دبیرکل سازمان ملل آمریکا را درباره تغییرات اقلیمی به چالش میکشد

دبیرکل سازمان ملل آمریکا را درباره تغییرات اقلیمی به چالش میکشد
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 13:03

دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی «روز زمین» که امروز برگزار خواهد شد، ترامپ را برای موضوع «یارانه پرداختی برای سوخت‌های فسیلی» به چالش خواهد کشید.

العالم - «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در پنجاهمین سالگرد «روز زمین» امروز چهار‌شنبه در سخنرانی خود قصد دارد به جدل با «دونالد ترامپ» بپردازد و مستقیماً ویروس کرونا را به تغییرات اقلیمی ربط دهد.

به نوشته پایگاه «پولیتیکو»، «آنتونیو گوترش» در سخنرانی تند خود که از قبل آماده شده است و قرار است امروز آن را ارائه کند، قصد دارد دولت ترامپ را به چالش بکشد.

پایگاه «پولیتیکو» اعلام کرده که متن این سخنرانی را به دست آورده است.

ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته، چهاردهم آوریل، به وقت محلی، اعلام کرد بودجه کشورش برای سازمان جهانی بهداشت، یکی از نهاد‌های سازمان ملل، را قطع خواهد کرد. وی همچنین سال گذشته میلادی از توافق پاریس که در سال 2015 برای تغییرات آب و هوایی به توافق رسیده بود نیز خارج شد.

ترامپ همچنین دیروز سه‌شنبه در واکنش به افت قیمت نفت که برای اولین بار در تاریخ اتفاق افتاد، متعهد شد که «صنعت نفت آمریکا را از تنگنا نجات خواهد داد».

این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه نوشت، گوترش در سخنرانی امروز خود به دلیل اینکه شرکت‌های نفتی و خوانوار‌ها در تلاشند قبض‌‌های خود را پرداخت کنند، یارانه های پرداختی برای سوخت‌های فسیلی را حذف خواهد کرد.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2019، آمریکا دومین کشور در جهان است که بیشترین یارانه را برای سوخت‌های فسیلی پرداخت می‌کند.

«پولیتکو» در این خبر نوشت انتظار می‌رود که گوترش در سخنرانی امروز خود بگوید که یارانه برای سوخت فسیلی باید حذف شوند و کشور‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند نیز بهای آلودگی خود را بپردازند.

این پایگاه در ادامه نوشت، با توجه به اینکه بسیاری از تولید کنندگان دارویی و سیستم‌های بهداشتی در نقطه شکست خود هستند، گوترش خواهد گفت: «از آنجایی که تأثیر ویروس کرونا خیلی سریع و کشنده بوده است، بنابراین اکنون یک وضعیت اورژانسی عمیق‌تری وجود دارد و این در حالی است که کره زمین در حال نمایان ساختن بحران‌های محیط زیستی خود است. اختلالات اقلیمی به نقطه‌ای خواهند رسید که هیچ راه باز‌گشتی برای ما نمی‌گذارند. گاز‌های گلخانه‌ای نیز مانند ویروس‌ها، از مرز‌ها عبور خواهند کرد و به مرز کشور‌ها اهمیتی نخواهند داد.»

به نوشته «پولیتکو» گوترش همچنین پیشنهاد خواهد داد «از آنجایی که پول پرداخت‌کنندگان مالیات برای حفظ امور تجاری استفاده می‌شود، این پول باید برای ایجاد «شغل‌های سبز» (شغل‌هایی که به محیط زیست کمک می‌کنند) و حفظ رشد و بقا به کار گرفته شود. بودجه‌های عمومی نیز باید برای سرمایه‌گذاری در آینده به کار گرفته شوند و به نهادها، بخش‌ها و پروژه‌های پایدار تزریق شوند.»

این پایگاه خبری و تحلیلی در پایان این خبر نوشت، گوترش در دوره تصدی خود همواره تلاش کرده که روند تزریق بودجه‌های آمریکا به سازمان ملل را حفظ کند؛ زیرا این سازمان این پول را برای ادامه عملیات‌های میدانی خود نیاز دارد و از جهانی می‌ترسد که به دو قطب چین و آمریکا تقسیم شده باشد.

در سال 2019 گوترش بر تهدیدی که متوجه تغییرات اقلیمی شده تأکید کرد و خواستار پایان وابستگی به زغال سنگ شد و همچنین از جهانیان خواست که یک سیستم قیمت‌گذاری برای کربن را ایجاد کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها