ابراز نگرانی سازمان ملل از سرنوشت مسلمانان روهینگیای آواره در آب‌ها/ قایق حامل حدود ۴۰۰ روهینگیایی سرگردان در آبهای میان تایلند و مالزی

ابراز نگرانی سازمان ملل از سرنوشت مسلمانان روهینگیای آواره در آب‌ها/ قایق حامل حدود ۴۰۰ روهینگیایی سرگردان در آبهای میان تایلند و مالزی
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 09:47

کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد از خطری که آوارگان مسلمان روهینگیایی سوار بر قایق‌ در خلیج بنگال و دریای اندامان را تهدید می‌کند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، این کمیساریا از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست که به رغم محدودیت‌های اعمال شده در مرزها برای کنترل شیوع ویروس کرونا، درهای خود را به روی پناهجویان نبندند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، پس از آن که مالزی درخواست پناهندگی اقلیت روهینگیایی را نپذیرفت، آنها راهی بنگلادش شده‌اند.

هفته گذشته گارد ساحلی بنگلادش اعلام کرد، یک قایق حامل حدود ۴۰۰ روهینگیایی که هفته‌ها در آب‌های میان تایلند و مالزی سرگردان بود، به ساحل جنوبی بنگلادش رسیده است.

"اندریکا راتواته" مدیر دفتر منطقه‌ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه از کشورها خواسته است برای جلوگیری از بروز بحران [انسانی] بیشترین همکاری و مسؤولیت پدیری را از خود نشان دهند.

وی گفت: گزارش‌های رسیده از خطرهای جدی و قریب‌الوقوع پیش روی مردان،‌ زنان و کودکان [روهینگیا] سوار بر قایق‌ها که امکان پهلو گرفتن در سواحل کشورها را ندارند،‌ بسیار موجب نگرانی شده است.

این مقام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اظهار کرد: با توجه به بحران بی‌سابقه کنونی ناشی از بیماری کووید-۱۹، تمام کشورها باید مرزهای خود را به‌ صورت مناسب مدیریت کنند، اما این گونه اقدامات نباید موجب بستن راه‌ پناهندگی به روی افراد و بازگرداندن آنها به موقعیت‌های خطرناک شود.

مقام‌های بنگلادشی اعلام کردند که آنها هیچ پناهنده روهینگیایی جدیدی را نخواهند پذیرفت، این درحالی است که یک مقام گارد ساحلی این کشور گفت، عملیات جستجو برای یافتن قایق‌ها همچنان ادامه دارد.

بسیاری از مردم میانمار، روهینگیایی‌ها را مهاجرانی غیرقانونی می‌دانند و این مردم از تبعیض‌هایی که علیه‌شان می‌شود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند افراد فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد کرده و به آن‌ها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی رو به رو هستند.
به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی با فرار از جنگ و قتل عام ارتش و بودائیان افراطی در ایالت رخین در سال ۲۰۱۷ از میانمار به بنگلادش پناهنده شده و اکنون در اردوگاه‌های مرزی این کشور ساکن هستند.

سازمان ملل متحد در پی حملات نظامی ماه اوت ۲۰۱۷ (تیر/ مرداد ۹۶) علیه روهینگیا و اخراج گروهی آن‌ها به بنگلادش، نظامیان میانماری را عامل پاکسازی قومی و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا معرفی کرد و ارتش این کشور را بدنام‌ترین ارتش جهان نامید.
با توجه به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، اردوگاه‌های شلوغ مسلمانان روهینگیا در بنگلادش و همچنین میانمار در واقع بمب‌های ساعتی کرونا هستند.
این اردوگاه‌ها از هیچ استاندارد بهداشتی برخوردار نیستند و عدم دسترسی به بهداشت، ساکنین اردوگاه‌ها را به شدت در مقابل کرونا آسیب پذیر ساخته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها