آیا الکاظمی بر اختلافات غلبه خواهد کرد؟

آیا الکاظمی بر اختلافات غلبه خواهد کرد؟
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 10:14

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق همچنان به تلاش های خود برای تشکیل کابینه ادامه می دهد.

العالم - تحلیل روز

اطلاعات موجود حکایت از آن دارند که به رغم حمایت همه گروه های سیاسی، روند انتخاب اعضای کابینه که در ابتدا به خوبی پیش می رفت، به مشکلات و موانع بسیاری برخورده است و علت بروز مشکل، اختلاف بر سر مکانیسم معرفی و اعضای کابینه و کاندیدهاست.

برای مثال گروه های کرد و سنی خواستار آن هستند که نامزدهای تصدی وزارت خانه های سهمیه خود را خودشان انتخاب کنند یا حداقل سه نفر را برای وزارت خانه مورد نظر پیشنهاد کرده و الکاظمی از میان آنها یک نفر را انتخاب کند. در همین راستا ائتلاف نیروهای عراقی به رهبری محمد الحلبوسی، تعداد وزارت خانه هایی را که قرار است در کابینه جدید به دست بیاورد افشا کرد. نوره البحاری از اعضای این ائتلاف در این باره گفت: "این ائتلاف 6 وزارت خانه از جمله وزارت های برنامه ریزی، دفاع، آموزش یا آموزش عالی را در دست خواهد داشت".

منابع آگاه گفته اند کابینه عراق به این ترتیب بین گروه های (قومی و مذهبی) توزیع خواهند شد: شیعه ها 11 وزارت، سنی ها 6 وزارت، کردها 4 وزارت و اقلیت های مسیحی یا ترکمان نیز یک وزارت خانه خواهند داشت.

عماد باجلان، عضو حزب دموکرات کردستان، شایعات مبنی بر تلاش این حزب برای تحمیل اسامی خاصی بر الکاظمی یا ابقای وزرای کرد از کابینه قبلی در کابینه جدید را رد کرد و گفت: الکاظمی به کردها پیشنهاد کرده است که وزرای وزارت خانه های متعلق به کردها شامل دادگستری، دارایی و مسکن را ابقا کند.

گفتنی است طبق شایعات، کردها با اعمال فشار بر الکاظمی سعی کرده اند او را متقاعد کنند که با ابقای وزرای کرد (فؤاد حسین در وزارت دارایی و بنکین ریکانی در وزارت مسکن) در کابینه جدید موافقت کند.

در مورد گروه های شیعه نیز که دست الکاظمی را برای انتخاب باز گذاشته اند گفته شده است که اختلاف بر سر وابستگی حزبی و سیاسی وزراست.

فادی الشمری، از رهبران جریان الحکمه از سه سناریو برای تشکیل کابینه پرده برداشته است؛ در سناریوی اول، دولت کاملا مستقلی تشکیل می شود و نخست وزیر مکلف در انتخاب کابینه اش کاملا آزاد و صاحب اختیار است. در سناریوی دوم، کابینه ترکیبی خواهد بود از وزرای مستقل و سیاسی؛ اما سناریوی سوم متضمن تشکیل کابینه ای کاملا سیاسی است. (کسانی که معتقدند نظام سیاسی متشکل از احزاب است و این احزاب باید در دولت حضور داشته باشند، با سناریوی سوم موافقند.) از میان این سه سناریو، احتمال غلبه سناریوی دوم و تشکیل کابینه نیمه سیاسی قوی تر است.

البته به رغم مشکلات و اختلاف نظر درباره مکانیسم و اسامی تشکیل کابینه – که احتمالا تشکیل کابینه را تا چند روز دیگر به تعویق خواهد انداخت – به گفته منابع سیاسی گفتگوها در مسیر درست حرکت می کند و حمایت گروه ها از الکاظمی همچنان ادامه دارد.

  • نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها