دیدار هیأت کردستان عراق با سفیر آمریکا/ طالبانی: مانع تشکیل کابینه نخواهیم بود

دیدار هیأت کردستان عراق با سفیر آمریکا/ طالبانی: مانع تشکیل کابینه نخواهیم بود
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 15:06

یک هیئت از کردستان عراق که در بغداد حضور دارد با سفیر واشنگتن در عراق دیدار و تأکید کرد که هدف از سفر به بغداد، حل مشکلات کردستان با دولت فدرال است.

العالم - عراق

یک هیأت از منطقه کردستان عراق بعدظهر سه‌شنبه (روز گذشته) برای دیدار با مسئولان عراق، وارد بغداد شد.

منابع خبری اعلام کردند که این هیأت کُرد، پیش از اینکه با مسئولان عراقی دیدار کند، با سفیر آمریکا در بغداد دیدار کرد.

«قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق که در صدر این هیأت قرار دارد، پس از این دیدار گفت که «کُردها مانعی بر سر راه تشکیل دولت فدرال نخواهند بود».

پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از بیانیه منتشره از سوی دفتر طالبانی، گزارش داد، در جریان دیدار طالبانی با «متیو تولر» سفیر آمریکا، طرفین مشکلات مربوط به اربیل و بغداد، تشکیل کابینه عراق و شیوع ویروس کرونا را بررسی کردند.

طالبانی گفت که هدفش از سفر به بغداد، «پایان بخشیدن به اختلافات بین دولت منطقه کردستان و دولت فدرال بر اساس قانون اساسی عراق و توافقات پیشین بین طرفین است».

وی درباره تشکیل کابینه جدید عراق، تصریح کرد: «کُردها هیچ گاه مانعی بر سر تشکیل دولت فدرال نخواهند بود، بلکه بر عکس، بخشی از راهکارِ تقویت ثبات و اعطای فرصت برای حل مشکلات انباشته شده در عراق و بهبود روابط بین طرفین هستند».

پایگاه خبری «شفق نیوز» هم گزارش داد که هیأت کُرد قرار است «نشست مهمی با ثامر الغضبان وزیر نفت داشته باشند... تا مسائل موجود بین بغداد و کردستان و پرونده حقوق کارکنان این منطقه را بررسی کنند».

این در حالی است که «محمود خوشناو» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» را مسئول اختلافات ایجاد شده با بغداد درباره حقوق‌ کارمندان منطقه کردستان و نفت عنوان کرد.

به گزارش شفق نیوز، هیأت کُرد همچنین تصمیم دارد با مصطفی الکاظمی مأمور تشکیل کابینه عراق و پس از آن با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» عراق دیدار کند.

مأمور تشکیل کابینه عراق همچنان در تلاش است تا ترکیب کابینه خود را نهایی کند، اما برخی به طور تلویحی از احتمال عدم رأی اعتماد به او و کابینه‌اش به دلیل عدم رضایت از ترکیب این کابینه، سخن به میان می‌آورند.

طبق قانون اساسی کشور عراق، الکاظمی سی روز مهلت دارد تا بتواند کابینه خود را تشکیل دهد. پیش از وی، عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه بود که موفق به انجام مأموریت خود نشد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها