افشای جزئیات جدید از پرونده جاسوسی عربستان، امارات و شرکت اسرائیلی علیه فعالان حقوق بشر

افشای جزئیات جدید از پرونده جاسوسی عربستان، امارات و شرکت اسرائیلی علیه فعالان حقوق بشر
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 13:38

جزئیات تازه ای از پرونده جاسوسی یک شرکت اسرائیلی به نام شرکت "ان اس او"، - که به جاسوسی از 1400 کاربر واتساپ در سال 2019 اقدام کرده بود - افشا شد.

العالم - آمریکا

فعالان حقوق بشر و شماری از روزنامه نگاران، هدف فعالیت های جاسوسی این شرکت بودند. شرکت فیسبوک، که در مالکیت "واتساپ" است در اکتبر گذشته علیه این شرکت اسرائیلی به اتهام نقض مقررات شکایت و اعلام کرد که این شرکت نتوانسته است رمز فیسبوک را بشکند اما به تلفن همراه شماری از کاربران نفوذ کرده است.

البته این شرکت اسرائیلی ادعا کرده است که تنها هدفش از این کار دستیابی به تکنولوژی جاسوسی دولتی مجاز برای مقابله با تروریسم و جرایم خطرناک بوده است. این شرکت که به منظور جاسوسی علیه مخالفان حکومت امارات و رژیم سعودی در خارج، توسط این دو کشور استخدام شده است، ادعا کرده است که از تکنولوژی مجاز برخوردار است و قصدش فعالیت علیه فعلان حقوق بشر و روزنامه نگاران نیست.

این شرکت اسرائیلی با رد این اتهامات گفته است که دادگاه ایالت کالیفوریا صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد چراکه مزدورانش در آمریکا حضور ندارند.

اقدامات چند روز پیش این دادگاه، پرده از جزئیات جدیدی در این پرونده برداشته است؛ وکلای فیسبوک ثابت کرده اند که چگونه این شرکت اسرائیلی اقدام به خرید سرورهایی در آمریکا کرده است. "توماس بروستر"، از نشریه فوربز اعلام کرده است که این شرکت اسرائیلی با بستن قراردادی با شرکت "گاردانت" – که دفتر آن در کالیفرنیاست - بیش از 700 بار از سرورهای این شرکت برای جاسوسی استفاده کرده است.

وکلا همچنین فاش کرده اند که شمار قابل توجهی از دامنه های فرعی مثل "دات کام" در سرورهای آمازون از دوم ژانویه 2019 تا 24 نوامبر مورد استفاده قرار گرفته اند.

سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمان های حقوق بشر می کوشند با اتخاذ تدابیر قانونی مجوز "ان اس او" را لغو کنند. "تانا دانا انگلتون"، نماینده سازمان عفو بین الملل پیش از این اعلام کرده بود این شرکت اسرائیلی همچنان از برنامه های جاسوسی علیه فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران در سراسر جهان استفاده می کند.

اکنون مشکل این است که این شرکت نه تنها مجازات نشده است بلکه در شرایط فعلی و در سایه شیوع کرونا در آمریکا سرگرم عرضه محصولات خود است. این شرکت اخیرا نرم افزاری را طراحی کرده است و مدعی است که این نرم افزار، زمان ابتلای هر شهروند به ویروس را مشخص می کند.

پربیننده ترین خبرها