مرز سوریه – لبنان یابوس چرا؟

هجوم پهپادی اسرائیل در مرز سوریه – لبنان یابوس چرا؟
چهارشنبه 27 فروردين 1399 - 20:29

العالم _ جهان اسلام

خبر:

حمله پهپاد اسرائیلی به یک خودرو در منطقه مرزی میان سوریه و لبنان (یابوس) اگر چه تلفاتی در برنداشت اما به سرعت به خبر اول رسانه های منطقه تبدیل شد.

تحلیل:

- در حالی که رسانه های نزدیک به منطقه وقوع حادثه افراد داخل خودرو هدف قرارگرفته را شهروندان عادی معرفی کردند برخی منابع غربی مانند رویترز و خبرگزاری آلمان، عبری مثل هاارتص و عربی همچون العربیه و ... سرنشینان این خودرو را از فرماندهان حزب الله لبنان معرفی کردند. صرف نظر از اینکه سرنشینان این خودرو چه کسانی بودند آنچه مسلم است اینکه اولا این اقدام تروریستی از ناحیه اسرائیل صورت گرفته و ثانیا هیچ آسیب جانی متوجه سرنشینان خودرو نشده است و این یعنی انکه سرنشینان خودرو از آنچنان مهارتی برخوردار بوده اند که پس از شلیک راکت اول به سرعت خودرو را ترک کرده و از اسیب حتمی موشک دوم به خودرو جان خود را نجات داده اند.

- فرض دوم در این ماجرا آن است که با این اقدام، پهپاد اسرائیلی هم کوشیده است تا حضور خود را در منطقه نشان دهد و توجهات رسانه ای را مبنی بر حضور اسرائیل در لبنان و سوریه و کنترلش بر اوضاع را به رخ بکشد و در عین حال و در قالب شلیک هایی هدفمند به اقدامی که منجر به واکنش و پاسخگویی از طرف مقابل نشود مبادرت کرده باشد و آخرین فرض انکه رژیم صهیونیستی با این اقدام در صدد تحریک طرف مقابل و مبادرت به گونه ای جنگ افروزی جدید در سوریه و لبنان بوده باشد که در تحقق هدفش ناکام مانده است.

- اگر این فرضیه پذیرفتنی تلقی شود که سرنشینان خودرو مورد نظر از فرماندهان و منتسبین به حزب الله بوده اند (البته تا این لحظه خبری مبتنی برتایید این فرض رسانه ای نشده است) آنگاه باید در آنچه این روزها در اسرائیل و در سایه انتخاب نخست وزیر آینده در جریان است متاملانه تر نگریست. واقعیت آن است که همچنان عدم توافق درخصوص نخست وزیر آینده اسرائیل اساسی ترین معضل فراروی این رژیم است و حتی رییس جمهور اسرائیل تاکید کرده است چنانکه ما بین نتانیاهو و گانتس توافقی حاصل نشود برگزاری انتخابات چهارم در رژیم صهیونیستی قطعی است. این در حالی است که مواجهه اسرائیل با بحران کرونا و تقاضای تشکیل دولت بحران نیز نتوانسته است رافع مشکلات این رژیم باشد. مبتنی براین نگاه دور از ذهن نیست که نتانیاهو با این اقدام درصدد تشدید بحران بمنظور ماندگاری خود در قدرت بوده باشد و یا حداقل با بحرانی کردن اوضاع کوشیده باشد رقیب خود یعنی گانتس را در آینده درگیر بحرانی جدید و همطراز و بلکه شدید تر از بحران کرونا کرده باشد تا به این روش دولت جدید را به دولتی مستعجل تبدیل کند.

- همه آنچه گذشت آنگاه معنای واقعی خود را نشان می دهد که بیاد آوریم چندی پیش سید حسن نصرالله به صراحت اعلام کرد: اگر در سوریه برادرانمان در حزب الله را بکشند در لبنان و نه در مزارع شعبا به آنها پاسخ خواهیم داد.

پربیننده ترین خبرها