فرق بین سیاست سعودی ها و اسرائیل چیست؟

 فرق بین سیاست سعودی ها و اسرائیل چیست؟
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 - 23:18

روابطی که عربستان با رژیم اسرائیل دارد، به ویژه در سایه دستورات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، به معنای واقعی کلمه، روابطی راهبردی است بنابراین، سیاست های رژیم های سعودی و اسرائیل در منطقه و جهان، یکسان است.

العالم - کشکول

دشمنان رژیم اسرائیل در منطقه و جهان، دشمنان عربستان سعودی هستند و دشمنان عربستان سعودی در منطقه و جهان، همان دشمنان رژیم اسرائیل هستند و دوستان رژیم اسرائیل، دوستان عربستان سعودی هستند و دوستان عربستان سعودی هم دوستان رژیم اسرائیل هستند. بر این اساس هیچ استثنائی وجود ندارد و این قضیه در مورد فلسطین هم صدق می کند. عربستان سعودی با همه گروه های فلسطینی که با رژیم اسرائیل دشمن هستند، دشمن است.

امروزه به سختی می توان گفت در میان شاهزادگان آل سعود ، اصحاب رسانه ، روزنامه نگاران و شخصیت های دانشگاهی چه تعدادی در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل قرار دارند. کمتر روزی است که یکی از این افراد که معمولاً هم از نزدیکان بن سلمان هستند، آشکارا خواهان برقراری روابط طبیعی و رسمی میان عربستان و رژیم اسرائیل نشود. مساله قابل توجه در این درخواست ها ، این است که این درخواست ها، دربردارنده عبارت هایی در تعریف و تمجید از رژیم اسرائیل و اسرائیلی ها و کینه و نفرت از فلسطینی ها بوده است.

از جمله آخرین درخواست های عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل از طرف یک شخصیت دانشگاهی سعودی نزدیک به بن سلمان به نام عبدالله الصرامی بود که اخیراً در توئیتی نوشت: از این نسل، نباید بر اسرائیل از باب عاطفه و همدردی با فلسطینی ها یا نگاهی مبتنی بر "قومی گرایی" و "بیداری" نگاه کرد بلکه باید نگاه این نسل ، نگاهی از روی عقل و منطق و همزیستی باشد، زیرا وی معتقد است که اسرائیل هیچ ضرری برای عربستان نداشته است.

رسانه های رژیم اسرائیل، توئیت الصرامی را مورد توجه قرار داد و صفحه "اسرائیل بالعربیه" سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در واکنش به این توئیت گفت : تکیه بر عقل به جای تکیه به عواطف و احساسات ، روشی است که می توان برای حل مشکلات موجود به ان تکیه کرد و نسل جدید، بیشتر از امکانات موجود برای برقراری صلح و شکوفایی در منطقه استقبال می کند، وارد جنگ هایی شدیم که مشکلات را حل نکرد، باید در حساب و کتاب های خود بازنگری کنیم و وارد " عرصه صلح" شویم و از خداوند توفیق می خواهیم.

در اینجا نمی خواهیم سخن بیهوده و پوچ الصرامی درباره تکیه به عقل و یا سخن صهیونیست ها درباره " عرصه صلح" را بررسی کنیم، نتانیاهوی جنایتکار به طور عملی و به دستور رئیسش و رئیس اقای بن سلمان یعنی ترامپ ، به این سخن پاسخ داده است.

ما با الصرامی درباره اینکه رژیم اسرائیل کاری را انجام نمی دهد که به ضرر عربستان باشد، اتفاق نظر داریم. زیرا عربستان، در طول تاریخ رژیم اسرائیل، هیچگاه علیه این رژیم عمل نکرده است ، بلکه بالعکس، در همه جنگ های این رژیم علیه عرب ها در گذشته ، در کنار این رژیم بوده و اکنون هم علیه مقاومت فعالیت می کند.

در نهایت، برای برخی از عرب ها که همچنان شیفته عربستان سعودی و سیاست های " حکیمانه " آن هستند، آرزو می کنیم که قبل از این، از سوابق طایفه ای خود آزاد شوند و در این تطابق کامل ، میان سیاست عربستان سعودی و سیاست رژیم اسرائیل، بیاندیشند و به آن ها فرصت بدهیم تا حتی یک مورد استثناء ولو جزئی دراین تشابه و مطابقت پیدا کنند که سیاست عربستان سعودی را از سیاست اسرائیل متمایز کند.

پربیننده ترین خبرها