پنجم اردیبهشت؛ سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس

پنجم اردیبهشت؛ سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 11:52

۵ اردیبهشت، سالروز تکرار خاطرات تلخ شکست برای آمریکا در صحرای طبس است

العالم - ایران/ سیاسی

عملیات طبس با نام پنجه عقاب در ارتش آمریکا، عملیاتی نظامی در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ بود که توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران انجام شد. این عملیات نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود.

در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

برژینسکی می‌گوید:روز اول آوریل (۱۳ فروردین) جیمی کارتر از من خواستار تشکیل جلسهٔ اضطراری شورای امنیت ملی شد و گفت که به نظر وی زمان اقدام فرا رسیده است. کارتر جلسه یاد شده را با این سخنان آغاز کرد: به نظرم امکان خلاصی گروگان‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد و ما بایستی حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانی آن هم تهیه شود؛ و ادامه داد: ما باید برای آزادی گروگان‌ها وارد عمل شویم و عملیات در اولین فرصت ممکن باید آغاز شود.

به دنبال این تصمیم آمریکا، در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ مصادف با ۲۴ آوریل ۱۹۸۰، ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگرد‌ها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیرو‌های نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگرد‌ها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود؛ پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازگشت نیرو‌ها را می‌دهد. در هنگام برخاستن هواپیما‌ها و بالگرد‌ها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیرو‌های آمریکایی در آتش می‌سوزند و ۴ بالگرد هم روی زمین باقی گذاشته می‌شوند، نیرو‌ها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

به گفته امام خمینی (ره) در این عملیات شن‌ها از سوی خدا مأمور شکست آمریکا شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها